Sabtu, 19 Oktober 2013

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Proses pemilihan di Perlis lancar

Posted: 18 Oct 2013 11:08 AM PDT

Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'ARI
utusanperlis@utusan.com.my

KANGAR 18 Okt. - Proses Pemilihan UMNO di ketiga-tiga bahagian di Perlis, Padang Besar, Kangar dan Arau dijangka berjalan lancar tanpa melibatkan masalah khususnya berkaitan calon yang tidak dibenarkan bertanding esok.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan UMNO Malaysia Negeri Perlis, Datuk Abdul Azib Saad, memberitahu, hanya terdapat satu aduan mengenai seorang calon dari UMNO Bahagian Arau yang namanya tercicir daripada senarai.

"Namun, sudah pasti ia akan dapat diatasi, cuma melibatkan masalah teknikal, bukan calon berkenaan tak dapat bertanding kerana sesuatu masalah," kata beliau dalam sidang mengenai persiapan Pemilihan UMNO Negeri Perlis di sini hari ini.

Mengenai persiapan dan keselamatan pada hari pemilihan, beliau menjelaskan, berdasarkan kepada pengalaman mengendalikan pemilihan sayap parti baru-baru ini, pihaknya mengenalpasti beberapa kelemahan yang akan diatasi.

"Pertama dari segi pendaftaran, pihak pendaftar akan teliti kerana ia menimbulkan masalah khususnya berhubung masalah kad pengenalan lama perwakilan yang menimbulkan sedikit keraguan.

"Contohnya, wajah perwakilan tidak sama dengan gambar yang tertera pada kad pengenalan disebabkan dokumen tersebut tidak ditukar baharu tetapi jika namanya sama sebagaimana dalam surat tauliah dikeluarkan oleh Setiausaha UMNO Bahagian masing-masing, sudah tentu diterima," tambah beliau.

Menurut Abdul Azib, anggaran dalam 800 perwakilan bagi setiap bahagian yang akan mengundi pada pemilihan esok untuk jawatan Pengerusi tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, Ketua Bahagian, Timbalan Ketua Bahagian, Naib Ketua Bahagian, Ahli Jawatankuasa, Pemeriksa Kira-Kira dan Perwakilan (G7) ke Mesyuarat UMNO Pusat.

Kata beliau, tiga tempat bakal berlangsung pemilihan tersebut ialah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Jaafar Hassan (Padang Besar), Dewan 2020 (Kangar) dan Sekolah Kebangsaan (SK) Arau.

"Di Perlis, pihak kami jangkakan pemilihan yang bermula pukul 8 pagi akan dapat diketaui keputusannya paling awal selepas pukul 8 malam," tambah beliau.

Tiada sijil lahir: Nenek bimbang masa depan dua cucu

Posted: 18 Oct 2013 11:08 AM PDT

CHE Su Ali bersama Muhammad Shahrul Nizam dan Muhammad Shahrin yang tidak bersekolah kerana tiada sijil kelahiran ketika ditemui di Kampung Pengkalan Bukit Kecil Simpor, Sungai Petani, baru-baru ini.

SUNGAI PETANI 18 Okt. - Dua kanak-kanak di Kampung Pengkalan Bukit Kecil, Simpor dekat sini bukan sahaja tidak pernah menjejakkan kaki ke sekolah malah salah seorang daripada mereka langsung tidak memiliki sijil kelahiran.

Kanak-kanak tersebut, Muhammad Shahrul Nizam, 8, dan Muhammad Shahrin, 9, terpaksa menumpang kasih dengan nenek mereka, Che Su Ali, 71, sejak kematian ibu pada 2007.

Menurut Che Su, urusan persekolahan Shahrin tidak dapat dilakukan memandangkan dia tidak memiliki dokumen kelahiran yang sah.

"Beberapa tahun lalu, proses daftar lewat kelahiran telah dibuat tapi hanya separuh jalan," katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.

Che Su berkata, dia bimbang dengan masa depan cucu-cucunya itu memandangkan tiada sesiapa sanggup membantu dan menguruskan proses pendaftaran dokumen diri untuk persekolahan mereka.

"Saya tidak pandai buat urusan surat-menyurat, akhirnya kedua-duanya tidak ke sekolah sampai sekarang," katanya yang berharap agar mereka dapat memulakan persekolahan tahun hadapan.

Dalam pada itu, Pengerusi Persatuan Kebajikan Sosial Kuala Muda, Makbul Ilahi Hashim memberitahu, pihaknya prihatin dengan masalah yang dihadapi oleh dua kanak-kanak itu.

"Kes-kes begini perlu diberi perhatian serius dan saya mohon pihak berkenaan buat pemantauan untuk menyelesaikan masalah ini," katanya.

Kisah dialami oleh keluarga berkenaan turut mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Penolong Pegawai JKM Daerah Kuala Muda, Faezah Nadiah Mohd. Sairy memberitahu, Che Su akan menerima bantuan kanak-kanak sebanyak RM200 sebulan bagi bantuan persekolahan.

"Kebenaran mahkamah terhadap hak penjagaan kanak-kanak telah diterima Che Su dan dia perlu membawanya ke Jabatan Pendaftaran Negara untuk permohonan daftar lewat kelahiran.

"Kita dimaklumkan, permohonan kali pertama dibuat pada 2010 tidak sampai kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menyebabkan permohonan tidak dapat diproses," katanya.

Faezah Nadiah menjelaskan, pihaknya sanggup membantu bagi mendapatkan sijil kelahiran tetapi memerlukan bantuan beberapa ahli keluarga untuk melengkapkan dokumen sokongan serta hadir ke JPN untuk sesi temuduga.

"Sekiranya proses itu diselesaikan, JKM sedia bekerjasama dengan Pejabat Pelajaran Daerah bagi menyediakan surat sokongan untuk menempatkan kedua-dua beradik tersebut di sekolah berdekatan rumah mereka," katanya.

Mangsa kebakaran terharu dapat beraya di rumah baharu

Posted: 18 Oct 2013 11:08 AM PDT

ABDUL Azeez Rahim (dua dari kanan) menjamu selera bersama penduduk kampung ketika mengunjungi rumah baharu Zainol Yahaya (empat dari kanan) ketika majlis penyerahan rumah di Kampung Charuk Bunting, Baling, baru-baru ini.

BALING 18 Okt. - Seorang penduduk Kampung Charuk Bunting di sini melahirkan rasa syukur dan terharu kerana dapat beraya di rumah baru mereka setelah rumah pusaka yang berusia 30 tahun musnah terbakar pada Jun lalu.

Zainol Yahaya, 75, turut melahirkan rasa gembira dan bersyukur kerana dapat beraya dengan sempurna walaupun rumah kesayangannya musnah terbakar.

"Terima kasih kepada pemimpin di sini yang amat prihatin dengan masalah rakyatnya dengan memberi pelbagai bantuan segera kepada saya sekeluarga bagi meringankan beban yang kami tanggung," katanya di sini kelmarin.

Rumah dua bilik yang dibina itu menelan belanja hampir RM20,000 siap sepenuhnya menjelang Aidiladha.

Menurutnya, kehidupannya kini lebih selesa dengan rumah baru yang didiaminya dan seterusnya dapat menjalani kehidupan dengan lebih selamat kerana rumah yang dibina lengkap dengan ciri-ciri pendawaian yang selamat.

Sementara itu, Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Rahim berkata, bantuan segera dalam tempoh 24 jam akan dilaksanakan oleh Yayasan Pembangunan Rakyat Baling (YPRB) untuk diberikan kepada mangsa apabila berlaku tragedi malapetaka seperti kebakaran, banjir dan sebagainya.

"Melalui YPRB, bantuan segera akan diberikan dalam tempoh 24 jam kepada mangsa tragedi kebakaran, banjir dan sebagainya mengikut keperluan mangsa yang terlibat.

"Ini adalah satu pengorbanan pemimpin dan rakyat di daerah ini untuk turut sama membantu mangsa bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh mereka," katanya ketika merasmikan rumah baru di Kampung Charuk Bunting.

Menurut Abdul Azeez, usaha tersebut dilakukan sementara mendapatkan bantuan daripada agensi-agensi terlibat seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat dan sebagainya agar mangsa dapat menjalani kehidupan seperti biasa walaupun ditimpa musibah.

Sejak lima tahun lalu katanya, lebih 300 buah rumah telah dibina dan 2,700 buah rumah telah dibaiki melalui pelbagai agensi bagi mengatasi masalah kemiskinan penduduk di sini.

Pada masa yang sama, Abdul Azeez turut mengumumkan tiga buah kontena yang diubahsuai bagi menjadi sebuah kediaman sebagai penempatan sementara jika berlaku musibah yang tidak diingini kepada mereka yang memerlukan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved