Rabu, 1 Januari 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Syukur dengan kurniaan isteri

Posted: 01 Jan 2014 06:35 AM PST

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar SAIFUL BAHARI ASHARI

ZAHIRIL Adzim banyak belajar cara-cara penjagaan anak daripada Shera.

DALAM setiap perkahwinan, kehadiran insan ketiga yang bergelar anak sentiasa dinantikan oleh setiap pasangan apatah lagi ia adalah satu kurniaan dan rezeki daripada yang Maha Esa.

Begitu juga dengan pelakon Zahiril Adzim, 29, yang dikurniakan seorang anak lelaki hasil perkahwinannya bersama dengan pelakon, Shera Aiyob.

Malah, ketika berada di Macau untuk mengikuti delegasi tempatan menghadiri Festival Filem Asia Pasifik ke-56, jelas terlihat wajah kerinduan seorang bapa terhadap anaknya.

Ketika di sana juga, Zahiril sempat berkongsi kegembiraan dengan rakan-rakan media yang turut serta dengan memperlihatkan gambar-gambar terbaharu anaknya, Nadi Anaqi yang kini sudah memasuki usia enam bulan.

Dalam kerinduan itu, Zahiril mengakui, anaknya itu banyak mengubah kehidupan dan dirinya menjadi seorang yang lebih matang untuk memegang peranan sebagai seorang bapa.

Menurut Zahiril, semenjak bergelar seorang bapa, dia lebih selesa untuk meluangkan masanya bersama dengan keluarga berbanding berada di luar.

"Sebelum ini, masa belum bergelar bapa, jika isteri saya ada kerja, saya banyak menghabiskan masa bersama dengan rakan-rakan untuk melepak dan sebagainya.

"Tapi, sekarang memang sudah berbeza, kalau hendak kata saya kurang melepak kerana sibuk dengan kerja, memang betul tetapi ia bukan faktor utama.

"Faktor utama yang buat saya kurang meluangkan masa bersama dengan rakan-rakan ialah kerana saya mahu meluangkan masa bersama dengan anak saya," jelasnya tersenyum.

Tambah Zahiril, kematangan itu bukan sahaja membentuk sisi baharu dirinya dalam memainkan peranan seorang bapa, tetapi juga menjadikan dirinya semakin terurus.

"Kalau dulu, saya sendiri tidak tahu ke mana wang saya pergi. Bila ada wang sahaja, saya akan belanja dan beli apa yang saya mahukan. Kalau bab menyimpan dulu memang kurang.

"Tetapi kini, kewangan saya lebih teratur. Kini saya lebih banyak menyimpan hasil titik peluh saya untuk kegunaan masa depan terutamanya melibatkan kegunaan anak saya," ujar pelakon yang membintangi drama Aku Ada Wali itu.

Suka duka dan azam artis

Posted: 01 Jan 2014 06:35 AM PST

Oleh Mohamad Ariff Mohd Yusof

AZNIL ingin tumpu lebih perhatian kepada kerja-kerja kebajikan.

HARI ini bermulalah satu episod baharu dalam kehidupan kita dan di waktu yang sama usia pun semakin berganjak seiring dengan kemunculan tahun baharu.

Setiap kali menjelang tahun baharu pasti akan diikuti dengan semangat ataupun azam baharu untuk memajukan diri masing-masing. Namun, setiap azam baharu tersebut mestilah ada terselit kisah-kisah pahit dan manis sepanjang tahun 2013.

Buat para artis tempatan, sudah semestinya azam baharu mereka ingin mengembangkan lagi perjalanan karier seni masing-masing. Tidak kurang juga ada yang ingin menceburi bidang baharu seperti perniagaan dan sebagainya.

Bagi penyanyi Marsha Milan Londoh, 2013 menyimpan seribu satu kenangan indah bergelar sebagai anak seni. Tambahnya, dia sangat teruja ketika terlibat dalam projek filem animasi Walt Disney, Frozen.

" Untuk filem tersebut, suara saya digunakan untuk watak Elsa, menyanyikan lagu runut bunyi filem itu yang bertajuk Bebaskan (nyanyian Demi Lovato - Let It Go) dan menghasilkan klip video sekali gus bekerjasama dengan tenaga kerja produksi antarabangsa Walt Disney.

"Namun, dalam setiap manis akan ada pahitnya. Bagi Marsha, untuk tampil cantik adalah satu cabaran buat semua wanita di seluruh dunia. Berat badan naik mendadak sehingga membuatkan saya mengambil keputusan untuk berdiet dan bersukan bagi mendapatkan semula berat badan idea," katanya berseloroh.

Sebagai seorang artis, azamnya untuk tahun ini adalah terus memperbaiki diri dalam bidang nyanyian, lakonan, modeling dan pengacaraan pada tahap lebih tinggi. Tidak dilupakan, dia juga ingin membuka bisnes atas talian untuk menjual pakaian di bawah label sendiri.

Bagi pengarah muda, Syamsul Yusof yang popular dengan filem aksi seperti KL Gangster yang diterbitkan pada 2011, tahun lalu bakal ditinggalkan dengan perasaan yang bercampur baur.

"Seperti yang kita tahu, tahun lalu ada kejadian yang kurang elok berlaku pada filem KL Gangster 2, dan lebih selesa untuk saya simpan untuk diri sendiri. Ada hikmah di sebalik kejadian ini. Pada mulanya memang satu kenangan yang pahit, tapi lama-kelamaan menjadikan saya lebih matang dan saya rasa walaupun perit untuk dilalui, tapi ada manisnya di sebalik kejadian tersebut.

"Tahun 2014, saya akan berehat sebentar daripada industri seni, jangan salah sangka, bukan ingin terus berhenti, cuma saya perlukan rehat. Apa yang boleh katakan, saya akan betulkan setiap kesilapan yang pernah saya lakukan sepanjang bergelar pengarah dan anak seni dalam industri tempatan," katanya.

Bakal berehat daripada dunia seni

Stacy mahu simpan rambut panjang

Bagi penyanyi dan juara Akademi Fantasia musim keenam, Stacy kelihatan lebih bahagia dengan kehadiran anak angkatnya, Bella.

"Tiada ada apa yang lebih manis apabila bersama anak saya. Selepas dianugerahkan Bella baharu saya menyedari bagaimana hebatnya kasih dan pengorbanan seorang ibu. Kami memang tak boleh berenggang. Kalau saya ada undangan di luar Kuala Lumpur, Bella tetap saya bawa kerana tak sanggup berpisah dengannya.

"Ikatan itu menyebabkan saya enggan membayangkan bagaimana saya mahu berdepan dengannya menjelaskan situasi sebenar. Sekarang, walaupun dia belum tahu apa-apa, saya sendiri akan naik darah jika orang memanggilnya anak angkat.

Ditanya mengenai kenangan pahit sepanjang 2013, Stacy sempat berjenaka dengan menyatakan masalah berat badan yang semakin meningkat merupakan kenangan terburuk yang sering dialami menjelang setiap tahun baharu.

" Azam 2014 saya lebih kepada perjalanan seni . Pertama saya hendak panjangkan rambut semula, kemudian saya ingin berusaha lebih lagi untuk menghasilkan lagu-lagu buat para peminat. Harap album saya boleh diterima oleh para pendengar. Buat masa ini, saya agak sibuk dengan persembahan bersama kumpulan SM*SH.

" Tiada pengalaman yang lebih pahit apabila berat badan semakin bertambah, dan sudah pasti azam setiap tahun adalah untuk menurunkan berat badan berlebihan," katanya dalam nada sinis.

Manakala, bagi ikon pengacara terkemuka Datuk Aznil Nawawi, kenangan manis sepanjang 2013 adalah ketika dia dianugerahkan pangkat Datuk oleh Kerajaan Persekutuan.

"Pada bulan Februari tahun lepas, pihak Kerajaan Persekutuan telah menganugerahkan gelaran Datuk sebagai tanda penghormatan dan saya rasa sungguh terharu, pihak kerajaan nampak sumbangan saya yang telah berkecimpung selama 24 tahun dalam industri hiburan tempatan.

"Tahun 2013 juga antara tahun yang akan kekal dalam ingatan saya terutama ketika musim pilihan raya yang lepas. Ketika itu, saya turut terlibat dalam mempromosikan kempen kerajaan (Peace, Progress, Stability). Namun ada pihak yang salah anggap saya sebagai musuh mereka. Sedih, kerana fahaman politik yang berbeza, kita boleh bergaduh sesama sendiri. Malah, ada pihak yang menggunakan perkataan kasar terhadap saya," katanya.

Tambahnya lagi, azam 2014 akan didahului dengan kerja-kerja amal untuk membantu pihak yang memerlukan.

" Lagipun, saya telah lama dalam industri ini, usia juga sudah meningkat 50 tahun. Jadi sudah sampai masanya saya menumpukan lebih kepada amal ibadat yang berkekalan. Tambahan, jika kita lihat di sekitar Kuala Lumpur ini ada sahaja pihak-pihak kurang bernasib baik yang perlu diberi prihatin.

"Dengan apa yang telah saya capai, apa salahnya jika beramal ibadat seperti kepada orang yang lebih memerlukan," katanya yang turut popular dalam bidang lakonan membawa watak Profesor Klon dalam Cicakman.

Zizan terima banyak anugerah

Bagi pelakon dan juga penyanyi yang kian popular, Zizan Razak menyatakan rasa terharu dan gembiranya apabila diberi peluang menjejakkan kaki ke pentas teater.

"Ini bidang baharu yang saya ceburi dan saya bersyukur ke hadrat Illahi diberi peluang bergandingan dengan para pelakon tersohor seperti Nora Danish dan ramai lagi. Malah, sambutan yang diterima agaka mengejutkan buat seorang pelakon yang pertama kali berlakon teater. Tidak lupa juga kepada peminat yang banyak menyokong dan semua anugerah yang diterima pada tahun lalu amat bermakna buat saya.

" Kenangan pahit sepanjang tahun 2013 adalah tragedi banjir yang berlaku pada hujung tahun lalu di mana saya tidak berpeluang turut serta bersama rakan-rakan artis yang lain untuk turun meringankan beban mangsa banjir kerana jadual harian yang begitu padat. Harapan saya untuk 2014, supaya syarikat saya (Wirefame Entertainment) berkembang dengan lebih bagus dan semoga peminat Zizan bertambah," katanya.

Terkenal dengan watak Wawa yang dibawa dalam filem Adnan Sempit, pelakon dan juga pengarah filem Yana Samsudin juga mempunyai kisah tersendiri sepanjang tahun ini.

" Sebelum ini, saya terlalu sibuk dengan jadual harian, tetapi untuk tahun 2013, perjalanan karier saya sebagai seorang pelakon dan pengarah filem agak perlahan kerana ingin mengambil masa untuk diri sendiri. Bagi saya, sebagai seorang yang begitu sibuk, mempunyai masa untuk diri sendiri dan juga keluarga adalah satu kenangan manis kerana tanggungjawab sebagai anak seni tidak pernah berhenti.

" Bersyukur apabila dinobat sebagai Pelakon Filem Wanita Popular 2012, anjuran sebuah akhbar pada bulan April tahun lalu. Tambahan pula, kebanyakan filem arahan dan lakonan saya telah ditayang dan reaksi yang diterima juga amat memuaskan," katanya.

Tambah Yana lagi, semuanya elok-elok sahaja, cuma kecederaan yang dialami ketika sesi penggambaran Fear Factor di Cape Town.

"Alhamdulillah, tahun 2013 berjalan dengan baik, dan azam saya untuk 2014 adalah untuk meluaskan lagi perniagaan biskut yang semakin mendapat permintaan ramai.

"Pada tahun hadapan, filem lakonan saya berjudul Adnan Sempit Sawadikap dan drama Suamiku Jururawat yang turut menampilkan Tomok akan menemui penonton tidak lama lagi," ulasnya.

Anugerah Datuk paling bermakna

Berbeza pula dengan salah seorang lagi pelakon, pengacara radio dan juga salah seorang anggota kumpulan Jozan iaitu Johan, 2013 banyak meninggalkan kenangan manis berbanding kenangan pahit.

"Tahun 2013 menyaksikan saya menang pertandingan Maharaja Lawak Mega 2013 di samping Zizan, kemudian slot Johara turut menerima anugerah di Shout Awards baru-baru ini. Namun, apa yang paling manis adalah ketika saya dan isteri menimang cahaya mata.

" Bagi saya, ketika pembedahan lutut kiri akibat kecederaan ketika bermain bola juga merupakan satu kenangan manis di mana saya bertegang urat dengan para doktor yang tidak membenarkan saya membuat persembahan ketika peringkat akhir Maharaja Lawak Mega 2013 dan tambah manis, Jozan dinobatkan sebagai juara," ujarnya.

Ditanya mengenai kenangan pahit, Johan menjelaskan bahawa dia agak terkejut dengan desas-desus mengatakan dia dan Zizan bergaduh.

" Ada yang membawa berita yang kurang enak didengar seperti saya dan Zizan bergaduh, perkara tersebut tidak pernah berlaku. Saya harap cerita tersebut berhenti setakat itu. Bagi tahun ini, azam saya adalah untuk memberikan yang lebih baik. Walaupun tahun lalu hanya menang sekadar tempat kedua rancangan Super Spontan, saya tidak akan berputus asa kerana peluang masih terbuka.

"Insya-Allah, jika diberi kesihatan yang elok, saya ingin mengembangkan lagi perjalanan syarikat produksi saya dan yang pasti, saya akan memberikan yang terbaik untuk karier saya bersama radio Era Fm, dan akhir sekali saya bercita-cita untuk mengadakan Jozan The Muzikal khas buat para peminat yang menyokong kami selama ini, " katanya dalam nada sinis.

Kecederaan membawa tuah pada Johan

Yana bakal luaskan perniagaan biskut

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved