Jumaat, 17 Januari 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Sasar jualan kraf RM430j sempena TMM 2014

Posted: 17 Jan 2014 02:01 AM PST

SUNGAI SIPUT 17 Jan. - Kraftangan Malaysia menyasarkan peningkatan hasil jualan kraf tempatan kepada RM430 juta tahun ini berbanding RM400 juta yang dicatatkan tahun lalu.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mohd. Kamil Mohd. Ali berkata, sasaran itu mampu dicapai berikutan jangkaan peningkatan kedatangan pelancong asing sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014.

Kita yakin sasaran itu boleh dicapai kerana selain pelancong asing, Kraftangan Malaysia turut menyasarkan masyarakat tempatan sebagai pelanggan," katanya selepas majlis Penyampaian Sijil Latihan Jangka Pendek (LJP) Seramik dan Tekatan di Pusat Kraftangan Perak, Enggor kepada 25 orang peserta di sini hari ini.

Majlis itu turut dihadiri Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Khairil Anuar Wan Ahmad yang menyampaikan sijil kepada peserta dan Pengarah Kraftangan Perak, Mohd. Noor Effendy Abdul Karim. - UTUSAN ONLINE

ATF 2014 platform terbaik promosi Tahun Melawat Malaysia

Posted: 17 Jan 2014 01:31 AM PST

KUCHING 17 Jan. - Forum Pelancongan ASEAN 2014 (AFT 2014), yang bermula di sini semalam merupakan peluang dan platform terbaik mempromosi Tahun Melawat Malaysia 2014 (TMM 2014) bagi mencapai sasaran menarik 28 juta pelancong ke negara ini.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, ATF ke-33 boleh membantu memastikan TMM 2014 bermula dengan cemerlang, manakala kehadiran media dan pembeli antarabangsa pula mampu melonjakkan publisiti acara itu ke peringkat antarabangsa.

"ATF di Kuching merupakan acara antarabangsa premier untuk menyambut TMM 2014, yang menampilkan segala yang terbaik tentang Malaysia ketika negara ini merayakan '1Malaysia Truly Asia," katanya dalam kenyataan bersempena forum itu di Kuching hari ini. - BERNAMA

JPJ Sarawak sasar sifar kemalangan bas ekspres

Posted: 17 Jan 2014 01:27 AM PST

KUCHING 17 Jan. - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Sarawak menyasarkan sifar kemalangan bas ekspres sepanjang Ops Tahun Baharu Cina yang dilancarkan serentak di seluruh negara dari 24 Januari hingga 9 Februari ini.

Ketua Penolong Pengarah JPJ Sarawak, Kuek Jui Hock berkata, sepanjang tempoh itu 150 pegawai dan anggota penguat kuasa JPJ akan dikerah di seluruh negeri bagi menjayakan operasi berkenaan.

Menurutnya, 50 anggota penguat kuasa juga akan terbabit dalam operasi penyamaran bergambar bagi mengesan pemandu yang melakukan kesalahan trafik dan beberapa lokasi telah pun dikenal pasti.

"Pihaknya memberi tumpuan pada bas ekspres disebabkan membawa banyak penumpang dan pegawai penguat kuasa akan menyamar sebagai penumpang bas ekspres dan bas berhenti-henti di seluruh negeri bagi mengesan pemandu bas yang melakukan kesalahan trafik.

"Tujuan operasi bukan untuk mencari kesalahan tetapi lebih kepada mengurangkan kemalangan, kecederaan dan kematian akibat kemalangan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini. .

Di samping itu, beliau berkata, pemeriksaan teknikal dan bukan teknikal juga akan dilakukan di terminal bas Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu bagi memastikan brek bas berfungsi dengan baik dan tayar dalam keadaan yang masih selamat untuk digunakan. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved