Khamis, 10 November 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Pembangkang cuba kelirukan rakyat

Posted:

Pembangkang cuba kelirukan rakyat

Pembangkang cuba kelirukan rakyat

Oleh OOI CHOON JOO
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Nov. – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menyifatkan dakwaan bahawa harga produk di Kedai Rakyat 1Malaysia (Kedai Rakyat) lebih mahal daripada harga pasaran adalah tidak berasas kerana perbandingan yang dibuat adalah salah.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, dakwaan itu yang dibuat oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua adalah satu pembohongan dan cubaan mengelirukan rakyat.

"Dia telah membuat perbandingan yang salah kerana membandingkan harga produk Kedai Rakyat dengan produk Carrefour Big Savers yang mempunyai perbezaan daripada segi kualiti.

"Dia sepatutnya membandingkan harga produk Kedai Rakyat dengan produk yang berjenama dan bukannya dengan produk yang tidak berjenama di pasaran," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Turut hadir Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin dan Pengurus Perhubungan Awam Carrefour, Salmieah Mohd. Zin.

Tony yang merupakan Setiausaha Publisiti DAP sebelum ini menyatakan bahawa harga dan kualiti produk Kedai Rakyat tidak seperti yang digambarkan.

Menurut Ismail Sabri, perbandingan perlu dilakukan ke atas produk yang mempunyai persamaan daripada segi berat, pembungkusan dan kandungan khasiat.

"Kita kena banding epal dengan epal dan kalau kita banding epal dengan durian, memang harganya jauh berbeza kerana durian lebih mahal.

"Semalam dia bandingkan produk teh Ceylon Kedai Rakyat dengan teh hitam Carrefour, memanglah teh Ceylon lebih mahal kerana kualitinya berbeza dengan teh hitam.

"Selain itu, dia juga bandingkan produk pencuci pinggan Kedai Rakyat 400 gram berharga RM1.90 dengan produk Carrefour 350 gram yang berharga 99 sen sedangkan produk sama bagi 400 gram di Carrefour dijual dengan harga RM2.15," jelasnya.

Menurut Ismail Sabri, itu semua adalah pembohongan Tony kerana pembangkang sengaja memainkan isu tertentu untuk menutup kelemahan memandangkan mereka gagal mencari alternatif bagi membantu pengguna.

"Mereka (pembangkang) semakin bimbang dengan usaha kerajaan dalam membantu rakyat apabila Kedai Rakyat dan Menu 1Malaysia semakin mendapat sambutan daripada peniaga serta rakyat," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tsu Koon sedia letak jawatan

Posted:

Tsu Koon sedia letak jawatan

Tsu Koon sedia letak jawatan

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, beliau sentiasa bersedia melepaskan jawatan itu bila-bila masa.

Katanya, beliau akan menyerahkan jawatan tersebut kepada sesiapa saja yang berkelayakan daripada mana-mana parti komponen.

''Sesiapa yang akan menjadi calon adalah isu lain, ini kerana pelantikan sebagai pengerusi tersebut adalah hak Pengerusi BN Malaysia.

''Jika ada keperluan untuk melakukan perkara tersebut, saya tidak menghadapi sebarang masalah," katanya ketika ditemui selepas menghadiri sesi dialog membincangkan isu perpaduan negara di sini, hari ini.

Dialog anjuran Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) dan Yayasan 1Malaysia itu dipengerusikan oleh Ketua Eksekutif ISIS, Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin dan turut disertai Pengerusi Yayasan 1Malaysia, Prof. Dr. Chandra Muzaffar.

Tsu Koon yang merupakan Presiden Parti Gerakan berkata, kesediaan untuk menyerahkan amanah dan tanggungjawab tersebut sudah bermula sejak mentadbir Pulau Pinang 21 tahun lalu lagi.

''Ketika mengambil alih Pulau Pinang pada 1990 dan menjadi Pengerusi BN, telah timbul khabar angin mengatakan saya tidak akan bertahan selama 100 hari kerana pada masa itu kemenangan BN terhadap DAP adalah tipis.

''Jadi sejak itu hingga sekarang saya sentiasa bersedia untuk melakukan perkara tersebut," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved