Jumaat, 7 Oktober 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


25 NGO terima peruntukan

Posted:

25 NGO terima peruntukan

25 NGO terima peruntukan

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI


Shahrizat Abdul Jalil, Mohamad Hasan dan Raja Salbiah Tengku Nujumudin (tiga dari kiri) serta ahli jawatankuasa NCWO Negeri Sembilan di Seremban, semalam.


SEREMBAN 6 Okt. – Peruntukan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat kepada Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO) Negeri Sembilan bakal diagihkan kepada lebih 25 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah naungannya.

Perkara itu dinyatakan oleh Yang Dipertua NCWO, Raja Datin Seri Salbiah Tunku Nujumuddin yang mahu supaya peruntukan itu diagihkan sama rata bagi menyemarakkan lagi aktiviti dan program NGO di peringkat akar umbi.

Jelas beliau, setiap NGO mempunyai biro seperti biro ekonomi, kesihatan, dan kebajikan dan kesemua biro ini akan digerakkan dengan menggunakan peruntukan tersebut.

''Pada masa sama kita juga melahirkan rasa gembira dan berbangga di atas pengiktirafan NCWO negeri yang dijadikan contoh kepada negeri lain.

''Ini merupakan satu penghormatan kepada NCWO negeri untuk terus memberi sumbangan kepada masyarakat melalui program yang akan kita adakan menerusi peruntukan diterima," katanya.

Raja Salbiah berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perasmian Sambutan Hari Wanita 2011 peringkat negeri di Bangunan NCWO yang disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Hadir sama Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Dalam pada itu, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan, wanita kini tidak mudah diperlekehkan oleh mana-mana pihak malahan mereka menjadi simbol kekuatan dan mampu melakar kejayaan dalam usaha membangunkan negara.

"Kaum wanita hari ini telah mengecapi kemajuan dan pembangunan dalam pelbagai aspek kehidupan dan ia merupakan hasil dari kesungguhan, keazaman dan kegigihan kaum wanita untuk memiliki taraf dan cara hidup yang lebih baik dan progresif," katanya.

Murid cemas, kelas terbakar

Posted:

Murid cemas, kelas terbakar

Murid cemas, kelas terbakar

MELAKA 6 Okt. - Seramai 198 murid tahun satu hingga enam Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Kuo, Jalan Tengkera di sini, cemas apabila sebuah kelas komputer di sekolah itu terbakar hari ini.

Ketika kejadian, 37 murid berada di dalam kelas tersebut bersama seorang guru wanita yang mula mengajar subjek itu dari pukul 12.05 tengah hari sehingga pukul 1.05 petang.

Pemangku Guru Besar sekolah berkenaan, Yeo Siaw Eng berkata, selepas setengah jam mengajar, guru itu melihat kepulan asap dari arah komputer di tengah-tengah kelas tersebut.

"Dengan pantas, guru itu mengarahkan murid keluar dari kelas tersebut. Saya yang mendapat tahu mengenai perkara itu daripada salah seorang murid kemudian membunyikan loceng kecemasan.

"Mujurlah dalam keadaan cemas itu, seorang guru lain bertindak pantas mencapai alat pemadam api dan cuba memadamnya manakala saya pula menghubungi bomba," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambahnya, semua murid sekolah itu yang berkumpul di kawasan lapang tidak mengalami sebarang kecederaan dan dibenarkan pulang.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Kubu, Yazid Mohd. Tahir berkata, dua jentera bomba dengan kekuatan 14 anggota dikejarkan ke tempat kejadian selepas menerima maklumat pada pukul 12.57 tengah hari.

"Api berjaya dikawal pada pukul 1.05 petang dan padam sepenuhnya 10 minit selepas itu. Punca kejadian dan anggaran kerugian masih dalam siasatan," katanya.

Bau busuk kumbahan jejaskan penduduk

Posted:

Bau busuk kumbahan jejaskan penduduk

Bau busuk kumbahan jejaskan penduduk

JEMPOL 6 Okt. - Bayangkan jika anda terpaksa menjalankan kehidupan seharian dengan menghidu bau busuk dari kolam kumbahan!

Itulah senario yang dihadapi oleh sebahagian penduduk dari Rumah Rakyat Peringkat Tiga, Batu Kikir di sini.

Seorang penduduk Yahya Ahmad, 59, mendakwa, perkara ini sudah berlarutan sejak dua tahun lalu dan penduduk setempat terpaksa menahan bau busuk dari kolam kumbahan milik sebuah sekolah berasrama penuh, yang didakwa tidak berfungsi dengan sempurna.

''Rumah saya berhampiran dengan sekolah tersebut. Sukar untuk kami melakukan aktiviti seharian akibat tidak tahan dengan bau busuk.

''Lihat sahaja kawasan perumahan ini. Kebanyakan penduduk di sini terpaksa berkurung di dalam rumah dengan menutup tingkap dan pintu. Jika buka pasti bau busuk itu sampai ke dalam rumah," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Rakannya, Harun Hanipah, 53, berkata, perkara itu hanya akan diambil tindakan selepas penduduk bertindak membuat aduan kepada pihak sekolah berkenaan namun, kali ini tiada sebarang tindakan dilakukan oleh pihak berwajib.

''Kini sudah tiga minggu kami membuat aduan selepas kolam kumbahan tersebut tidak berfungsi dengan baik sehinggakan airnya melimpah. Namun, masih tiada tindakan sewajarnya.

''Rumah ini dibina dahulu sebelum sekolah tersebut. Jadi, sepatutnya mereka tidak meletakkan tangki tersebut berhampiran kawasan perumahan kami.

''Malu juga jika ada tetamu datang ke rumah. Macam mana kami hendak makan jika terpaksa menghidu bau busuk. Kalau hendak buat kenduri, risau tiada orang datang akibat masalah ini,'' katanya.

Seorang lagi penduduk, Musa Kasiran, 60, berharap pihak berkenaan dapat melakukan tindakan sewajarnya bagi memastikan kesejahteraan penduduk di kawasan itu terus terjamin tanpa sebarang gangguan bau busuk.

''Saya juga risau jika kami berdepan dengan masalah kesihatan akibat masalah ini. Sampai masa hendak makan pun boleh hilang selera," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved