Rabu, 17 April 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Halim dibuang keluarga

Posted: 17 Apr 2013 02:00 AM PDT

Oleh SITI AISHAH YUSOFF

PERTAMA kali bertemu dengannya, tidak menyangka usia lelaki di hadapan saya itu baru mencecah 30 tahun. Wajah dan penampilannya nampak jauh lebih tua daripada usia sebenar.

Seketika tercuit rasa belas melihat keadaan dirinya yang sangat tidak terurus dan terbiar dengan berkemeja T lusuh sedikit koyak di bahu, berseluar pendek dengan tali rafia sebagai tali pinggang dan kaki sekadar beralas selipar buruk, sambil membibit beg plastik.

Itulah hakikat yang perlu diterima oleh Halim (bukan nama sebenar) lantaran kelemahan diri sendiri yang mudah menerima ajakan dan pujuk rayu kawan-kawan sekampung lalu menjadi hamba dadah sejak 13 tahun lalu.

Lebih memburukkan keadaan, hampir 10 tahun dia hidup sendirian di Kuala Lumpur sebagai orang gelandangan setelah bertindak keluar dari kampung di utara tanah air, kerana merasakan diri dibuang oleh keluarga.

Di ibu negara, hidup Halim tiada hala tuju. Apa yang ada di kotak fikirannya sepanjang masa ialah bagaimana mendapatkan bekalan dadah bagi melampiaskan ketagihannya.

Tidak ada hari yang dia tidak berada dalam dunia khayalan, mabuk dek dadah yang memamah bukan saja tubuh kurusnya, bahkan kewarasannya sedikit demi sedikit semakin terhakis.

Namun pada ketika kewarasan kembali normal, Halim mengakui hidupnya terasa kosong, sebatang kara di kota besar yang sentiasa sibuk.

Kadang-kadang timbul rasa menyesal dengan jalan hidup yang saya pilih. Perasaan rindu dan ingin kembali kepada pangkuan keluarga di kampung meluap-luap.

Tetapi rasa itu sekejap saja, ia lenyap apabila ketagihan merayap ke seluruh urat dan nadi. Masa itu segala-galanya sudah jadi tidak penting, cuma satu yang saya mahukan iaitu dadah," katanya.

Menurut Halim, sejak keluar dari rumah 10 tahun lalu dia tidak pernah pulang menziarahi keluarga di kampung.

Malah sejak itu juga dia tidak pernah mendengar khabar tentang ibu bapa serta adik-beradiknya yang lain.

Mengimbas kisah hidupnya, ketika zaman remaja Halim mengakui merupakan anak yang sentiasa dimanja dan dilimpahi dengan kasih sayang oleh kedua-dua orang tuanya.

Saya merupakan anak lelaki tunggal dalam keluarga. Tidak hairan jika apa sahaja kemahuan yang saya inginkan ibu dan ayah akan cuba tunaikan.

Namun, dalam melayani kerenah saya itu, ibu bapa juga tidak pernah lupa untuk membimbing dan mendidik saya menjadi anak yang baik," katanya.

Walaupun kedua ibu bapanya tidak pernah kurang dalam memberikan kasih sayang, jiwa remajanya sentiasa memberontak mahu hidup bebas tanpa kongkongan dan leteran orang tua.

Dia juga sudah pandai berkawan dengan kumpulan remaja liar yang akhirnya telah menjebakkan diri dalam perangkap najis dadah.

Saya mula mengenali dadah ketika berumur 17 tahun. Kebanyakan rakan-rakan saya adalah di kalangan budak-budak kampung dan juga rakan sekolah.

Ada antara rakan-rakan itu merupakan penagih dadah. Walaupun pada mulanya saya tidak mengetahui bahawa mereka mengambil dadah, lama-kelamaan tabiat tersebut dapat dihidu," katanya.

Tambahnya, jiwa remajanya yang sentiasa ingin mencuba sesuatu yang pelik, membuatkan dia tidak berfikir panjang dan turut sama mengambil dadah.

Ternyata tindakan yang mulanya sekadar ingin mencuba dan terikut-ikut kawan akhirnya menjebak saya.

Sekali mencuba, ternyata kuasa dadah sangat kuat dan tidak mudah untuk ditinggalkan apatah lagi jika sudah sebati dengan darah daging," katanya.

Halim mengaku, ketika itu dia memang tidak ada masalah untuk mendapatkan bekalan dadah, apatah lagi dia boleh dikatakan sentiasa berduit kerana ibu bapanya memberikan wang belanja yang agak banyak bagi seorang budak sekolah.

Ketagihan yang semakin menjadi-jadi membuatkan saya sentiasa meminta wang belanja yang lebih daripada keluarga. Alasan yang diberikan adalah untuk membeli buku dan membayar yuran sekolah.

Tambahan pula, ibu juga mudah cair dengan pujuk rayu saya dan kebetulan pada tahun tersebut juga saya sepatutnya menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)," katanya.

Selalunya aktiviti bersama rakan seangkatan akan dilakukan di sebuah pondok yang terletak di hujung kampung.

Selepas habis waktu sekolah, kami akan menghabiskan masa menghisap dadah. Adakalanya jika tidak tahan dengan ketagihan tersebut, saya dan rakan-rakan akan ponteng sekolah.

Aktiviti tersebut selalunya berlarutan sehingga petang dan adakalanya saya terpaksa menipu keluarga kononnya menghadiri kelas tambahan di sekolah," katanya.

Halim berkata, walaupun cuba menyembunyikan ketagihan tersebut daripada pengetahuan keluarga, akhirnya mereka dapat dihidu apabila ibunya terjumpa peket dadah yang disimpan dalam beg sekolah.

Ternyata penemuan tersebut membuatkan keluarga sangat terkejut dan tidak dapat menerima keadaan tersebut.

Ketika itu, walaupun ibu menangis dan seluruh keluarga sangat memarahi perbuatan saya, perkara yang sudah berlaku tidak dapat diundur kembali.

Akhirnya, saya mengambil keputusan lari dari rumah," katanya.

Di Kuala Lumpur, pelbagai pekerjaan dilakukan untuk menampung hidup dan lebih penting mencari duit untuk membeli dadah.

Pada awalnya dia bekerja di sebuah pasar raya sebelum dibuang apabila majikan tahu dia seorang penagih.

Kemudian pelbagai kerja telah dilakukan termasuk mengutip tin-tin kosong bagi mendapatkan duit membeli dadah.

Halim mengaku dia pernah mencuri kerana keputusan wang bagi membeli dadah.

Bukan tidak pernah cuba untuk berhenti menagih, bahkan sudah beberapa keluar masuk pusat pemulihan setiap kali ditangkap apabila polis buat serbuan," katanya.

Ditanya tidakkah teringin untuk kembali ke pangkal jalan meninggalkan tabiat menagih dadah dan hidup normal, Halim terdiam seketika.

Kemudian sambil tersenyum kelat menampakkan giginya yang karat, dia berkata: Ada ke lagi tempat untuk orang seperti saya. Saya rasa bukan kata keluarga, dunia pun sudah tidak inginkan saya.

Sudah terlambat. Biarlah saya hidup macam ini sampai mati. Tak lama lagi pun."

Amiza bangkit dari kesedihan

Posted: 17 Apr 2013 02:00 AM PDT

Oleh Siti Aishah Yusoff
Gambar Mohd. Farizwan Hasbullah

Amiza Amiruddin (depan, lima dari kanan) bersama para stokis produk Ephyra ketika sambutan ulang tahun pertama produk tersebut.

KEHILANGAN suami tersayang akibat serangan jantung sejak empat tahun lepas tidak mematahkan semangat Pengarah Urusan Ephyra, Amiza Amiruddin, 33, untuk meneruskan kehidupan.

Sebaliknya beliau terus tabah menjalani kehidupan bersama anak dan sentiasa mendapat sokongan daripada keluarga serta sahabat terdekat.

Ujar Amiza, dalam usaha mencari jalan menggalas tanggungjawab sebagai ibu, beliau mengorak langkah membuka perniagaan berasaskan produk kecantikan dikenali sebagai Ephyra.

Perniagaan ini walaupun baru memulakan operasi pada tahun lalu, kami yakin mampu bersaing dengan produk yang sedia ada di pasaran kerana kualitinya yang diyakini.

Syarikat yang beroperasi di Setapak, Kuala Lumpur ini juga ditubuhkan untuk mengedar Ephyra yang merupakan produk sulong keluaran kami," katanya ditemui pada majlis sambutan ulang tahun pertama Ephyra di Ampang, Selangor baru-baru ini.

Ujarnya, menyingkap kelahiran Ephyra yang bermaksud dewi laut dalam bahasa Sanskrit, produk ini pada awal kemunculannya bertujuan memulihkan masalah jerawat.

Saya percaya kecantikan mendorong keyakinan. Namun, disebabkan masalah jerawat yang teruk sehingga menjejaskan penampilan wajah menyebabkan saya mencari pelbagai alternatif untuk memulih dan mengembalikan kulit wajah bersih dan gebu.

Pencarian saya menemukan glutithione iaitu sejenis bahan anti oksida yang sedia ada dalam tubuh manusia. Namun disebabkan faktor sekeliling seperti pencemaran, tekanan, minuman keras dan merosak menyebabkan ia semakin berkurang," katanya.

Katanya, glutathione antara anti oksidan yang terbaik untuk badan berperanan untuk melindungi molekul dalam badan.

Ia dihasilkan oleh sel badan secara semulajadi dan berperanan menyingkirkan toksik dalam badan, menggalakkan sistem imun dan memelihara sel protein badan.

Bagaimanapun, selain faktor sekeliling, glutathione berkurangan apabila berlaku peningkatan usia. Pengeluarannya juga terganggu sekiranya menghidap penyakit seperti alzheimer, parkinson dan kanser," katanya.

Beliau membangunkan makanan tambahan hasil gabungan sumber anti oksida termasuk kolagen rumpai laut dalam terhidrolisis bagi awet muda.

Antara keistimewaan Ephyra adalah jika diambil secara berterusan membantu kulit menjadi lebih cerah di samping kelihatan lebih muda dari usia sebenar.

Badan memerlukan anti oksida seperti vitamin, mineral, dan enzim yang dapat melindungi tubuh dan memperlahankan kemusnahan sel disebabkan pengoksidaan bagi memelihara kesihatan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved