Sabtu, 27 Julai 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


3 termasuk 2 beradik rentung

Posted: 27 Jul 2013 10:27 AM PDT

Oleh HISYAMUDDIN AYUB dan SANTE VILLIAMON
utusansabah@utusan.com.my

Lokasi kebakaran yang mengakibatkan dua adik-beradik mati rentung di Kampung Muhibbah, Batu 21/2, Jalan Utara dekat Sandakan, Sabah, awal pagi semalam.

SANDAKAN 27 Julai - Dua buah keluarga menerima dugaan getir sempena Ramadan ini apabila tiga daripada mereka rentung dalam kebakaran melibatkan dua buah rumah atas air awal pagi ini.

Kebakaran menyayat hati pukul 5.30 pagi itu berlaku di Kampung Muhibbah, Batu 2 1/2 Jalan Utara dekat sini ketika keluarga tersebut baharu selesai bersahur.

Mereka yang terbunuh ialah dua beradik, Juliana Sikin, 24, seorang gadis orang kurang upaya (OKU) dan adiknya, Kamisah, 17. Kedua-duanya ditemui dalam keadaan berpelukan di sebuah bilik air.

Seorang lagi ialah anak saudara mereka dikenali sebagai, Nurnilam Sari, 6, yang berada di rumah bersebelahan yang turut terbakar.

Nurnilam Sari difahamkan tinggal berdekatan tetapi datang ke situ yang merupakan rumah keluarga saudaranya untuk bermalam.

Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Nordin Pauzi berkata, ketiga-tiga mangsa yang rentung itu dipercayai terperangkap akibat asap tebal dalam kebakaran yang berlaku selepas mereka bersama ahli keluarganya baharu sahaja selesai bersahur.

Katanya, api dikesan bermula dari rumah dua beradik itu sebelum merebak ke sebuah lagi rumah saudara mereka yang terletak bersebelahan.

"Bomba menerima panggilan berhubung kejadian itu pukul 5.40 pagi dan ketika tiba di lokasi, kita dapati kedua-dua buah rumah itu sudah tidak boleh diselamatkan.

"Mayat mangsa-mangsa ditemui selepas 40 minit kemudian selepas usaha memadam api berjaya dilakukan. Kebakaran dapat dikawal sepenuhnya pada pukul 6.33 pagi," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kata Nordin, siasatan awal percaya kejadian itu berpunca dari dapur rumah dua beradik tersebut, bagaimanapun siasatan lanjut masih dilakukan pihaknya.

Tambah beliau, sebanyak 16 anggota bomba bersama dua jentera dan dua kenderaan pelbagai guna telah dikerahkan ke tempat kejadian.

"Mayat ketiga-tiga mangsa telah dihantar ke Hospital Duchess of Kent Sandakan untuk dibedah siasat," katanya.

Pengerusi MyWatch parah ditembak

Posted: 27 Jul 2013 10:27 AM PDT

Oleh SAJIDA ASRULLAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

JEMPOL 27 Julai - Pengerusi sebuah badan bukan kerajaan (NGO), MyWatch, R. Sri Sanjeevan cedera parah akibat ditembak seorang daripada dua lelaki bermotosikal di pekan Bahau dekat sini petang ini.

Ketua Polis Daerah Jempol, Supritendan Hamzah Alias berkata, kejadian kira-kira pukul 4.30 petang itu berlaku ketika mangsa yang memandu kereta jenis BMW bersama seorang rakannya berhenti di satu lampu isyarat berhampiran Taman Cempaka di sini.

Katanya, setibanya di situ, mangsa kebetulan membuka cermin tingkap keretanya sebelum muncul dua lelaki menaiki sebuah motosikal lalu mengeluarkan sepucuk pistol dan melepaskan tembakan.

"Tembakan itu menembusi tangan kanan mangsa sehingga ke perutnya. Dalam keadaan kesakitan, mangsa memecut kenderaannya dan berhenti kira-kira 100 meter dari lokasi kejadian.

"Rakan mangsa kemudian memandu kereta itu ke Hospital Jempol sejauh 15 kilometer untuk mendapatkan rawatan lanjut," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambah beliau, mangsa kemudian diberi rawatan kecemasan sebelum dipindahkan ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah, Kuala Pilah.

"Buat masa ini keadaan mangsa dilaporkan stabil dan rakan mangsa sudah membuat laporan polis berhubung kejadian itu," jelasnya.

Menurut beliau, pihak polis kini sedang menyiasat motif kejadian dan sedang mengenal pasti suspek.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved