Jumaat, 16 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Pahang catat nahas maut terendah

Posted:

Pahang catat nahas maut terendah

Pahang catat nahas maut terendah

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my

Kuala Lipis 16 Sept. - Jumlah kemalangan maut di negeri ini dalam Ops Sikap Ke-24 pada musim perayaan Aidilfitri lalu mencatatkan penurunan.

Ini membuktikan pengguna lebih berhati-hati di jalan raya.

Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas, Pengangkutan dan Pertumbuhan negeri, Datuk Ir. Mohd. Soffi Abdul Razak berkata, kejayaan itu berdasarkan pelaksanaan bersepadu agensi terbabit dalam memastikan aliran trafik pada musim perayaan itu berjalan lancar.

Tanpa menyebut jumlah kadar kemalangan maut itu jelasnya, kini pengguna lebih berhati-hati dan memandu secara berhemah, ini antara faktor yang mendorong kejayaan tersebut.

''Selain itu, beberapa jalan utama yang dikenal pasti boleh mengundang maut dibaiki manakala permukaan jalan sempit dilebarkan," katanya kepada pemberita pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Undangan Negeri (DUN) Benta di kawasan Rehat dan Rawat Benta, di sini, hari ini.

Beliau berharap pengguna jalan raya terus mengamalkan sikap tersebut pada hari-hari biasa dan mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan oleh kerajaan.

Dalam perkembangan lain, beliau menasihati pemilik kenderaan tidak menggunakan tayar toreh kerana ia mengundang bahaya kepada diri sendiri, keluarga dan pengguna jalan raya yang lain.

Jelasnya, penggunaan tayar tersebut semakin popular di negara ini dan menjadi antara punca yang dikenal pasti berlakunya kemalangan terutama membabitkan kemalangan maut.

"Tayar tersebut murah, tetapi mendedahkan pemilik kenderaan kepada bahaya kerana ia mudah meletup dan tidak mencengkam permukaan jalan raya," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta pengusaha kedai tayar supaya menghentikan penjualan tayar tersebut yang dipercayai dibawa masuk dari Eropah, Jepun, Amerika Syarikat dan Korea Selatan.

30,000 pengunjung hadir sambutan kemerdekaan

Posted:

30,000 pengunjung hadir sambutan kemerdekaan

30,000 pengunjung hadir sambutan kemerdekaan


Bacaan ikrar oleh pelbagai kaum sempena sambutan Hari Malaysia di Padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di Kuantan, semalam.


KUANTAN 16 Sept. - Kira-kira 30,000 pengunjung hadir menyaksikan perbarisan sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-54 peringkat negeri di Padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di sini hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Sambutan Hari Kemerdekaan Pahang, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin berkata, sambutan kali ini diselitkan dengan beberapa kelainan yang disesuaikan dengan selera generasi masa kini.

"Selain persembahan formasi Jalur Gemilang oleh pelajar dari tiga sekolah di sini, kita juga menampilkan tarian shuffle yang menjadi kegemaran remaja sekarang," katanya kepada pemberita pada majlis tersebut.

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah hadir mencemar duli dengan diiringi Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob bagi upacara tabik hormat.

Menurut Mohd. Sharkar, di samping itu, sambutan kali ini hanya berlangsung selama dua jam bermula pukul 9 hingga 11 pagi sebagai menghormati hari Jumaat.

Katanya, perbarisan yang disertai seramai 8,000 peserta itu melibatkan 60 kontinjen pejalan kaki dan 40 kontinjen berkenderaan.

Tambahnya, sesuai dengan tema "Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera", beberapa kontinjen berkenderaan dari agensi kerajaan dan swasta menampilkan perubahan terhadap keluaran mereka.

"Sebagai contoh, Proton yang merupakan pengeluar kereta nasional membariskan siri keluarannya daripada Proton Saga sehingga Proton Inspira," jelasnya.

TLDM tahan bot nelayan asing di perairan negara

Posted:

TLDM tahan bot nelayan asing di perairan negara

TLDM tahan bot nelayan asing di perairan negara

KUANTAN 16 Sept. - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menahan sebuah bot nelayan asing yang menangkap ikan menggunakan pukat jerut di perairan negara ini, kelmarin.

Pegawai Staf Risik TLDM, Leftenan Muhammad Hafiz Shahrom berkata, kapal generasi baru, Kapal Diraja (KD) Perak yang bertugas di Markas Wilayah Laut 1 di sini membuat rondaan di perairan Malaysia-Thailand, telah mengesan kehadiran bot itu kira-kira pukul 5.30 petang.

Menurut beliau, bot berwarna merah sepanjang 15 meter itu disyaki menggunakan pendaftaran palsu KNF 7359 dan memasuki perairan negara di posisi 80 batu nautika dari timur laut Tanjung Gelang dekat sini.

"Siasatan mendapati mereka menangkap ikan menggunakan pukat jerut dan kami menahan seorang tekong bersama lapan awak-awak yang semuanya rakyat Thailand," katanya di sini, semalam.

Menurut beliau, mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Perikanan 1985, setiap awak-awak boleh dikenakan denda RM100,000 dan tekong pula boleh didenda sehingga RM1 juta jika sabit kesalahan.

Muhammad Hafiz berkata, bot nelayan asing itu juga didapati tidak mempunyai permit menangkap ikan di perairan negara manakala semua awak-awak tidak memiliki dokumen pengenalan diri.

Menurutnya, beberapa peralatan menangkap ikan seperti kompas magnetik, radio dan alat sistem pengesanan global (GPS) turut disita.

Jelas beliau, pihaknya menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Wilayah Timur untuk siasatan lanjut dan membuat pendakwaan terhadap nelayan warga asing berkenaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved