Sabtu, 9 November 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Pengakap Malaysia kekal progresif, dinamik

Posted: 08 Nov 2013 10:14 AM PST

PESURUHJAYA Latihan Negara, Persekutuan Pengakap Malaysia, Datuk Shukor Mohsin (tengah) memeriksa barisan pada Jambori Udara ke-56 dan Jambori Internet ke-17 baru-baru ini.

IARPUN sudah berusia 105 tahun di peringkat dunia, namun kegiatan pengakap terus diminati golongan muda hari ini.

Antara sebabnya adalah kerana pertubuhan itu sentiasa progresif, aktif menganjurkan aktiviti menyeronokkan yang dipenuhi dengan pelbagai maklumat serta pengetahuan.

Di Malaysia, persekutuan itu ditubuhkan pada 1968. Sejak itu, Persekutuan Pengakap Malaysia sentiasa menawarkan aktiviti berorientasikan pengalaman tanpa batasan had umur, pendidikan dinamik dengan kefahaman merangkumi semua aspek termasuk agama, budaya dan kaum.

Sudah menjadi kebiasaan, setiap Sabtu ketiga dalam bulan Oktober, pengakap dari seluruh dunia akan berkumpul dalam acara tahunan dikenali sebagai Jambori Udara ke-56 (Jota) dan Jambori Internet ke-17 (Joti).

Acara peringkat global itu secara tidak langsung menghubungkan lebih daripada 500,000 pengakap seluruh dunia sepanjang 72 jam acara itu diadakan.

Stesen Bagan Lalang atau Kem Pengakap Datuk Dr. Shafie Mohd. Salleh berjaya menghimpunkan lebih 200 ahli bagi menjayakan acara tersebut. Stesen itu merupakan salah satu daripada 15 stesen yang beroperasi dari Malaysia.

Digabungkan dengan ribuan stesen global dari seluruh dunia, berkemungkinan lebih sejuta orang terlibat dalam pertemuan secara tidak langsung menerusi saluran radio amatur mahupun internet sepanjang dua hari aktiviti itu berlangsung. - SYAHRIL/AZLAN HADI ABU BAKAR

Berhemah dalam memilih fesyen

Posted: 08 Nov 2013 10:14 AM PST

PEMILIHAN pakaian dikalangan remaja penting bukan sahaja bagi menjaga imej agar kelihatan cantik dipandang bahkan penting untuk tidak menjadi mangsa fesyen. - GAMBAR HIASAN

FESYEN kini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Buktinya, tempoh tiga hingga empat bulan, fesyen tudung atau baju akan sentiasa berubah. Ia bertambah pesat kerana mendapat sambutan daripada kalangan artis-artis yang telah berhijrah.

Dari satu sudut, ia adalah satu perkembangan positif kerana akan mendorong ramai wanita memakai tudung. Manakala dari satu sudut pandangan yang lain pula, fenomena fesyen yang sentiasa berubah ini akan menjadikan wanita itu sendiri sebagai mangsa fesyen.

Tidak salah untuk berfesyen tetapi perlu berhemah dan mengambil kira faktor-faktor lain seperti kedudukan kewangan, kesesuaian fesyen itu sendiri kepada tuan badan dan tempat pakaian yang berfesyen itu dipakai.

Sebagai umat Islam, pakaian yang menutup aurat wajib menjadi faktor utama dalam memilih fesyen. Menutup aurat tidaklah bermaksud wanita itu perlu sentiasa memakai jubah dan berwarna hitam. Islam mengharuskan memakai pakaian yang berwarna tetapi ciri-cirinya perlu memenuhi tuntutan syarak.

Antara ciri-ciri pakaian yang perlu diambil kira sebelum memilih fesyen adalah pakaian itu tidak jarang dan nipis sehingga menampakkan kulit badan. Jika jarang dan nipis ,dicadangkan memakai inner baju atau tudung untuk mengelakkan kejelasan warna kulit.

Ciri yang kedua adalah pakaian itu tidak ketat sehingga bentuk badan jelas kelihatan. Solusinya adalah memakai pakaian yang longgar dan selesa di badan.

Ciri yang ketiga pula adalah tudung yang dipakai itu dilabuhkan sehingga menutupi dada sebagaimana yang telah digariskan dalam al-Quran surah an-Nur ayat 31.

"...dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka."

Semasa memilih fesyen dan membeli pakaian juga, ada adab-adabnya. Pemilihan tersebut perlu diniatkan untuk menutup aurat dan menzahirkan serta mensyukuri nikmat Allah. Bukan untuk membangga diri. Selain itu, fesyen tersebut tidak menyerupai pakaian upacara agama lain, tidak menyerupai jenis pakaian yang khusus untuk lelaki dan tidak terlalu berlebihan dalam berfesyen.

Berfesyen hendaklah melambangkan identiti umat Islam dan dapat menunjukkan contoh fesyen berpakaian yang sebenar menurut hukum Islam.

NOOR FADILAH AMBO

Perunding Imej Bertauliah

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved