Selasa, 21 Januari 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Naik taraf 'Tambak' Pontian

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Saudara pengarang,
PUAN SAADIAH
Pontian Kecil,
Pontian

Pesisiran pantai perlu dinaik taraf dengan pelbagai kemudahan seperti pemasangan lampu, tempat istirehat dan laluan berjogging bagi keselesaan pengunjung di Pusat Perdagangan Pontian, Pontian.

Pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pemaju projek Pusat Perdagangan Pontian perlu menaik taraf kemudahan di kawasan pesisiran pantai bagi memberikan keselesaan kepada pengunjung.

Apa yang dimaksudkan adalah dengan memasang lampu limpah dan menyediakan tempat rehat di kawasan tersebut bagi memudahkan orang ramai berehat bersama keluarga terutama pada hujung minggu.

Walaupun ada beberapa wakaf atau pondok rehat di kawasan tersebut, kemudahan ini masih perlu ditambah memandangkan ramai pengunjung menjadikan kawasan tersebut sebagai tempat berkelah bersama ahli keluarga.

Sekiranya usaha menambah kemudahan dapat ditingkatkan, ini akan menjadikan pesisiran pantai di Pusat Perdagangan Pontian menjadi satu lokasi yang menarik serta menjadi tumpuan lebih ramai pengunjung.

Oleh yang demikian, penduduk bandar Pontian berharap pihak yang berkenaan memberikan tumpuan kepada bagi menambah baik kemudahan sedia ada seiring dengan Tahun Melawat Malaysia 2014.

Bagi penduduk Pontian, Pusat Perdagangan Pontian atau lebih dikenali sebagai 'Tambak' boleh disifatkan sebagai 'Danga Bay' yang menjadi tumpuan ramai terutama pada waktu malam dengan pelbagai kegiatan perniagaan yang dijalankan di kawasan berkenaan.

Kawasan pesisiran pantai di kawasan itu juga menjadi lokasi tumpuan bagi aktiviti berjoging pada waktu pagi dan petang, dan saya cadangkan laluan yang sesuai seperti mana terdapat di Stadium Mini Pontian turut dibina di kawasan tersebut.

Di samping itu, PBT dan pemaju juga boleh mengadakan perbincangan bagi menyediakan tapak perniagaan khusus bagi mereka yang menggunakan kenderaan seperti van supaya lebih teratur dan tersusun.

Jangan pentingkan diri guna parkir OKU

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Saudara pengarang,
ERMAN HARDY
Bandar Dato' Onn
Johor Bahru

Tindakan segelintir individu tidak bertanggungjawab meletakkan kenderaan di kawasan parkir OKU di sebuah restoran makanan segera di Setia Tropika, Johor Bahru, baru-baru ini.

SAYA ingin melahirkan kekesalan dengan tindakan segelintir masyarakat negara ini yang seolah-olah tidak prihatin terhadap golongan orang kurang upaya (OKU).

Perkara yang sering kita nampak adalah kemudahan tempat meletak kenderaan bagi golongan itu sama ada di pusat beli-belah, bangunan kerajaan mahu pun swasta.

Ini kerana sikap mementingkan diri sendiri segelintir daripada kita yang gemar meletakkan kenderaan di kawasan letak kereta khas OKU seolah-olah menidakkan hak golongan tersebut.

Memanglah bukan setiap masa tempat letak kereta bagi golongan itu digunakan, namun itu tidak perlu dijadikan alasan untuk kita untuk meletakkan kenderaan sesuka hati di kawasan berkenaan.

Bayangkan sekiranya kita yang sihat ini meletakkan kenderaan di kawasan berkenaan dan tiba-tiba datang mereka yang OKU, sudah pastinya ini akan menyukarkan mereka kerana terpaksa meletakkan kenderaan di kawasan lain.

Kawasan letak kereta biasa dan golongan OKU ini sudah pastinya sedikit berbeza kerana ruang untuk golongan tersebut lebih luas dan selesa bagi memudahkan mereka untuk keluar dan masuk daripada kenderaan.

Saya berpendapat andainya kita membawa ibu bapa yang sudah uzur dan menggunakan kerusi roda, ini tidak menjadi kesalahan untuk menggunakan kemudahan tersebut.

Sebaliknya, sekiranya kita masih sihat janganlah kita hanya mementingkan diri sendiri semata-mata hanya kerana malas untuk meletakkan kenderaan di kawasan yang sedikit jauh.

Justeru, perkara ini meskipun nampak remeh tetapi perlu diberi perhatian sewajarnya untuk semua pihak agar kebajikan dan hak golongan OKU ini tidak diketepikan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved