Jumaat, 18 Oktober 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Dera anak: Pasangan terlepas hukuman mati

Posted: 18 Oct 2013 11:08 AM PDT

Jasmine Lee Siew Hui Tan Peng Tong

PUTRAJAYA 18 Okt. - Seorang ibu tunggal dan teman lelakinya terlepas hukuman mati setelah mereka hari ini mengaku bersalah terhadap pertuduhan pilihan menyebabkan kematian anak perempuan wanita itu yang berumur tiga tahun, pada tahun 2010.

Hakim Datuk Balia Yusof Wahi yang mengetuai panel tiga hakim Mahkamah Rayuan, memerintahkan Wong Mei Ting, 26, dan Tan Peng Tong, 30, menjalani hukuman penjara 10 tahun dari tarikh mereka ditangkap pada 14 April 2010.

Dua lagi anggota panel ialah Hakim Datuk Mohtaruddin Baki dan Hakim Datuk Tengku Maimun Tuan Mat.

Hakim Balia sebelum menjatuhkan hukuman itu, berkata, mereka patut amat berterima kasih kepada pihak pendakwaan yang menawarkan pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 304(b) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya.

"Selepas mempertimbang rayuan dikemukakan peguam bela masing-masing dan hujahan timbalan pendakwa raya yang bijaksana, kami sebulat suara menjatuhkan hukuman maksimum yang diperuntukkan di bawah seksyen ini," katanya.

Pada 19 Oktober tahun lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam menjatuhkan hukuman mati ke atas Mei Ting dan Peng Tong selepas mereka didapati bersalah membunuh Jasmine Lee Siew Hui di No. D-3-15, Blok D, Tingkat Tiga, Apartmen Bayu, Taman Bukit Serdang, Seri Kembangan antara tengah malam 1 Mac 2010 dan 14 Mac 2010.

Dalam perbicaraan, mahkamah diberitahu, kanak-kanak perempuan itu mati akibat 'red hepatisation' (radang paru-paru), kerana berulang-kali disepak, dicubit dan dipukul dengan penyangkut baju.

Mahkamah juga diberitahu, pasangan itu malah meninggalkan kanak-kanak itu seorang diri di rumah selepas mengikat tangan dan kakinya dengan tuala semasa mereka pergi makan angin ke Melaka.

Menurut laporan bedah siasat, terdapat sekurang-kurangnya 60 kesan luka di seluruh badan Siew Hui.

Timbalan Pendakwa Raya, How May Ling mewakili pihak pendakwaan manakala Mei Ting diwakili peguam Eric T. S. Lai dan Peng Tong oleh peguam Andrew Lourdes. - BERNAMA

Empat didakwa bunuh warga emas di Banting

Posted: 18 Oct 2013 11:08 AM PDT

BANTING 18 Okt. - Isteri dan menantu lelaki seorang warga emas bersama dua lelaki lain dihadapkan ke Mahkamah Majistret Telok Datok hari ini atas tuduhan membunuh warga emas itu secara bersama awal bulan ini.

R. Yagavali, 50 (wanita) dan P. Gunalan, 28, (lelaki) dituduh bersama-sama P. Keeshor Kumaar, 19, dan R. Dhasarathi Naidu, 19, membunuh P.Sukumaran, 62, secara bersama di sebuah rumah di Kampung Sungai Sedu Banting antara pukul 7 malam 4 Oktober sehingga pukul 6 pagi 5 Oktober tahun ini.

Kesemua tertuduh mengangguk faham mengenai pertuduhan yang dibacakan ke atas mereka di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama oleh jurubahasa dalam Bahasa Tamil di hadapan Majistret Raja Noor Adilla Raja Mahyaldin.

Tiada pengakuan direkodkan semasa pertuduhan dibacakan.

Mahkamah menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 25 November ini.

Yagavali dan Gunalan hadir ke mahkamah tanpa diwakili peguam sementara Keeshor Kumaar diwakili oleh peguam V. Ayasamy dan Dhasarathi Naidu diwakili oleh Ratchel Suppiah manakala pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa Ridhuan Abdullah. — BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved