Khamis, 15 Disember 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Gitar ciptaan Samsuddin berkualiti

Posted:

Gitar ciptaan Samsuddin berkualiti

Gitar ciptaan Samsuddin berkualiti

Oleh MOHAMED SA'ARI
editor.johor@utusan.com.my


Mengukur kayu sebelum dipotong dan dibelah menjadi kepingan papan yang sesuai untuk dijadikan gitar.


LABIS 15 Dis. - Mungkin ramai yang mampu bermain gitar dengan baik, tetapi untuk membuat sebuah gitar belum tentu ada yang berupaya melakukannya lebih-lebih lagi dengan kudrat tulang empat kerat tanpa bantuan mesin moden.

Namun, walaupun mengalami masalah pendengaran, Samsuddin Othman, 48, bukan sahaja boleh bermain gitar dengan baik, sebaliknya mempunyai kemahiran menghasilkan pelbagai jenis gitar termasuk gitar akuistik setanding dengan dijual dalam pasaran.

Didorong minat mendalam dalam seni itu sejak kecil dan semangat untuk memiliki gitar buatan sendiri kerana harga gitar yang dijual terlalu mahal, Samsusddin nekad menghasilkan gitarnya sendiri dan kini mampu berbangga kerana berjaya mencapai impiannya itu.

Mungkin kini dia merupakan satu-satunya anak Melayu yang mampu membuat gitar berkualiti setanding jenama terkenal dari luar negara dengan ukiran yang menarik dan berkualiti.

Walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang muzik mahupun pertukangan, kebolehan Samsuddin menghasilkan gitar berkualiti tinggi mengagumkan masyarakat setempat serta pengunjung luar yang menyaksikannya melakukan kerja-kerja pembuatan gitar di bengkel yang serba kekurangan di belakang rumahnya.

Hanya berbekalkan beberapa peralatan yang asas seperti parang, gergaji, penukul, gerudi, pahat dan ketam, dia mampu menghasilkan gitar yang kemas buatannya dan mempunyai bunyi yang setanding dengan jenama terkenal termasuk buatan luar negara.

Semua kerja dari peringkat membentuk sehinggalah membuat penalaan bunyi dilakukan sendiri dan jika dilihat dari segi kemahirannya, sukar untuk mempercayai dia merupakan orang kelainan upaya (OKU) dan tidak mendapat pendidikan formal dalam bidang berkaitan.

Samsuddin memberitahu, dia cuba membuat gitar pada dalam 2005 dan terpaksa mengambil masa dua tahun untuk menyiapkan gitar itu ekoran kekangan masa disebabkan tugasnya sebagai pemandu lori yang hanya berpeluang untuk pulang ke rumah setiap empat atau lima hari sekali.

"Saya hanya berpeluang melakukan kerja-kerja membuat gitar sekali seminggu. Kadang-kadang langsung tidak melakukannya kerana keletihan hingga suatu hari saya mengambil keputusan untuk membawa kayu yang sudah separuh dibentuk ke tempat kerja dan membuatnya setiap kali ada waktu terluang seperti pada waktu rehat makan tengah hari.

"Tetapi selepas tidak lagi bekerja sebagai pemandu lori, saya memberi lebih tumpuan dan mampu menyiapkan tempahan sebuah gitar dalam masa lebih kurang dua minggu sahaja.

"Sekarang, kerja agak mudah kerana saya dipinjamkan gergaji mesin dan pemotong kayu elektrik oleh seorang kawan bagi memudahkan kerja saya," katanya bapa kepada tiga orang anak kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.


Proses memasang alatan elektronik dan pendawaian dilakukan dengan hati-hati dan penuh teliti.


Dia mengambil keputusan berhenti kerja sebagai pemandu lori selepas terbabit dalam satu kemalangan yang menyebabkan pemandu sebuah kereta maut kira-kira tiga tahun lalu di Jalan Kluang-Mersing dan tidak lagi yakin untuk memandu lori lagipun mempunyai masalah pendengaran.

Sejak kejadian itu, Samsuddin mengambil keputusan untuk mengunakan alat bantuan pendengaran dan atas nasihat rakan-rakan, dia mengeluarkan belanja RM2,000 untuk mengatasi masalah pendengaran yang dialaminya sejak kecil.

Samsuddin berkata, dia menggunakan jenis kayu leban, sepetir, renggas, pulai dan jelutong untuk menghasilkan pelbagai gitar yang ditempah pelanggannya.

Menurutnya, setiap kayu itu mempunyai keistimewaan tersendiri seperti leban yang tahan lama, renggas dan sepetir pula mempunyai corak dan warna yang cantik serta unik manakala pulai dan jelutong lebih sesuai untuk membuat gitar akuistik kerana lembut, ringgan dan mudah dibentuk.

Dia selalunya akan pergi ke hutan di sekitar kampung dan menebang kayu dari jenis dan saiz yang dikehendaki sebelum dibelah dan dijadikan kepingan bersesuaian dengan gitar yang hendak dibuat sebelum dibawa pulang dan disimpan di tempat teduh bagi mengelak retak dan bengkok.

"Dahulu untuk melakukan semua kerja ini, saya terpaksa meminta bantuan rakan tetapi sekarang saya lakukan sendiri kerana rakan tersebut memberi saya meminjam gergaji mesinnya. Mesin itu banyak membantu saya melakukan kerja dan menjimatkan masa," katanya.

Peralatan elektronik dan pendawaian bagi gitar elektrik pula diperoleh dari kedai alat muzik di sekitar negeri ini, namun adakalanya dipesan daripada rakan yang tinggal di Kuala Lumpur.

Samsuddin mengakui proses yang paling rumit menyiapkan sebuah gitar adalah ketika meletakkan besi bar kod dengan kedudukannya mesti lebih tinggi di bahagian depan dan agak rendah di belakang bagi menyelaraskan kedudukan tali gitar semasa dimainkan.

"Jika berlaku kesilapan, tali tidak akan selaras dan menghasilkan bunyi yang sumbang. Oleh itu, saya amat mementingkan kehalusan pembuatan badan gitar serta menitikberatkan bunyi berkualiti yang dihasilkan," katanya.

Nyata hasil kerja tangannya menarik minat pembeli dan pengemar gitar di sekitar Labis kerana sebuah gitar ciptaannya dijual antara lebih RM100 hingga mencecah RM2,000.

Selain membuat gitar baru, dia juga mengambil upah membaiki serta menukar alat ganti gitar yang dihantar pelanggannya dan kini usahanya itu mendapat sambutan menggalakkan apabila menerima tempahan setiap minggu.

"Saya harap segala usaha ini akan mendapat perhatian pihak tertentu dari segi sokongan peralatan dan bimbingan serta promosi bagi menjamin ia terus berkembang serta berdaya saing pada masa depan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Masjid, surau di Pengerang dapat RM76,000

Posted:

Masjid, surau di Pengerang dapat RM76,000

Masjid, surau di Pengerang dapat RM76,000


Shahlan Ismail (dua dari kanan) menyampaikan sumbangan kepada salah seorang pengerusi masjid dan surau sempena Program Ceramah 1Malaysia dan Isu-Isu Semasa di Kota Tinggi, baru-baru ini. Turut sama, Azalina Othman Said (dua dari kiri).


KOTA TINGGI 15 Dis. - Sebanyak RM76,000 diagih-agihkan bagi pengurusan masjid dan surau di kawasan Parlimen Pengerang di sini, baru-baru ini.

Peruntukan tersebut membabitkan 26 masjid dan 24 surau yang merangkumi dua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu DUN Tanjung Surat dan DUN Penawar.

Ahli Parlimennya, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, setiap masjid menerima RM2,000, manakala surau mendapat RM1,000.

"Dengan sumbangan tersebut setiap masjid dan surau dapat menjalankan aktiviti bagi mengimarahkan institusi berkenaan seterusnya memanfaatkan sumbangan itu dengan sebaik-baiknya," katanya sempena Program Ceramah 1Malaysia dan Isu-Isu Semasa di Dewan JKKR Felda Semenchu, dekat sini.

Majlis yang dihadiri lebih 400 orang itu dirasmikan oleh Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Shahlan Ismail.

Sementara itu, Shahlan berkata, konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan gagasan menjenamakan semula bagi meneruskan perjalanan Wawasan 2020.

Beliau berkata, 1Malaysia bertujuan menyatukan semua lapisan rakyat menerusi perpaduan yang terjalin dalam memastikan negara menjadi maju, aman dan makmur.

"Malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan buktinya melalui kajian yang dibuat, Malaysia kini disenaraikan di tangga ke-19 bagi kategori negara paling aman di dunia.

"Malah, bagi kategori negara bahagia pula, kajian menunjukkan negara kita berada di tempat ke-17 daripada 172 negara. Ini merupakan pencapaian yang baik kepada negara kita berbanding negara-negara lain," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved