Sabtu, 12 November 2011

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Santai Tourism gegar ibu kota

Posted:

Santai Tourism gegar ibu kota

Santai Tourism gegar ibu kota


TIGA pasukan yang mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga bergambar selepas majlis penyampaian hadiah di Restoran Nelayan, Taman Tasik Titiwangsa.


Maklum balas dan sambutan yang diterima ekoran kejayaan tersebut telah mendorong pihaknya mengadakan acara yang sama di sekitar ibu kota pada 15 Oktober lalu.

Kali ini sebanyak 40 pasukan mendaftarkan diri di halaman Pasar Seni mulai pukul 12.30 tengah hari. Sesi pendaftaran berjalan lancar dengan setiap pasukan yang mengandungi tiga peserta, masing-masing menerima beg galas, selain wang tunai RM30 untuk perbelanjaan sepanjang berlumba dari pukul 2.00 petang sehingga 6.30 petang. Perlumbaan bermula di Pasar Seni dan berakhir di Taman Tasik Titiwangsa.

Program berbentuk cabaran perlumbaan ini diadakan dengan kerjasama Red Adventure, Persatuan Penulis Pengembaraan Malaysia, AMR dan majalah Santai.

Sebaik sahaja siren pelepasan dibunyikan oleh Pengarah Urusan Red Adventure, Narimah Samat, kesemua peserta yang berjumlah 120 orang termasuk wakil media tempatan memulakan tugasan pertama di sekitar Pasar Seni.

Selain mencari jawapan bagi soalan berkaitan nama-nama kedai yang terdapat di dalam Pasar Seni, para peserta juga dikehendaki menyediakan teh tarik.

Teh tarik yang telah disediakan itu pula mesti diminum sehingga habis dan selepas itu, barulah mereka akan menerima tugasan berikutnya.

Mengulas acara yang berlangsung itu, Yuhaini berkata, sejajar dengan objektif untuk memperkenalkan produk pelancongan di sekitar Kuala Lumpur, maka salah satu tugasan yang perlu dilakukan adalah menaiki bas awam yang berkonsepkan bas pelancongan, KL Hop-On Hop-Off City Tour (HoHo).

Walaupun tidak semua pasukan menaiki bas tersebut memandangkan majoriti pasukan memilih pengangkutan teksi, namun keseluruhannya ia mencapai sasaran yang ditetapkan.

Ini kerana perkhidmatan bas HoHo yang sebelum ini kurang diketahui 'kewujudannya' mulai mendapat perhatian. Malah 'kekecohan' yang berlaku kerana salah faham berhubung maklumat sama ada setiap pasukan mesti menaiki bas tersebut atau tidak, secara tidak langsung telah memperkenalkan perkhidmatan bas HoHo kepada para peserta termasuk wakil media.

"Bas HoHo akan berhenti di tempat-tempat menarik di sekitar Kuala Lumpur. Konsepnya sama seperti bas pelancongan yang terdapat di Melaka," katanya yang berharap program ini dapat memperkenalkan perkhidmatan bas HoHo kepada pelancong domestik, mahupun antarabangsa.

Beliau juga menambah, setiap peserta yang menyertai program tersebut dianggap sebagai pelancong dan hakikatnya, program itu bukan sekadar perlumbaan tetapi acara bersantai sambil menikmati produk-produk pelancongan yang terdapat di sekitar Kuala Lumpur.

Selain itu, katanya, tugasan di Bukit Nanas pula mendekatkan diri peserta dengan alam sekitar apabila mereka dikehendaki mengecat pagar di kawasan bukit yang menghijau itu.

Antara tugasan lain yang dilakukan peserta adalah berkayak di Tasik Titiwangsa. Ia juga sejajar dengan matlamat penganjuran iaitu mahu menggalakkan orang ramai bersantai di tasik-tasik awam yang banyak terdapat di Kuala Lumpur.

Mengenai perancangan masa depan, katanya, terdapat dua program yang akan diadakan sebelum akhir tahun ini dan salah satunya adalah Foto Xplorace yang dijangka diadakan pada 19 November ini.

"Saya juga bercadang untuk mengadakan program seperti ini sebagai acara tahunan dalam usaha pihak kami mempergiatkan lagi promosi tempat-tempat menarik di Kuala Lumpur dan Putrajaya," tambahnya.

Dalam pada itu, juara bagi Santai Tourism Xplorace 2011 adalah DAT'S B yang membawa hadiah wang tunai RM1,500; tempat kedua pasukan Hot FM (RM1,000) dan tempat ketiga DAT'S A (RM700).

Dalam satu perkembangan lain, Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia, Wilayah Persekutuan (WP) Kuala Lumpur/Putrajaya dengan kerjasama Red Adventure juga akan mengadakan satu program yang mewajibkan setiap peserta merakamkan gambar-gambar menarik sepanjang laluan perlumbaan pada 19 November ini.

Narimah berkata, perlumbaan itu akan bermula di Kuala Lumpur dan berakhir di Putrajaya.

"Kali ini, peserta perlu memandu sendiri kereta menuju ke destinasi yang telah ditetapkan untuk menyelesaikan tugasan yang diberi," katanya.

Untuk pertanyaan dan maklumat lanjut, hantar ke alamat e-mel red.adventure@yahoo.com atau SMS ke talian 013-2229020.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved