Sabtu, 27 Julai 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Jubah kontemporari penyeri pagi Syawal

Posted: 26 Jul 2013 12:22 PM PDT

PENGGUNAAN kain daripada jenis kapas memberikan keselesaan kepada si pemakai bersesuaian dengan cuaca di negara ini.

ETIBAAN Syawal pastinya disambut dengan meriah. Tidak kira tua atau muda, lelaki atau perempuan, semuanya ingin tampil cantik menawan di pagi lebaran nanti.

Kini, peluang untuk bergaya tidak lagi menjadi keutamaan kaum Hawa kerana dengan kemunculan pelbagai fesyen baharu karya pereka muda, ia telah memberi peluang kepada kaum Adam untuk bergaya di pagi Syawal.

Selama ini baju Melayu menjadi pakaian wajib dipakai, namun kini penggunaan jubah kian mendapat tempat dalam kalangan generasi muda bagi menyambut lebaran.

Rekaan pereka muda, Waridi Hamdan memberikan nafas baharu kepada jubah konvensional apabila menyuntik elemen moden dan permainan warna yang menarik.

SELAIN daripada elemen tradisional, Waridi Hamdan turut mencampurkan elemen seperti songket, abstrak dan corak gabungan warna pada bahagian kolar dan pergelangan tangan.

Setiap rekaannya menonjolkan identiti tersendiri seperti beberapa elemen diletakkan di bahagian pergelangan tangan, kolar jubah dan bahagian hadapan badan untuk menyerlahkan gaya moden.

Koleksi kali ini menampilkan padanan gaya hitam putih serta jubah berwarna yang ternyata membangkitkan seri pada koleksi raya kali ini.

Tidak mengikut kebiasaan warna putih pada jubah, Waridi berani bermain dengan warna. Beliau dengan penuh kreatif melakukan eksperimentasi pada jubah berbunga untuk koleksi raya tahun ini.

Berikut antara koleksi beliau pada rekaan jubah yang pastinya memberikan mood yang menggembirakan pada Syawal kali ini. - AMIRUL/JEFRI

Syukur sinar Ramadan masih bercahaya

Posted: 26 Jul 2013 12:22 PM PDT

SYUKUR dengan nikmat yang diberi-Nya, kita mampu menjalani ibadah puasa serta beribadah dengan tenang dan aman damai di Malaysia.

ALHAMDULILLAH, Ramadan kembali lagi pada tahun ini.

Tujuan saya menghantar e-mel kepada .com adalah sekadar untuk berkongsi pengalaman saya ketika berbuka puasa di masjid bersama para musafir dan mereka yang kurang berkemampuan.

Secara kebetulan, saya berpeluang berbual dengan seorang jejaka, katanya dia dari negara Palestin.

Berkongsi pengalamannya, dia memberitahu saya yang dia begitu teruja melihat keamanan Malaysia kerana setiap umat Islam di sini bertuah dan boleh menunaikan ibadat sepanjang Ramadan dengan tenang.

Biarpun ini merupakan kali pertama dia menjejakkan kaki ke Malaysia, peluang berkunjung ke negara ini membuka matanya kerana begitu besar kurniaan Allah kepada penduduk negara ini berbanding negara lain yang dilanda kekecohan.

Sedang rancak berbual, saya tertarik dengan sebuah kisah masyarakat Islam di Gaza.

Menurutnya, kanak-kanak di Gaza yang baru belajar berpuasa menghadapi saat sangat getir. Ketika kanak-kanak di Malaysia berbuka puasa dengan pelbagai juadah, rakan sebaya mereka di Gaza berbuka dalam ketakutan dengan ditemani bunyi letupan peluru berpandu yang jatuh di merata-rata tempat.

Lebih menyayat hati, ada juga yang berbuka puasa ditemani air mata mendengar berita kematian keluarga mereka. Kematian tragis itu bukan sahaja berlaku di Gaza, malah di Rohingya, Myanmar; Pattani, selatan Thailand; Kashmir, Somalia, Afghanistan, Iraq, Syria dan yang terbaru di Mesir.

Renungkan wahai sahabat, bagaimana keadaan kita sewaktu berbuka puasa? Kadangkala penuh dengan pembaziran, lihatlah lebihan juadah yang kita tuangkan ke dalam tong sampah.

Semoga kita tergolong dalam golongan yang tidak membazir.

Bersederhanalah. Ingatlah saudara-saudara kita yang tidak ada apa untuk dimakan.

MOHD. SYUKRI ABDUL RAHMAN

Kota Tinggi, Johor

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved