Khamis, 10 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


7 spesimen disahkan gigi manusia

Posted:

7 spesimen disahkan gigi manusia

7 spesimen disahkan gigi manusia

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 10 Nov. - Seorang pegawai pergigian forensik di Hospital Kuala Lumpur (HKL) hari ini mengesahkan bahawa tujuh daripada 10 gigi yang ditemui di Sungai Panchau serta Ladang Gadong, Banting dekat sini merupakan gigi manusia.

Dr. Norhayati Jaffar, 38, yang memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini berkata, kesimpulan itu dibuat berdasarkan saiz, bentuk akar dan permukaan gigi tersebut selepas kesemuanya diperiksa secara fizikal serta menggunakan X-ray antara 17 dan 19 September tahun lalu.

Beliau yang merupakan saksi pendakwaan ke-69 dalam perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi turut mengesahkan kesemua spesimen bertanda S yang merujuk kepada Sungai Panchau itu merupakan satu gigi kacip bawah, empat geraham besar dan dua geraham kecil.

"Melalui X-ray, saya dapati gigi-gigi tersebut mempunyai tisu gigi yang biasa kelihatan pada gigi manusia serta rongga kosong di dalamnya yang dipanggil pulpa.

"Jika dibandingkan dengan gigi haiwan, persamaan yang paling hampir dengan gigi manusia ialah gigi monyet besar atau Apes, tetapi saiz giginya secara keseluruhan lebih besar daripada gigi manusia,'' jelasnya semasa disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff.Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42; bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh Sosilawati, 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Semasa dirujuk kepada rekahan yang terdapat pada gigi tersebut, Norhayati berpendapat, ia disebabkan oleh pendedahan kepada suhu yang amat tinggi.

Jelasnya, berdasarkan enamel pada gigi-gigi yang telah terpisah daripada dentin, ia telah terdedah kepada suhu 750 darjah Celsius.

Sementara tiga lagi sampel yang ditemui di Ladang Gadong disahkan oleh beliau bukan gigi manusia tetapi gigi binatang pemakan rumput seperti lembu, kambing atau biri-biri.

Kata Norhayati, ia berdasarkan tekstur permukaan gigi yang berlainan dengan gigi manusia yang mana ia tidak rata dan mengeluarkan serbuk apabila dikikis.

"Binatang itu hanya sebagai contoh kerana saya tidak boleh memberikan jawapan dengan pasti melainkan jika melakukan ujian seperti asid deoksiribonukleik (DNA) atau jika sampel itu dirujuk kepada pakar veterinar,'' katanya lagi.

Sementara itu, Cif Inspektor Lim Ah Leng dari Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur pula mengesahkan beliau telah pergi ke Batu Pahat, Johor dan Seremban, Negeri Sembilan pada 15 September 2010.

Katanya, beliau bersama pegawai perubatan dan jururawat kanan daripada HKL diarah ke dua-dua tempat tersebut bagi mendapatkan sampel darah ibu Sosilawati dan ibu bapa Ahmad Kamil untuk tujuan perbandingan DNA.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir yang masuk hari ke-48 bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Kes liwat Anwar tangguh 8 Disember

Posted:

Kes liwat Anwar tangguh 8 Disember

Kes liwat Anwar tangguh 8 Disember

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Penggulungan hujah peringkat pembelaan dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguhkan ke 8 dan 9 Disember ini setelah pasukan peguam bela Ketua Pembangkang itu memberi alasan tidak dapat menyiapkan transkrip nota prosiding kes tersebut.

Tarikh itu ditetapkan selepas Datuk Param Cumaraswamy dan Sankara Nair yang mewakili Anwar bersama Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden dan Timbalan Pendakwa Raya, Wong Chiang Kiat menemui Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah di kamar beliau di sini, pagi ini.

Nair menerusi e-mel yang dihantar kepada pihak media hari ini menjelaskan, pihaknya telah memohon agar tempoh untuk memfailkan hujahan bertulis mereka dilanjutkan disebabkan masalah tersebut.

Dengan kebenaran penangguhan itu, tarikh 23 dan 24 November yang sebelum ini ditetapkan untuk penggulungan hujah lisan oleh kedua-dua pihak telah dilapangkan oleh mahkamah.

Tarikh keputusan sama ada Anwar disabitkan bersalah atau dibebaskan daripada tuduhan itu hanya akan ditentukan selepas selesai penggulungan hujah berkenaan.

Pihak pembelaan pada 17 Oktober lalu menutup kesnya setelah memanggil tujuh saksi termasuk tiga pakar dari luar negara untuk memberi keterangan iaitu lebih tiga tahun selepas Anwar didakwa di mahkamah pada 7 Ogos 2008.

Anwar yang sering melaung-laungkan ketelusan dan keadilan pula memilih untuk memberi keterangan bela diri tanpa mengangkat sumpah dari kandang tertuduh pada 22 Ogos lalu menyebabkan soal jawab tidak boleh dilakukan terhadapnya sama ada oleh pendakwa raya mahupun peguam bela.

Anwar, 64, dibicarakan atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 26, di unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang hingga 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Mahkamah pada 16 Mei lalu memutuskan untuk memanggil Anwar membela diri atas tuduhan tersebut selepas berpendapat bahawa Mohd. Saiful Bukhari sebagai saksi utama pendakwaan ialah saksi yang benar dan keterangannya boleh dipercayai.

Kes tersebut sering tertangguh ekoran permohonan demi permohonan dikemukakan oleh Ketua Pembangkang itu menyebabkan perbicaraan hanya bermula pada 3 Februari tahun lalu dengan pihak pendakwaan mengemukakan 26 saksi.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved