Khamis, 20 Oktober 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Irawadi kekal ke tali gantung

Posted:

Irawadi kekal ke tali gantung

Irawadi kekal ke tali gantung

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 20 Okt. – Bekas penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Irawadi Mohammad kekal menjalani hukuman gantung atas kesalahan membunuh teman wanitanya, Norzi Ayu Md. Noor tujuh tahun lalu, selepas rayuannya ditolak oleh Mahkamah Rayuan hari ini.

Keputusan itu dibuat sebulat suara oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datin Paduka Zaleha Zahari yang bersidang bersama Datuk Sulaiman Daud dan Datuk Clement Allan Skinner.

Panel tersebut menolak rayuan Irawadi, 29, selepas tidak bersetuju dengan isu teknikal yang dibangkitkan iaitu wujud kecacatan pada prosiding perbicaraan yang didengar oleh tiga hakim berlainan.

Mahkamah berpendapat bahawa hakim bicara ketiga betul sewaktu memutuskan bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui tahap keraguan munasabah.

Sehubungan itu, keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor pada 11 November 2009 yang mensabitkan Irawadi atas tuduhan membunuh Pegawai Penyelidik Perubatan di Institut Penyelidikan Malaysia (IMR) Kuala Lumpur itu, dikekalkan.

Irawadi, lulusan jurusan Ekonomi disabitkan membunuh Norzi Ayu, 27, lulusan biologi genetik UKM di rumah sewa mangsa di No 2-1-6 Blok ST12, Pangsapuri Sri Tanjung, Jalan 7/1D, Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, dekat sini antara pukul 3.30 petang hingga 5 petang, 26 Julai 2004.

Semalam, peguam Hisyam Teh Poh Teik bersama-sama Imran Hadzalie Abdul Hamid yang mewakili Irawadi memohon agar kes itu dikembalikan ke Mahkamah Tinggi untuk perbicaraan semula kerana berlaku kecacatan pada prosiding perbicaraan.

Hisyam menghujahkan, tiga hakim berlainan mendengar kes itu pada peringkat yang berbeza-beza iaitu kes pendakwaan, penghujahan pada akhir kes pendakwaan serta kes pembelaan manakala hakim bicara ketiga dalam keputusan pada akhir kes pembelaan, melanggar peruntukan Seksyen 52(1) Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

Seksyen itu menyatakan, hakim yang mengambil alih sesuatu perbicaraan tidak boleh menambah baik keputusan hakim terdahulu kerana ia akan menyebabkan berlakunya dua kali penghakiman.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Fatnin Yusof berhujah agar rayuan itu ditolak atas alasan hakim bicara ketiga telah menilai keseluruhan kes dan membuat dapatan yang betul yang tidak memungkinkan berlakunya kecacatan atau kesilapan pada prosiding perbicaraan.

Mahkamah Tinggi menolak pembelaan Irawadi bahawa dia tidak berniat untuk membunuh mangsa setelah mendakwa tertikam wanita itu secara tidak sengaja selepas terjatuh.

Mahkamah berpendapat, pengakuan Irawadi bahawa dia meletakkan motosikal di bangunan berasingan dari apartmen tempat tinggal Norzi Ayu serta tindakannya memecah masuk rumah mangsa dengan cara menggergaji mangga besi menunjukkan dia mempunyai motif melakukan kesalahan itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiga termasuk wanita dituduh bunuh kontraktor

Posted:

Tiga termasuk wanita dituduh bunuh kontraktor

Tiga termasuk wanita dituduh bunuh kontraktor


Mohd. Azeryee Anuar (tengah) dan Kamarudin SK Abdul Halim (kiri) yang dituduh membunuh seorang kontraktor diiringi anggota polis di Mahkamah Majistret, Sungai Petani, Kedah, semalam.


SUNGAI PETANI 20 Okt. - Dua lelaki dan seorang wanita dihadapkan ke Mahkamah Majistret hari ini atas tuduhan membunuh seorang kontraktor ladang kelapa sawit yang mayatnya ditemui dengan tangan dan kaki terikat di dalam sebuah bilik hotel di sini, bulan lalu.

Norliana Nor Wahi, 32, dari Seberang Jaya, Pulau Pinang; pengawal keselamatan, Mohd. Azeryee Anuar, 28, dan jurugambar bebas, Kamarudin SK Abdul Halim, 29, didakwa membunuh Mohd. Nasir Isahak @ Ishak, 35, di Bilik 310, Hotel Park Avenue, Taman Sejati Indah, di sini.

Kesemua mereka didakwa melakukan perbuatan tersebut antara pukul 7.04 malam dan 7.48 malam, 19 September lalu.

Dakwaan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada ketiga-tiga tertuduh selepas pertuduhan terhadap mereka dibacakan di hadapan Majistret Mohd. Khairul Hafiruddin Ramli.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Syaiful Akmal Mohd. Razi manakala Mohd. Azeryee dan Kamarudin diwakili peguam bela T. Jayaaraj.

Sementara Norliana tidak diwakili peguam bela.

Mohd. Kahirul Hafiruddin menetapkan sebutan semula kes pada 30 November ini.

Akhbar pada 21 September lalu melaporkan, seorang lelaki ditemui mati dengan kesan kecederaan di kepala, selain tangan serta kakinya diikat di sebuah bilik hotel di Taman Sejati Indah, di sini.

Mayat Mohd. Nasir dari Kampung Padang Benggali, Teluk Air Tawar, Butterworth ditemui berlumuran darah di atas katil dalam bilik di tingkat tiga premis oleh kakitangan hotel pukul 1.30 petang.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved