Khamis, 20 Oktober 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Kumpul keris bukan sekadar hobi

Posted:

Kumpul keris bukan sekadar hobi

Kumpul keris bukan sekadar hobi

Oleh HAPIZAH AZIZ
utusankelantan@utusan.com.my


Mohd. Noordin Abdul Hamid bersama isterinya, Noor Ainy Mohd. Nawi menunjukkan koleksi keris ketika ditemubual dikediamannya di Kubang Kerian, Kota Bharu, baru-baru ini.


KOTA BHARU 19 Okt. - Tidak ramai yang berminat mengumpul barang lama terutama senjata seperti keris sebagai hobi mereka. Selain rumit, ia juga dikhuatiri boleh mengundang masalah termasuk kejadian-kejadian pelik.

Bagaimanapun bagi seorang pesara guru, Mohd. Noordin Abdul Hamid, 61, dari Kubang Kerian dekat sini, kejadian pelik seperti senjata lama berdiri sendiri dan mengeluarkan cecair seperti darah merupakan antara faktor yang mendorongnya 'berkecimpung' dengan hobi berkenaan.

Minat tersebut turut didorong oleh kemahirannya membentuk dan membuat keris sejak lebih 40 tahun lalu yang sebenarnya diwarisi daripada arwah datuknya. Akibat minat mendalam ke atas senjata lama, Mohd. Noordin sehingga kini memiliki 300 pelbagai artifak lama dalam simpanannya.

Antara senjata lama yang menjadi koleksinya ialah tombak, keris, badik, pisau, pedang, parang, golok dan kelawang yang diperoleh dari seluruh nusantara termasuk Indonesia, Selatan Thailand dan Semenanjung Malaysia.

Katanya, yang lebih mesra dengan panggilan 'Cikgu Din', beliau pada mulanya hanya mewarisi 'dua berkas' tombak iaitu sebanyak 20 batang sebagai pusaka keluarganya.

Menurutnya, arwah datuknya iaitu Allahyarham Haji Salleh merupakan seorang penggawa bertauliah dan disegani penduduk, mempunyai senjata berkenaan kerana ia ada kaitan dengan bidang tugasnya pada waktu itu.

"Bermula dari situ, saya berazam menjadi pengumpul setia pelbagai senjata Melayu lama seterusnya menyimpan dan menjaganya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kubang Kerian di sini baru-baru ini.

Mohd. Noordin memberitahu, disebabkan minat yang mendalam mengenai senjata lama juga telah mendorongnya untuk melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda dalam bidang seni halus di Universiti Sains Malaysia (USM) tidak lama dahulu.

Katanya, keputusan melanjutkan pelajaran itu membolehkannya membuat kajian secara lebih terperinci mengenai asal-usul pelbagai senjata lama, pembuatannya, jenis besi digunakan dan tempoh masa yang diambil bagi membuat sesuatu senjata.

"Saya sayang dengan senjata zaman silam yang melambangkan pelbagai kecemerlangan bangsa Melayu yang juga melibatkan kesetiaan terhadap raja dan negeri.

"Keris sebagai contoh, merupakan sebahagian kelengkapan pakaian raja-raja Melayu terutama dalam majlis kebesaran. Kelengkapan senjata bagi golongan pahlawan daripada kalangan bangsawan pula melambangkan kehebatan, kekuatan serta kegagahan," jelasnya.

Menurutnya, sifat kepahlawanan rakyat suatu ketika dahulu dalam menjunjung kedaulatan raja dapat dilihat dengan penggunaan pelbagai jenis senjata.

Mohd. Noordin yang juga Timbalan Pengerusi Persatuan Seni Purba dan Kraftangan Kelantan, memberitahu, koleksi senjata lama miliknya pernah menarik perhatian peminat senjata yang meminta ia dipamerkan di Indonesia.

"Tetapi berikutan tidak dapat membawa senjata itu ke sana, saya hanya mampu mengirimkan lima gambar keris yang diperlukan," katanya.

Beliau bagaimanapun berbangga kerana gambar keris kepunyaannya itu telah dimasukkan ke dalam buku Kris For The World yang dikeluarkan pihak penganjur berkenaan kerana memperakui keris sebagai antara warisan budaya dunia.

Penerbitan buku itu katanya, merupakan satu pengiktirafan dunia terhadap keris sebagai senjata masyarakat Melayu.

Selain itu, pengetahuan mendalam Mohd. Noordin mengenai senjata lama turut membolehkannya menyunting buku berkenaan senjata Melayu bertajuk Rahsia

Keris dan Senjata Warisan Melayu tulisan Zakaria Abdullah.

Mengenai koleksi senjatanya, beliau mengingatkan orang ramai supaya tidak memandang negatif terhadap hobi menyimpan senjata lama.

"Tempat penyimpanan barangan lama ini juga perlu sesuai seperti dalam almari dan bukan di bawah katil atau tangga," nasihatnya.

Beliau turut berhasrat melakukan kajian lanjut untuk menunjukkan bahawa keris dan barangan senjata lama orang Melayu lainnya bukanlah setakat senjata tetapi turut memiliki 'kuasa mistik' seperti pemakaian gelang magnet dalam kalangan lelaki muda zaman sekarang.

Justeru beliau mengalu-alukan mereka yang ingin berkongsi minat dan pengetahuan mengenai keris dan pelbagai artifak lama dengan menghubunginya di talian 0139340569.

Full content generated by Get Full RSS.

Cheshire Selangor sumbang 200 kerusi roda

Posted:

Cheshire Selangor sumbang 200 kerusi roda

Cheshire Selangor sumbang 200 kerusi roda

KOTA BHARU 19 Okt. - Rumah Amal Cheshire Selangor prihatin dengan nasib warga emas dan Orang Kelainan Upaya (OKU) di negeri ini apabila menyumbangkan sebanyak 200 kerusi roda sejak tiga tahun lalu.

Presidennya, Datuk Khatijah Sulaiman berkata, program pembahagian kerusi roda secara percuma itu adalah sumbangan Latter-Day Saint Charities, sebuah pertubuhan sukarela yang beribu pejabat di Amerika Syarikat (AS).

Katanya, Rumah Amal Cheshire telah disenaraikan untuk menerima sumbangan kerusi roda itu dan mengagihkan kepada mereka yang memerlukan termasuk di negeri ini.

"Wanita dan Inovatif Jaya Diri (Wijadi) sebuah pertubuhan sukarela, telah dipertanggungjawabkan untuk mengagihkan kerusi roda itu di Kelantan. Tahun ini, sebanyak 88 buah kerusi roda disampaikan di negeri ini," katanya ditemui selepas Majlis Penyampaian Kerusi Roda itu di sini hari ini.

Seramai 38 orang termasuk warga emas yang lumpuh serta kanak-kanak OKU sekitar Kota Bharu, Pasir Puteh, Pasir Mas, Rantau Panjang, Tumpat dan Pengkalan Chepa menerima bantuan kerusi roda berkenaan.

Hadir sama, wakil Latter-Day Saint Charities, Barry D. Johnson dan Linda S. Johnson.

Menurut Khatijah, selain Kelantan, Rumah Amal Cheshire turut menyumbangkan kerusi roda berkenaan di Perak, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang.

Sementara itu, seorang ibu, Rohani Saat, 32, melahirkan penghargaan di atas sumbangan kerusi roda kepada anaknya, Mohd. Shamil Sohipun Zamri, 5, yang menghidap sawan sejak kecil.

"Anak saya menghidap sawan sejak kecil menyebabkannya pembesarannya terbantut serta tidak boleh berjalan. Bantuan kerusi roda ini memudahkan saya untuk membawanya mendapat rawatan ke klinik dan urusan harian lain," katanya.

Warga emas, Bidah Mahmood, 67, dari Pasir Puteh pula berkata, dia menghidap lemah di bahagian kaki menyebabkan sukar untuk berjalan.

"Saya berterima kasih kepada semua pihak kerana membolehkan saya menerima kerusi roda itu kerana ia banyak membantu saya bergerak," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

10 pasukan rentap Debat Pendeta

Posted:

10 pasukan rentap Debat Pendeta

10 pasukan rentap Debat Pendeta

KOTA BHARU 19 Okt. - Pertandingan Debat Institusi Pengajian Tinggi (Pendeta) negeri Kelantan 2011 sempena Bulan Bahasa Kebangsaan akan berlangsung bermula Jumaat ini di kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM), Machang.

Pengarah program, Mohd. Roslan Abdul Rahman berkata, debat anjuran bersama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Wilayah Timur dan Persatuan Belia Asal Kelantan (PBAK) tersebut akan melibatkan 10 pasukan debat termasuk pasukan jemputan dari luar.

Mohd. Roslan berkata, pertandingan itu menawarkan hadiah wang tunai berjumlah RM1,000 dan piala pusingan serta iringan kepada juara, RM700 dan piala iringan (naib juara) dan RM 500 dan piala iringan (tempat ketiga).

Katanya, antara institusi yang mengambil bahagian adalah UiTM, Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

"Kami jangkakan pertandingan debat ala Parlimen kali ini akan menjadi lebih sengit dan meriah dengan kemunculan 10 pasukan bertanding berbanding lima sahaja pada tahun lalu.

"Pihak kami mengalu-alukan kedatangan semua ke kampus UiTM Machang untuk melihat aksi pasukan pendebat terbaik ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pada tahun lalu, wakil pelajar dari Kampus Kesihatan USM Kubang Kerian menjadi johan kali pertama Pendeta setelah mengalahkan lawan mereka dari UniRazak Kota Bharu di peringkat akhir.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved