Khamis, 20 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Tambah, ganti mesin dialisis lama

Posted:

Tambah, ganti mesin dialisis lama

Tambah, ganti mesin dialisis lama

Saudara pengarang,
INSAN PRIHATIN
Jerantut


SEORANG pesakit sedang menjalani rawatan mencuci darah di Pusat Hemodialisis Hospital Jerantut, Jerantut baru-baru ini.


BARU-BARU ini saya mengunjungi Pusat Hemodialisis Hospital Jerantut mengikuti lawatan beberapa pemimpin setempat menziarahi operasi pusat berkenaan.

Mendengar perbualan pemimpin berkenaan, saya terkejut kerana sembilan mesin dialisis berusia lebih 10 tahun masih beroperasi untuk mencuci darah pesakit.

Saya difahamkan seramai 48 pesakit buah pinggang membuat rawatan mingguan di pusat itu dan 150 pesakit yang mengalami komplikasi sama menunggu untuk rawatan dialisis.

Menerusi perbualan itu juga, saya memperoleh maklumat bahawa senario itu semakin kritikal apabila tujuh mesin sahaja berfungsi setelah dua daripadanya rosak dan tidak dapat diselenggarakan.

Bagi meringankan bebanan mesin itu, seramai 30 pesakit buah pinggang terdiri daripada kakitangan kerajaan mendapatkan perkhidmatan dialisis di klinik swasta menerusi surat jaminan yang dikeluarkan hospital berkenaan.

Saya tertanya-tanya adakah peruntukan yang disalurkan oleh Kementerian Kesihatan atau pihak tertentu untuk membantu meringankan beban pesakit buah pinggang yang menjalani rawatan dialisis di situ?

Saya difahamkan beberapa mesin dialisis di pusat berkenaan merupakan sumbangan badan korporat dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang prihatin membantu pesakit mereka.

Atas dasar nilai prihatin dan masyarakat penyayang, kerajaan Persekutuan perlu menambah peruntukan membeli mesin tersebut dalam memberi keutamaan kepada pesakit yang berpendapatan rendah dan miskin.

Saya berharap menerusi Rakan Pahang, kerajaan Persekutuan memberi perhatian dengan menambah baik pusat hemodialisis dan menambah bilangan mesin dialisis.

Bagi syarikat korporat dan NGO yang belum beramal jariah, hulurkan sumbangan anda dengan menyumbangkan mesin tersebut kerana di situlah antara tempat yang menjadi tumpuan pesakit golongan asnaf untuk menerima rawatan.

Full content generated by Get Full RSS.

Menanti jalan raya siap di Hulu Tembeling

Posted:

Menanti jalan raya siap di Hulu Tembeling

Menanti jalan raya siap di Hulu Tembeling

Saudara Pengarang,
MAT GAHARU
Hulu Tembeling

SAYA merupakan penduduk di pedalaman Hulu Tembeling di daerah Jerantut sudah melepasi separuh abad kerap berulang alik ke bandar Jerantut untuk berbelanja dan melaksanakan pelbagai urusan menggunakan bot penambang.

Begitu juga dengan penduduk lain yang menjalankan urusan peribadi, perniagaan dan berbelanja keperluan dapur setiap hari menggunakan bot itu untuk ke bandar.

Kos tambang dan menyewa bot penambang termasuk penginapan bermalam di bandar Jerantut melebihi perbelanjaan membeli keperluan harian.

Perjalanan kami menggunakan bot penambang dari jeti Kampung Bantal ke jeti berdekatan Taman Negara Kuala Tahan mengambil masa selama empat hingga lima jam ketika air pasang, manakala mencecah hingga lapan jam jika air surut.

Apa yang ingin saya luahkan ialah pembinaan jalan raya yang dijanjikan sejak dua dekad lalu masih belum direalisasikan untuk kemudahan penduduk berulang-alik ke bandar Jerantut.

Projek berkenaan semakin hebat disuarakan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu dan cuma nampak ada sedikit tanda sahaja projek berkenaan bermula apabila kerja jajaran, menarah cerun dan membaiki laluan balak dilaksanakan bermula dari Kampung Tuit (Kuala Tahan) hingga ke Kampung Pagi.

Nampaknya, projek berkenaan yang bermula pada awal 2010 dan dijangka siap 2013 agak perlahan dan saya yakin ia tidak akan dapat direalisasikan.

Penduduk Hulu Tembeling bertambah sukar berbelanja ke bandar Jerantut walaupun sudah sinonim menggunakan bot penambang untuk memunggah barang dan penumpang ke sesebuah destinasi.

Saya simpati melihat warga emas, wanita, kanak-kanak dan orang sakit untuk ke bandar Jerantut bagi tujuan tertentu sedangkan mereka antara penduduk yang sepatutnya sudah menikmati kemudahan jalan raya.

Persoalannya, bila projek jalan raya Kuala Tembeling ke Hulu Tembeling akan direalisasikan untuk kemudahan perhubungan kami.

Full content generated by Get Full RSS.

Baiki segera jalan ke Ulu Pulai

Posted:

Baiki segera jalan ke Ulu Pulai

Baiki segera jalan ke Ulu Pulai

Saudara Pengarang,
ABDUL RAHMAN OMAR
Kampung Penak, Mentakab

SAYA mewakili penduduk di Kampung Penak, Mentakab ingin melahirkan kekecewaan tentang masalah jalan raya yang rosak di kampung itu.

Jalan menuju ke Ulu Pulai di kampung ini sejauh 200 meter perlu dibaiki atau diturap segera kerana merupakan laluan utama penduduk kampung ke pekan berdekatan.

Walaupun penduduk yang tinggal di sekitar kawasan itu tidak ramai, tetapi masalah tersebut mendatangkan kesulitan kepada mereka.

Ia juga mendatangkan risiko kepada anak-anak untuk ke sekolah pada waktu pagi kerana ketika melaluinya mereka tidak perasan bahawa jalan tersebut berlubang.

Keadaan jalan itu berlubang dan berbatu menyebabkan kenderaan yang melaluinya rosak dan kadang-kala tayar kereta pancit.

Keadaan itu menyukarkan penduduk berulang-alik setiap hari terutama pada waktu kecemasan atau musim hujan.

Perkara itu sudah berlarutan selama tiga tahun dan permohonan sudah dibuat untuk membaikinya dan hingga kini belum ada sebarang tindakan diambil untuk berbuat demikian.

Jika dibiarkan saya bimbang masalah kerosakan jalan itu menjadi bertambah serius dan tidak mahu ada kemalangan kecil yang berlaku.

Justeru, saya berharap masalah tersebut mendapat perhatian pihak berwajib supaya membaikinya demi keselamatan penduduk kampung ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved