Selasa, 2 Julai 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Accord ganti Proton Perdana?

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

Oleh Muhamad Zaid Adnan

Honda ACCORD 2.4 mungkin menggantikan Proton Perdana yang digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan ketika ini - GAMBAR HIASAN

TOKYO 2 Julai - Honda Motor Co. Ltd. sedang mengadakan perbincangan dengan kerajaan Malaysia bagi menggantikan kereta Proton Perdana yang digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan ketika ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Motor Malaysia Sdn. Bhd., Yoichiro Ueno ketika mengesahkan perkara itu berkata, perbincangan mengenainya membabitkan Honda Motor, Proton Holdings Bhd., DRB-Hicom Bhd. dan kerajaan.

Saya difahamkan perbincangan mengenai perkara itu sedang berjalan dan satu daripada pilihannya ialah dengan mengadakan kajian keberkesanan.

Sekiranya Honda Motor, Proton dan kerajaan Malaysia mencapai persetujuan, mungkin selepas itu, Honda Malaysia akan terlibat sama.

Buat masa ini, perbincangan itu berlaku di peringkat tertinggi antara pihak pengurusan Proton dan Honda," katanya kepada wartawan Utusan Malaysia dan New Straits Times selepas Seminar Peluang Perniagaan di Malaysia di Hotel Imperial, di sini, hari ini.

Terdahulu, Euno muncul sebagai panel seminar dalam misi perdagangan Malaysia ke Jepun yang diketuai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Ueno berkata demikian bagi mengulas desas desus rancangan kerajaan menggunakan platform Honda Accord 2.4 liter bagi menaiktaraf model Perdana V6 yang ketika ini memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi.

Menurut laporan itu, kerajaan negeri Pahang telah memilih untuk menggantikan Proton Perdana V6 dengan Volkwagen Passat 2.0-liter yang kini dipasang di Pekan.

Kereta baharu itu pula akan digunakan menteri-menteri Kabinet dan exco kerajaan negeri tersebut.

Ueno bagaimanapun enggan mendedahkan mengenai kos penambahbaikan Perdana yang telah dihentikan pengeluarannya sejak 2010. - UTUSAN

KIA Cerato terima 772 tempahan awal

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

Dari kiri: Syed Hafiz Abu Bakar, SM Nasaruddin SM Nasimuddin dan Presiden Kia Motors Corp. (Asia Pasifik), TJ Park menujukkan tanda bagus semasa majlis pelancaran Kia Cerato di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Julai - Kereta segmen C terbaharu KIA, Cerato merekodkan tempahan awal sebanyak 772 buah sebelum dilancarkan secara rasmi hari ini di pasaran tempatan.

Cerato merupakan model gantian kepada model paling popular KIA iaitu Forte yang diiktiraf sebagai kereta segmen C paling banyak terjual bagi kategori bukan nasional.

Ketua Pegawai Operasi, Naza KIA Malaysia (Naza KIA), Datuk Syed Hafiz Syed Abu Bakar berkata, model Forte mencatatkan jualan antara 600 buah hingga 700 buah sebulan dan jualannya akan diteruskan dalam tempoh dua bulan ini sebelum dihentikan.

"Kami menjangkakan Cerato mampu mengekalkan momentum jualan Forte dengan sasaran sebanyak 600 buah sebulan.

"Cerato dilengkapi pelbagai aksesori mewah yang biasanya terdapat dalam segmen D dan ini akan menjadi faktor jualan bagi model ini yang disasarkan kepada golongan muda berusia 26 hingga 40 tahun," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Cerato di sini hari ini. Yang turut hadir, Pengerusi Eksekutif Bersama Kumpulan Naza, SM Nasaruddin SM Nasimuddin.

Cerato hadir dalam dua varian iaitu 1.6L dan 2.0L dengan masing-masing berharga RM99,888 dan RM118,888 termasuk insurans dengan jaminan selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Cerato merupakan model kereta KIA kedua paling laris di dunia selepas Rio dan turut mendapat pengiktirafan lima bintang ujian keselamatan daripada NHTSA yang berpusat di Amerika Syarikat.

Syed Hafiz berkata, tahun ini Naza KIA menyasarkan jualan keseluruhan akan tumbuh lapan peratus kepada 13,345 buah dan Cerato akan memainkan peranan penting.

"Tahun ini kami sudah lancarkan segmen B iaitu Rio, sekarang Cerato dan tidak lama lagi adalah segmen D serta segmen A," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved