Jumaat, 17 Januari 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


30 pelajar asing kemuka tuntutan

Posted: 17 Jan 2014 09:59 AM PST

Oleh UMAVATHI RAMAYAH

PARA pelajar seharusnya merujuk terlebih dahulu dengan Kementerian Pendidikan bagi memastikan sama ada kursus yang ditawarkan di kolej swasta itu diiktiraf atau sebaliknya. - Gambar Hiasan

BERGELAR mahasiswa baik di kolej atau universiti awam mahupun swasta adalah impian setiap pelajar. Keghairahan inilah yang dijadikan oleh sesetengah pengurusan dan pengusaha kolej untuk menabur janji-janji manis supaya golongan remaja memilih institusi pengajian tinggi (IPT) mereka sebagai tempat melanjutkan pelajaran.

Sekalipun banyak isu serta pendedahan telah dipaparkan oleh pihak media bagi menyedarkan orang ramai, namun masih banyak pelajar yang tersalah langkah sehingga 'terperangkap' dengan IPT yang hanya mahu mengaut keuntungan.

Begitu nasib 30 pelajar dari Nepal dan India yang datang ke Malaysia untuk menikmati kehidupan sebagai mahasiswa di sebuah kolej antarabangsa di ibu negara, namun akhirnya menyedari mereka ditipu oleh kolej berkenaan.

Tipu helah kolej tersebut terbongkar selepas pelajar-pelajar yang mengikuti kursus Cruise Management dan dijanjikan kerja dalam bidang tersebut dalam tempoh lapan bulan menemui jalan buntu.

Malah latihan praktikal yang pada awalnya dijanjikan dengan hotel bertaraf empat atau lima bintang pun tidak ditepati apabila mereka dihantar menjalani latihan tersebut di restoran-restoran biasa.

Seorang daripada pelajar terbabit, Tamrakar Sujan, 32, dari Nepal, berkata, dia telah membuat pembayaran berjumlah RM24,000 secara beransur-ansur sebanyak tiga kali antara 1 Ogos 2012 dan 20 November 2012 kepada kolej tersebut.

Tamrakar berkata, curiga dengan kolej tersebut, kumpulan pelajar tersebut telah membuat pemeriksaan dengan Kementerian Pendidikan dan rekod mendapati kursus yang ditawarkan itu tidak didaftarkan.

"Dengan sijil diploma yang tidak didaftar ini, adalah sukar untuk kami mendapatkan peluang pekerjaan lebih baik," katanya ketika ditemui S2.

Ekoran tidak puas hati dengan kolej tersebut, kesemua 30 pelajar terbabit termasuk lima perempuan membuat laporan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di tingkat 16, Putra Place di ibu negara, baru-baru ini.

Mereka masing-masing menuntut kira-kira RM24,000 seorang iaitu meliputi wang pengajian serta bayaran-bayaran lain.

Presiden TTPM, Bernard John Kanny yang mendengar kes tersebut bagaimanapun meminta kedua-dua pihak hadir semula pada 17 Februari ini serta mengarahkan pihak kolej terbabit tampil dengan saksi bagi menangkis dakwaan berkenaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved