Sabtu, 13 April 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Federal Auto rancang bawa semula MG

Posted: 12 Apr 2013 11:36 AM PDT

KUALA LUMPUR 12 April - Syarikat automotif, Federal Auto Holdings Bhd. (Federal Auto) merancang membawa semula kereta ikonik dari United Kingdom (UK) iaitu MG ke pasaran tempatan.

MG ketika ini dimiliki oleh SAIC Motor Corporation Ltd. (SAIC) iaitu syarikat automotif China sejak tahun 2007.

Federal Auto dalam kenyataannya hari ini menyatakan, syarikat berkenaan telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan SAIC untuk mengadakan perbincangan lanjut berhubung hasrat tersebut.

MoU tersebut turut menyentuh kepada pembangunan kemudahan untuk pemasangan kenderaan MG dalam bentuk komponen terurai (CKD) di Malaysia.

MG atau nama asalnya Morris Garages merupakan kereta warisan UK kerana diperkenalkan pada 1920 dengan berkonsepkan kereta sport dua tempat duduk ketika itu.

Selepas berlaku perang dunia kedua, operasi MG yang dimiliki oleh Morris Motors Ltd. pada awalnya telah bertukar tangan melibatkan beberapa syarikat automotif dunia antaranya British Motor Corporation Ltd., British Leyland, Rover Group, BMW, MG Rover Group, Nanjing Automobile Group dan akhirnya SAIC.

Sementara itu, SAIC terlibat dalam pembangunan, pengeluaran, penjualan dan pelaburan dalam kenderaan penumpang, kenderaan komersial dan komponen serta alat ganti automotif.

Jenama-jenama kenderaan yang dimiliki oleh SAIC termasuk Maxus, MG, Roewe dan Yuejin.

Anak syarikat milik penuh SAIC, MG Motor UK Ltd., yang beribu pejabat di Birmingham, United Kingdom, bertanggungjawab terhadap reka bentuk, pembangunan, pemasangan dan pemasaran kenderaan MG.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved