Sabtu, 27 Julai 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Komputer gaya terbaharu

Posted: 27 Jul 2013 06:25 AM PDT

PERNAH atau tidak kamu terfikir bahawa satu hari nanti kita akan menggunakan komputer tanpa menyentuh papan kekunci mahupun skrin seperti yang dilakukan pada hari ini.

Selalunya ia ditayangkan dalam filem sains fiksyen mahupun drama bersiri seperti Iron Man atau Crime Scene Investigation (CSI) yang sering memaparkan teknologi tanpa sentuhan untuk mengakses komputer.

Kini, teknologi itu boleh dicapai dengan terciptanya gajet yang mengagumkan iaitu Leap Motion yang boleh memberikan pengalaman yang luar biasa.

Dengan hanya menggunakan pergerakan tangan, pengguna mampu mengakses komputer mereka sama ada untuk bermain permainan video, membuat tugasan mahupun bermain muzik.

Pengguna hanya perlu menggerakkan tangan atau jari untuk membolehkan Leap Motion ini berfungsi kerana sebuah alat pengesan diletakkan di hadapan komputer untuk mengesan pergerakan tangan pengguna.

Ia bukan sahaja boleh membaca pergerakan tangan, malah pengguna juga boleh menggunakan pensil atau pen untuk melukis di atas udara.

Terdapat dua zon bagi pengguna menggunakan pengesan tersebut iaitu zon carian dan zon pilihan.

Zon carian membolehkan pengguna mengakses paparan komputer atau bermain permainan video dengan bebas tanpa menggunakan papan kekunci mahupun tetikus.

Manakala zon pilihan iaitu bahagian di hadapan yang lebih dekat dengan skrin komputer adalah zon untuk pengguna memilih bahagian atau perkara yang mahu dibuka atau digerakkan dalam komputer pengguna.

Pada peringkat awal, agak sukar untuk membiasakan diri mengawal pergerakan tangan dan skrin, namun lama-kelamaan ia akan menjadi satu kebiasaan.

Ia turut didatangkan dengan pelbagai aplikasi menarik yang dikhususkan penggunaan pengesan gerakan yang dinamakan Airspace Store untuk pengguna Windows mahupun Mac.

Jadi, pengguna tidak perlu risau mengenai aplikasi yang boleh digunakan dengan gajet yang mengagumkan ini kerana ia boleh didapati menerusi aplikasi berbayar mahupun percuma.

Untuk pasaran Malaysia, ia masih belum dijual secara runcit, tetapi kepada mereka yang berminat, kamu sudah boleh mendapatkannya melalui pembelian online di www.leapmotion.com.

Harga termasuk penghantaran adalah RM320 melalui pembelian dalam talian. - AMIRUL

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved