Khamis, 15 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


90 peratus aduan berjaya diselesai

Posted:

90 peratus aduan berjaya diselesai

90 peratus aduan berjaya diselesai

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 14 Dis. - Sebanyak 90 peratus aduan orang ramai melibatkan masalah setempat berjaya diselesaikan oleh Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dan Majlis Perbandaran Nilai (MPN) dari tempoh Januari hingga 1 Disember tahun ini.

Yang Dipertuanya, Datuk Abd. Halim Abd. Latif menjelaskan, kesemua aduan tersebut melibatkan kepentingan orang ramai seperti masalah longkang, jalan dan sebagainya.

"Selebihnya, kita masih memerlukan sedikit masa untuk diselesaikan kerana ia melibatkan pengurusan dokumen bagi projek melibatkan tender dan sebutan harga.

"Kita percaya bahawa masalah tersebut akan dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat ini," katanya ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama para pengamal media di sebuah hotel di sini malam kelmarin.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Perumahan, Kerajaan Tempatan, Kampung Baru dan Pengangkutan Awam negeri, Datuk Siow Chen Pin.

Justeru kata Abd. Halim, MPS dan MPN yakin dapat menyelesaikan setiap aduan mahupun masalah penduduk dalam tempoh tiga hari.

Malah kata beliau, sebarang status masalah akan dimaklumkan dalam tempoh tiga hari dan tindakan juga akan dibuat dalam tempoh tujuh hari bagi setiap aduan.

"Kita yakin aduan seperti masalah sampah dan longkang dapat diselesaikan secepat mungkin, namun bagi aduan yang melibatkan projek besar seperti perumahan tertangguh, kilang-kilang yang membawa masalah dan sebagainya memerlukan tempoh masa untuk diselesaikan," katanya.

Dalam pada itu Abd. Halim berkata, kerjasama antara media dan pihak berkuasa tempatan (PBT) amat penting memandangkan kedua-dua badan itu saling memerlukan.

"Apa yang dapat kita lihat media amat membantu pihak MPS dan MPN terutama dalam mengutarakan masalah rakyat. Begitu juga pandangan dan cadangan yang diberikan amat membantu PBT menyelesaikan masalah.

"Saya berharap hubungan baik antara media dan PBT dapat diteruskan bagi menangani isu masyarakat," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Jeti Port Dickson rosak akibat vandalisme

Posted:

Jeti Port Dickson rosak akibat vandalisme

Jeti Port Dickson rosak akibat vandalisme


Abdul Wahab Shamsuddin menunjukkan antara kerosakkan dipercayai perbuatan vandalisme di jeti Pulau Cahaya, Port Dickson, baru-baru ini.


TELOK KEMANG 14 Dis. - Pihak Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD) memperuntukkan RM19,000 bagi memperbaiki kemudahan jeti yang mengalami kerosakan akibat perbuatan vandalisme.

Yang Dipertua MPPD, Abdul Wahab Shamsuddin berkata, pihaknya kesal dengan tindakan segelintir pihak yang tidak menghargai kemudahan yang disediakan kerana ia jelas memberi tanggapan buruk terhadap bandar berkenaan terutama di kalangan masyarakat setempat.

''Kita kesal kerana masih ada lagi mereka tidak bertanggungjawab melakukan perbuatan ini. Walaupun jeti ini diperbuat daripada komposit, namun, masih lagi ada pihak yang menjadi perosak kepada kemudahan ini," katanya di sini baru-baru ini.

Wahab berkata, pihaknya memandang serius perbuatan vandalisme itu dan akan mengenakan tindakan tegas kepada mereka yang tidak menghargai kemudahan awam disediakan pihaknya.

''Mereka yang merosakkan harta majlis boleh dikenakan tindakan di bawah akta kerajaan tempatan 1976, undang-undang kecil vandalisme MPPD 1991," katanya.

Jelas beliau, peranan semua pihak dalam membanteras perbuatan tidak bertanggungjawab itu amat diperlukan dalam memastikan keindahan bandar sentiasa terjamin.

''Kita menyeru kepada masyarakat supaya dapat menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) supaya isu-isu seperti ini diatasi dengan sebaik mungkin.

''Seandainya ada kumpulan melakukan vandalisme, maka, mereka harus melaporkannya kepada pihak berkuasa agar tindakan dapat dijalankan," tegasnya.

Dalam pada itu, Abdul Wahab juga memberitahu, pihaknya bercadang memanjangkan jeti Pantai Cahaya ke Pulau Burung dekat sini tidak lama lagi.

''Ia akan siap pada bulan ini dan boleh digunakan pada tahun hadapan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pelbagai halangan di petak letak kereta

Posted:

Pelbagai halangan di petak letak kereta

Pelbagai halangan di petak letak kereta

MELAKA 14 Dis. - Sikap segelintir peniaga yang mementingkan diri dengan meletakkan pelbagai halangan di tempat letak kereta awam untuk kegunaan mereka di kawasan medan selera berhampiran Plaza Mahkota, Jalan Merdeka di sini semakin menjadi-jadi.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati daripada 30 petak letak kereta yang disediakan, sekurang-kurangnya 10 petak telah 'ditempah' secara haram oleh peniaga terbabit dengan meletakkan halangan seperti kotak, batu atau kon.

Keadaan itu menyebabkan beberapa kenderaan awam tidak dapat menggunakan petak itu yang sepatutnya menggunakan kaedah bayaran kupon di bawah Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

Memburukkan lagi keadaan, kawasan itu menjadi tumpuan pelancong kerana terletak di tengah pusat bandar yang berdekatan dengan restoran dan hotel.

Mengulas isu itu, Ketua Ahli Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Mohd. Yusof Hassan berkata, isu itu bukan perkara baru dan pihaknya juga sering menerima aduan sama di kawasan perniagaan sekitar Jonker Walk.

"Sikap peniagan mementingkan diri bukan sahaja menyusahkan orang ramai malah mencacatkan imej negeri Melaka. Kami sentiasa melakukan pemantauan dan jika didapati bersalah, peniaga terbabit boleh dikenakan kompaun RM250," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, seorang kerani yang bekerja di kawasan tersebut berkata, kotak, kon dan batu yang diletakkan di tempat letak kereta awam itu sudah menjadi perkara biasa terutama pada waktu tengah hari.

"Kadang-kadang saya lihat ada kereta yang terpaksa pusing tempat ini dua tiga kali untuk mencari petak kosong. Kalau bernasib baik, ada anggota MBMB yang akan mengalihkan halangan itu, tetapi apabila mereka beredar, halangan itu diletakkan semula oleh peniaga," katanya yang enggan dikenali.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved