Selasa, 2 Julai 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Sepadan dengan DNA tertuduh

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

KOTA KINABALU 2 Julai - Mahkamah Sesyen di sini, yang mendengar kes lelaki dituduh merogol budak perempuan yang kemudian dikahwininya, diberitahu, sampel air mani didapati sepadan dengan profil asid deoksiribonukleik (DNA) tertuduh.

Pegawai Sains, Rina Md. Nawi, 27, dari Jabatan Kimia Malaysia, Kuching berkata, kesan air mani yang ditemui pada tiga eksibit yang dianalisis didapati sepadan dengan DNA tertuduh berdasarkan hasil ujian DNA terhadap sampel darah tertuduh.

"Dalam kes ini, pelapik dan dua sapu tangan hanya mengandungi DNA yang dilabel atas nama Riduan Masmud (tertuduh),'' katanya sambil menunjukkan barang-barang kes itu di hadapan Hakim Ummu Khatom Abd Samad.

Beliau berkata demikian semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Raja Zaizul Faridah Raja Zaharuddin pada perbicaraan Riduan Masmud, 40, yang didakwa merogol gadis berusia 12 tahun enam bulan itu dalam kereta yang di tempat letak kenderaan di tepi jalan di Inanam, Sabah pada kira-kira 10 pagi, 18 Februari lepas.

Katanya, terdapat campuran profil DNA lelaki dan wanita pada cotton swab yang dianalisis.

Menurut beliau, sumber darah yang masing-masing dilabelkan atas nama Riduan dan nama mangsa adalah sepadan dengan profil lelaki dan wanita yang menyumbang kepada campuran profil DNA itu.

Kepada soalan lain Raja Zaizul Faridah, Rina berkata, DNA seseorang yang pernah berada di sesuatu tempat untuk ditemui di tempat itu adalah tinggi.

Riduan didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan.

Pada 21 Mei lepas, mahkamah diberitahu bahawa Riduan telah mengahwini gadis itu yang menimbulkan pelbagai reaksi memandangkan gadis itu di bawah umur.

Peguam Loretto J. Padua mewakili tertuduh manakala Datuk Mariati Robert dari Persatuan Undang-undang Sabah dan Mary Florence Gomez daripada Voice of The Children Malaysia bertindak sebagai peguam pemerhati.

Perbicaraan bersambung esok. - BERNAMA

Benjy didakwa lagi miliki dadah

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

Khaeryll Benjamin Ibrahim atau Benjy (kiri) bersama lima rakannya dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang dekat Kuala Lumpur, semalam atas tuduhan memiliki dadah seberat 4.7 gram syabu, minggu lalu. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 2 Julai - Pelakon era 1990-an, Khaeryll Benjamin Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Benjy sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini atas pertuduhan memiliki dadah jenis syabu, minggu lalu.

Selain Benjy, 34, turut didakwa atas tuduhan sama ialah dua peniaga, Zain Amir Zainal Khairi, 37; dan Imran Radzi Ibrahim, 32, pasangan suami isteri, Asmanizam Mohamed Akhir, 32, dan Norazila Arzami, 27, serta pekerja binaan, Afifi Hamidi, 27.

Kesemua tertuduh mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Ayuni Izzaty Sulaiman melainkan Zain Amir.

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa bersama-sama memiliki satu beg kecil berzip yang mengandungi 4.7 gram syabu di rumah bernombor C-2-2 Oakleaf Park Kondo, Blok C, Persiaran Bukit Jaya, Hulu Kelang, kira-kira pukul 11.30 pagi, 26 Jun lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Goh Ai Rene mengemukakan pertuduhan itu mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12 (3) akta yang sama (Pindaan 2007) yang boleh dipenjara sehingga lima tahun atau denda jika sabit kesalahan.

Ayuni Izzaty membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM3,800 dengan seorang penjamin dan menetapkan 26 Ogos untuk sebutan semula kes sementara menunggu laporan kimia.

Anak kepada pelakon, Azean Irdawaty itu ditangkap selepas ujian air kencing yang dijalankan mendapati dia positif dadah jenis syabu ketika polis melakukan serbuan di sebuah rumah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved