Sabtu, 24 September 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Gantikan bangunan 'usang'

Posted:

Gantikan bangunan 'usang'

Gantikan bangunan 'usang'

Oleh FAUZI MOHD
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 23 Sept. - Kerajaan negeri sedia bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri bagi membina kompleks baru Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, bangunan sedia ada yang digunakan sejak 1960-an sudah tidak lagi sesuai dengan persekitaran semasa dan perlu diganti baru.

Katanya, keperluan itu agak mendesak ekoran perkembangan pesat bandar raya ini selain bertujuan mewujudkan suasana kerja yang kondusif bagi anggota polis.

"Dahulu kerajaan negeri pernah berbincang dengan Polis Terengganu berhubung perkara ini dan kita bersetuju menyediakan tapak baru pembinaan kompleks itu dengan keluasan yang hampir sama.

"Selepas siap pembinaan, bangunan lama akan dirobohkan dan tapak asal akan diberi kepada kerajaan negeri bagi membolehkan pelbagai projek komersial dibangunkan di kawasan itu," katanya ketika menghadiri Jamuan Aidilfitri Polis Terengganu di IPK kelmarin.

Hadir sama Ketua Polis negeri, Datuk Jamshah Mustapa.

Menurut Ahmad, pembangunan yang dirangka meliputi pembinaan bangunan bertingkat yang lebih selesa, penambahan kelengkapan logistik selain kekuatan anggota dapat dikemas kini mengikut kapasiti penduduk.

Tambah beliau, sekiranya perancangan itu dipersetujui oleh KDN, kawasan projek komersial itu turut melibatkan pembangunan tapak Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah yang dirancang dirobohkan.

Lawat ke rumah bantu pelajar

Posted:

Lawat ke rumah bantu pelajar

Lawat ke rumah bantu pelajar


Matulidi Jusoh (tengah )menyampaikan sumbangan kepada Siti Nur Aida Ngah, 13, pelajar sebuah sekolah menengah di Dungun ketika berkunjung ke rumah pelajar tersebut, kelmarin.


DUNGUN 23 Sept. – Demi memastikan pelajar miskin turut berjaya dalam pelajaran, Pejabat Parlimen Dungun di sini mengambil pendekatan melawat dari rumah ke rumah untuk membantu mereka.

Ahli Parlimen Dungun, Matulidi Jusoh berkata, usaha itu diharap dapat memberi semangat kepada para pelajar berkenaan untuk terus cemerlang dalam peperiksaan.

Katanya, beliau seboleh-bolehnya tidak mahu melihat pelajar miskin yang cemerlang dalam peperiksaan, berdepan dengan masalah pembelajaran disebabkan oleh faktor kemiskinan yang membelenggu keluarga mereka.

"Saya mahu pelajar-pelajar miskin ini cemerlang dalam pendidikan dan dengan sokongan yang diberikan ini diharap pelajar terbabit terus cemerlang dalam pelajaran mereka," katanya di sini semalam.

Dalam program itu, seramai 42 pelajar miskin dan yatim piatu di daerah itu menerima bantuan berbentuk wang tunai untuk kegunaan mereka.

Mereka yang menerima bantuan itu terdiri daripada 12 murid yang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), 18 pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan selebihnya merupakan pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Dalam pada itu, Matulidi berkata, pihaknya juga menganjurkan program turun ke akar umbi yang bertujuan menyalurkan apa jua bantuan dan keperluan terhadap keluarga pelajar miskin yang perlukan bantuan.

"Kita turut memberi bantuan seperti khidmat membaiki rumah, atap rumah dan menghulurkan beberapa keperluan dapur untuk keluarga yang dihimpit kesusahan," katanya.

Geng curi motosikal tumpas

Posted:

Geng curi motosikal tumpas

Geng curi motosikal tumpas

KOTA BHARU 23 Sept. - Polis menahan empat lelaki yang dipercayai aktif mencuri motosikal dalam serbuan di dua buah rumah di Kampung Rekang Hulu dan Kampung Kuau, Bachok, dekat sini, 6 September lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kesemua lelaki yang berusia 20-an itu bekerja sebagai petani, buruh dan nelayan sementara salah seorang daripada suspek yang ditahan adalah pembeli motosikal curi.

Menurutnya, ekoran penahanan pukul 3.45 pagi itu, pihak polis turut merampas empat buah motosikal, sebuah jenis Honda EX 5, dua buah jenis Yamaha LC 135 dan sebuah Yamaha Lagenda yang dilaporkan hilang di sekitar bandar ini.

"Dua daripada motosikal terbabit telah ditemui di salah sebuah rumah seorang suspek yang disyaki membeli kenderaan terbabit sementara dua lagi motosikal ditemui masing-masing di rumah dua daripada suspek terbabit.

"Siasatan juga mendapati, suspek yang merupakan satu kumpulan yang aktif menjalankan kegiatan mencuri motosikal sejak empat bulan lalu diketuai oleh seorang suspek yang bekerja sebagai nelayan," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Azham berkata, dalam serbuan di rumah ketua kumpulan terbabit yang berusia 26 tahun itu, polis juga merampas pelbagai jenis komponen motosikal curi yang telah dileraikan.

Menurutnya lagi, motosikal yang dicuri itu dijual dengan harga RM300 dan polis percaya sudah banyak motosikal yang curi yang telah dijual suspek.

"Kita turut menjalankan ujian saringan air kencing terhadap keempat-empat suspek dan kesemua positif pil kuda," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved