Rabu, 4 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Harimau Muda dapat tonik

Posted: 04 Dec 2013 10:54 AM PST

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

MOHD. Rozaimi Abd. Rahman meledak gol kedua Harimau Muda ketika menentang Ryukyu FC di Stadium MBPJ, Petaling Jaya, malam tadi. Malaysia menang 3-1. - UTUSAN/Aizzul A.Majid

PETALING JAYA - Kemenangan ke atas FC Ryukyu tiba tepat pada masanya, pada ketika skuad Harimau Muda mencari tonik terbaik untuk meningkatkan keyakinan sebelum memulakan kempen memburu kejuaraan hatrik Sukan SEA di Myanmar, minggu depan.

Biarpun sekadar aksi persahabatan, kemenangan 3-1 ke atas kelab Jepun itu di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya melonjakkan semangat anak-anak buah Datuk Ong Kim Swee untuk mempertahankan pingat emas yang dimenangi pada Temasya Laos 2009 dan Indonesia 2011.

Malah, kemenangan itu juga meningkatkan motivasi Kim Swee sendiri, yang sebelum ini resah kerana dihimpit masalah kecederaan tonggak utama. Wan Zack Haikal Wan Nor, Fandi Othman dan Gary Steven Robbat antara pemain yang disahkan terlepas peluang beraksi di Myanmar .

Sejurus tamat perlawanan, Kim Swee berkata, beliau sudah mendapat gambaran jelas dan yakin dengan senarai 20 pemain yang akan dibawa untuk menggalas tugas berat di Myanmar.

"Ada beberapa pemain yang telah membuktikan bahawa mereka boleh bermain dalam dua posisi dan inilah perkara yang saya mahukan.

"Saya dapat lihat pada separuh masa kedua corak permainan menjadi lebih baik terutama selepas memasukkan Mohd. Rozaimi (Rahman) dan K. Reuben.

"Secara keseluruhannya masih ada beberapa aspek lagi yang perlu diperkemaskan oleh pasukan sebelum ke Myanmar nanti," kata Kim Swee.

Pada perlawanan tersebut Harimau Muda A bermula dengan baik apabila berupaya melakukan beberapa percubaan bagi mendapatkan jaringan.

Bagaimanapun, kelekaan melakukan serangan dengan membiarkan jentera pertahanan tanpa pengawasan menyebabkan Harimau Muda A dihukum apabila FC Ryukyu berjaya mendapatkan gol awal pada minit ke-13 hasil jaringan Takahashi Shunta.

Gol pertama pasukan lawan seakan memberikan tekanan kepada skuad Kim Swee hingga menyebabkan jentera serangan gugup ketika meraih peluang terhidang pada minit ke-35 dan minit ke-36.

Bermula babak kedua menyaksikan Harimau Muda A kembali bangkit bagi menyamakan kedudukan 1-1 hasil tandukan penyerang, A. Thamil Arasu minit ke-47.

Keyakinan dalam skuad kebangsaan mula terserlah apabila berupaya mendapatkan jaringan kedua pada minit ke-50 hasil rembatan Mohd. Rozaimi Abd. Rahman sebelum menambah gol ketiga ketika masa kecederaan.

Pada separuh masa kedua juga menyaksikan jentera pertahanan Harimau Muda A berfungsi dengan baik berbanding babak pertama.

Kempen Malaysia untuk memburu kejuaraan hatrik Sukan SEA bermula dengan menentang Brunei dalam aksi pembukaan Kumpulan A pada 10 Disember.

Selepas berehat dua hari, mereka akan menentang Laos pada 13 Disember, diikuti Singapura (15 Disember) dan Vietnam dalam saingan terakhir kumpulan pada 17 Disember.

Seandainya berjaya melangkah ke separuh akhir, mereka perlu turun ke padang pada 19 Disember, diikuti perlawanan akhir pada 21 Disember.

Chinlone sumbang pingat pertama

Posted: 04 Dec 2013 10:54 AM PST

Daripada MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

SKUAD Chinlone lelaki dan wanita negara meraikan kejayaan meraih pingat gangsa pada Sukan SEA di Stadium Tertutup Wunna Theikdi, Nay Pyi Taw, Myanmar semalam. - UTUSAN/FAUZI BAHARUDIN

NAYPYITAW - Kontinjen chinlone memastikan Malaysia tidak menunggu terlalu lama untuk meraih pingat sulung pada Sukan SEA Myanmar ke-27 apabila mengaut dua pingat gangsa dalam acara darjah kesukaran Tahap Ketiga lelaki dan wanita di Stadium Tertutup Wunna Theikdi pada hari pertama, semalam.

Walaupun sekadar meraih di tempat keempat secara keseluruhan melalui pungutan 246 mata dan sekadar mengatasi Singapura, skuad negara tetap diberikan pingat gangsa secara bersama dengan Laos yang menduduki tangga ketiga selepas meraih 344 mata.

Begitu juga pasukan wanita biarpun berada di tempat terakhir di kalangan empat pasukan, mereka tetap menerima pingat gangsa bersama dengan Kemboja yang berada di tangga ketiga.

Myanmar seperti dijangka menyapu bersih kedua-dua pingat emas dalam acara lelaki dan wanita apabila mudah mengetepikan cabaran Thailand dalam perlawanan akhir sekali gus menjadi negara pertama memenangi pingat emas Sukan SEA kali ke-27.

Pasukan chinlone lelaki Myanmar mudah meratah Thailand dengan memungut 660 mata sementara Thailand sekadar mendapat 404 mata manakala dalam acara wanita, Myanmar mendapat 534 mata dan Thailand, 375 mata.

Kejayaan meraih dua pingat gangsa itu tetap memuaskan hati jurulatih, Nurudin Pawi, memandangkan tempoh persiapan yang singkat berbanding negara-negara pencabar lain serta penggunaan atlet sepak takraw bagi membawa nama negara dalam acara chinlone.

Secara keseluruhan, kita hanya sempat berlatih dua minggu bersama jurulatih dari Myanmar dan secara keseluruhan sebanyak dua bulan, itu pun terganggu dengan kejohanan ISTAF Super Series dan Terbuka Korea, selepas itu barulah mereka boleh berkumpul bersama.

Namun pada hari ini, persembahan pasukan lelaki terutamanya begitu baik kerana pada kebiasaannya mereka hanya membuat catatan 40 hingga 50 mata bagi satu set tetapi kali ini mereka mampu melakukan pungutan sehingga 70 ke 80 mata.

Kita akan cuba memastikan pemburuan pingat akan berterusan pada acara Tahap 2 yang berlangsung esok (hari ini) dan kemudian pada acara Tahap 1, saya mensasarkan pingat perak, " katanya ketika ditemui oleh pemberita, semalam.

Bagi pemain negara, Mohd. Azlan Alias, dia cukup berbesar hati kerana dapat menjadi penyumbang pingat pertama negara di Sukan SEA.

Memang sasaran kami mahu mendapatkan gangsa dan ia berjaya selepas kami mengatasi Singapura.

Berbanding lawan yang mempunyai persiapan jauh lebih rapi, saya fikir apa yang kami pamerkan hari ini begitu baik dan pingat gangsa ini benar-benar buatkan saya puas," katanya.

Keseluruhan pemain chinlone diambil daripada pasukan Elit B Sepak Takraw yang tidak terpilih membawa cabaran negara ke Sukan SEA Myanmar.

Chinlone akan menawarkan dua

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved