Sabtu, 13 Julai 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Kenangan belajar berpuasa

Posted: 12 Jul 2013 12:04 PM PDT

IBADAH puasa di bulan Ramadan sememangnya saat yang ditunggu-tunggu oleh setiap umat Islam di seluruh dunia kerana pada bulan inilah pelbagai amalan dilipat gandakan untuk mendapat keredaan Ilahi.

Semua orang sudah pasti memiliki pelbagai kenangan manis dan pahit dalam menunaikan ibadah tersebut.

Bukan itu sahaja, amalan-amalan sunat seperti solat tarawih, moreh di surau atau masjid, qiamulail dan sebagainya pasti menggamit memori zaman kanak-kanak dahulu.

Pelbagai kisah lucu, menarik dan juga menyayat hati pasti dialami oleh setiap orang dalam mendidik diri untuk berpuasa.

Ruangan Fokus minggu ini mengimbau kembali nostalgia berpuasa dalam kalangan remaja yang sememangnya meninggalkan banyak memori indah.

Ada yang berpuasa sehari penuh dan ada juga yang berpuasa setengah hari, namun apa jua caranya, semua itu kini menjadi kenangan terindah.

Jika ditanya kepada semua, sudah pasti waktu berbuka adalah saat yang ditunggu-tunggu kerana terdapat pelbagai juadah enak untuk dinikmati sebagai tanda kejayaan berpuasa penuh pada hari itu.

Apa kata kita tinjau pengalaman rakan-rakan yang belajar berpuasa pada usia muda termasuk di bangku sekolah rendah yang kini menjadi 1001 kenangan paling bermakna.

- DHIYA ZULHILMI

Beri tempatan semakin pupus

Posted: 12 Jul 2013 12:04 PM PDT

Buah beri tempatan kini semakin pupus.

SUATU masa dahulu ketika saya berusia 10 tahun, saya dibesarkan dalam keluarga yang tinggal di ibu kota.

Bagaimanapun, kami sekeluarga mula berpindah selepas krisis ekonomi melanda negara pada tahun 1998 dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, Kelantan.

Selepas tamat pengajian saya kembali berpindah ke Kuala Lumpur. Ketika itu saya sudah pun bekerja dan sangat minat mengembara.

Pelbagai negara telah saya kunjungi termasuk negara bekas Soviet Union ataupun kini dikenali sebagai Rusia.

Apa yang menariknya ketika saya berkunjung ke sana, saya dapati buah strawberi, blueberi, redberi, greenberi dan yellowberi yang dijual mahal di Malaysia hidup liar ibarat lalang dan tidak dimakan sehingga gugur ke tanah.

Kalau mereka makan pun, mungkin mereka sudah jemu dengan rasa buah tersebut ibarat kita muak dengan rasa buah cermai yang keguguran tanpa dikutip tuan empunya.

Kembali kepada kisah ketika saya masih kecil, saya teringat semula pada waktu itu ketika saya sedang bermain di kawasan rumah terdapat pelbagai jenis buah beri.

Mungkin ramai yang tidak percaya, namun itulah hakikatnya buah beri tempatan itu kini sudah musnah ditelan pembangunan ibu kota.

Lebih menyedihkan, rakan di bandar ada yang tidak mengenali langsung buah tersebut yang mereka kenali cuma buah ceri liar.

Jika dulu, sepanjang kawasan kampung saya terdapat begitu banyak buah sedemikian yang saya kenali dengan nama buah kemunting namun genap tahun ini, buah tersebut sudah pupus dan yang tinggal hanya kenangan.

Saya rasa sebelum buah ini pupus secara keseluruhan, apa kata kita hargai dan tanam semula buah tersebut agar generasi akan datang berpeluang menikmati rasa enak buah tersebut.

Kalau kamu rasa buah beri dari luar negara banyak khasiatnya, buah kita apa kurangnya malah sudah terbukti kebanyakan daripada buah-buahan tempatan kita seperti buah manggis setanding khasiatnya dengan buah acai beri dari Brazil.

Akhir kata, ubah persepsi kamu yang mengatakan buah beri yang dijual berpuluh ringgit di pasar raya itu amat berkhasiat kerana buah tempatan kita sebenarnya lebih berkhasiat dan jika dipasarkan mampu dijual mahal setanding harga buah dari luar negara.

PENCINTA ALAM

Ampang, Selangor

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved