Jumaat, 7 Oktober 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Kuih akok ubah nasib keluarga

Posted:

Kuih akok ubah nasib keluarga

Kuih akok ubah nasib keluarga

Oleh HAPIZAH AZIZ
utusankelantan@utusan.com.my


Nur Akilah Othman menunjukkan akok yang telah siap dimasak di kedainya di Kampung Cina, Kota Bharu, baru-baru ini.


KOTA BHARU 6 Okt. – Kuih akok sememangnya tidak asing lagi bagi penduduk negeri ini. Rasanya yang manis menyebabkan ia menjadi pilihan ramai termasuk ketika penganjuran majlis-majlis rasmi.

Permintaan yang sentiasa tinggi di pasaran menyebabkan semakin ramai khususnya golongan wanita, menceburi pembikinan kuih akok sama ada sepenuh masa ataupun secara sambilan, bagi menambahkan pendapatan keluarga.

Perkembangan itu juga menyaksikan pembikinan kuih akok yang sebelum ini dilakukan secara tradisional turut berubah menggunakan peralatan lebih moden dan mampu menghasilkan kuih dalam kuantiti lebih banyak pada waktu singkat.

Antara yang terlibat dalam pembuatan kuih tradisi masyarakat Kelantan itu ialah Nur Akilah Othman, 41, yang dibantu suaminya, Zainuddin Talib, 47, dari Wakaf Mek Zainab di sini.

Melihat potensi yang ada, pasangan berkenaan sanggup melabur sebanyak RM3,500 bagi membeli sebuah pembakar kuih akok terpakai untuk memudahkan proses pembakaran kuih tersebut yang secara tradisinya menggunakan sabut kelapa atau arang.

Sebenarnya, pembikinan kuih akok tidak memerlukan modal yang besar kerana bahan-bahan mentah yang diperlukan hanyalah telur, santan, tepung dan gula.

Selebihnya, bergantung kepada kemahiran si pembuat bagi menghasilkan kuih yang enak dan beraroma sehingga mampu menyebabkan pembeli kecur air liur.

"Pada mulanya, saya hanya membelanjakan RM50 untuk membeli bahan-bahan berkenaan dan memasaknya menggunakan ketuhar pembakar itu," kata Nur Akilah dalam satu pertemuan dengan Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Menurut wanita itu, jika sebelum ini kuih akok hanya dihasilkan dalam perisa asli, namun bagi mempelbagaikan pilihan pembeli, dia turut menghasilkan kuih akok berperisa pandan sehingga mampu memperoleh pendapatan kira-kira RM100 sehari.

Kata ibu kepada enam anak itu, berkat kesungguhan dan sambutan menggalakkan untuk kuih akoknya itu, dia kini terpaksa menukar rutin kehidupannya yang sebelum ini hanya mengasuh anak-anak dan bergantung hidup kepada pendapatan tidak menentu suami sebagai tukang cincin.

"Bermula pukul 11 pagi, saya mengadun sendiri bancuhan akok dan memasaknya sehingga pukul 3 petang sampailah kuih akok habis dijual," katanya yang menjual pada harga RM2 untuk tujuh biji kuih berkenaan.

Nur Akilah mengakui, permintaan terhadap kuih akok agak luar biasa pada setiap kali bulan Ramadan kerana pada bulan puasa lalu, dia perlu menyediakan lebih 2,000 biji kuih setiap hari bagi memenuhi permintaan pelanggan.

"Saya bersyukur diberi rezeki dengan mengusahakan kuih akok dan dapatlah menanggung perbelanjaan keluarga serta pelajaran anak-anak. Suami saya juga tidak lagi mengambil upah membuat cincin perak sebaliknya membantu memasak kuih akok," jelasnya.

Seorang lagi pengusaha kuih akok, Sarinah Ismail 40, dari Kampung Salor dekat sini pula mewarisi kemahiran membuat kuih berkenaan daripada ibunya, Majnah Ibrahim, 60, dan mengambil alih kerja menjual kuih tersebut yang dimulakan oleh arwah ayahnya hampir 30 tahun lalu.

Sarinah yang lebih gemar menghasilkan kuih akok berperisa asli memberitahu, kuih akok buatannya hasil adunan telur, santan dan tepung sahaja.

"Saya mengambil alih membuat kuih akok ini kira -kira setahun lalu apabila balik ke kampung selepas berhijrah ke Johor beberapa tahun lalu. Setiap hari saya membancuh adunan 300 biji telur yang boleh menghasilkan kira-kira 800 biji kuih akok.

"Pada bulan Ramadan, saya memasak kuih menggunakan lebih 1,000 biji telur dan ketika itu kami memang tak menang tangan," katanya yang turut mendapat bantuan suami, Rosmiza Ghazali, 42, ibunya dan dua pekerja.

Menurut Sarinah, dia mula membancuh adunan kuih kira-kira pukul 8.30 pagi dan memasaknya dengan menggunakan 18 buah dapur arang semata-mata untuk mengekalkan aroma asli kuih berkenaan.

Jelasnya, dia menjual sebungkus kuih akok mengandungi 100 biji pada harga RM35 dan sambutan yang diterima setakat ini sangat menggalakkan, terutama pada bulan puasa lalu.

Sarinah melahirkan rasa syukur kerana perusahaan kuih itu mampu memberi pendapatan lumayan kepada mereka sekeluarga dan dia berhasrat mengembangkan lagi perniagaan tersebut pada masa hadapan.

Dataran WiFi baru di Seberang Takir

Posted:

Dataran WiFi baru di Seberang Takir

Dataran WiFi baru di Seberang Takir

KUALA TERENGGANU 6 Okt. - Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir membelanjakan RM250,000 bagi menjadikan Dataran Belia Permata di Seberang Takir, dekat sini sebagai Dataran WiFi.

ADUN berkenaan, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, peruntukan itu bagi membina sebuah bangunan dua tingkat yang mengandungi dewan terbuka dan bilik khas untuk kelas komputer.

Menurutnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, projek yang dijangka siap dua bulan lagi itu turut melibatkan pembinaan sebuah kios perkhidmatan baik pulih e-Book pelajar sekolah secara percuma.

"Selain restoran dan pusat tertentu yang menyediakan perkhidmatan itu, kita mengambil inisiatif agar kemudahan WiFi ini memberi manfaat untuk perkhidmatan Internet tanpa wayar secara percuma," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan e-Book Tahun 4 peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir di Kampung Baru Seberang Takir hari ini.

Pada majlis itu, seramai 608 murid dari lima buah sekolah di DUN berkenaan menerima agihan e-Book percuma yang melibatkan Sekolah Kebangsaan (SK) Seberang Takir seramai 83 orang dan SK Bukit Tok Beng (108 orang).

Selain itu, SK Kompleks Seberang Takir (128 orang) dan SK Teluk Ketapang (171 orang) dan SK Tok Jembal (119 orang).

Tambah Ahmad Razif, kemudahan itu dibangunkan bagi memastikan penduduk luar bandar menikmati kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) selain merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan desa.

"Walaupun kosnya agak tinggi, ia sedikit sebanyak melengkapkan kawasan luar bandar dengan jalur lebar bagi membolehkan rakyat di kawasan berkenaan mempunyai akses kepada teknologi maklumat sama seperti penduduk bandar," katanya.

Banjir: JPAM kerah 2,000 anggota

Posted:

Banjir: JPAM kerah 2,000 anggota

Banjir: JPAM kerah 2,000 anggota

Oleh RADHUAN HUSSAIN
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 6 Okt. - Kira-kira 2,000 anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) terlatih kini diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga bagi menghadapi kemungkinan banjir di negeri ini.

Pengarah JPAM negeri, Leftenan Kolonel Kamal Mokhtar berkata, kesemua anggota sukarela itu bersedia dikerah pada bila-bila masa terutama bagi menjalankan kerja-kerja menyelamat.

"Kita akan memberi tumpuan di daerah Hulu Terengganu, Besut dan Kemaman kerana tiga daerah ini pada kebiasaannya lebih dulu dilanda banjir sebelum diikuti daerah lain," katanya ketika dihubungi hari ini.

Kamal berkata, buat masa ini, enam anggota jabatan berkenaan sudah ditempatkan di setiap daerah di negeri ini untuk menyelaraskan langkah-langkah perlu.

Menurutnya, jika keadaan mendesak, pihaknya akan meminta bantuan keanggotaan dari dua negeri berjiran iaitu Pahang dan Kelantan bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

"Pada masa ini, kita ada seramai 26,000 anggota JPAM yang berdaftar di negeri ini manakala 2,000 lagi anggota cukup terlatih dan mampu dikerah pada bila-bila masa," katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga telah membuat persiapan dari segi logistik dengan menempatkan dua buah bot bagi menghadapi banjir di Kemaman dan Hulu Terengganu manakala tiga bot untuk Besut, Dungun dan Kuala Terengganu.

Jelasnya, JPAM Terengganu dilengkapi 17 buah bot pelbagai jenis di samping enam buah kenderaan pacuan empat roda bagi menjalankan kerja-kerja menyelamat.

Selain itu, kata Kamal, 16 anggota penyelamat pantai JPAM yang sebelum ini ditempatkan di Pulau Redang dan Bukit Keluang, Besut turut dikerah untuk membantu kerja-kerja menyelamat di daratan, jika berlaku banjir.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved