Jumaat, 16 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


23 pelanggan sesak nafas

Posted:

23 pelanggan sesak nafas

23 pelanggan sesak nafas

Oleh FARIK SALLEH
utusanjohor@utusan.com.my


Keadaan rumah tumpangan Rest Inn di Jalan Abdullah, Kota Tinggi, Johor yang terbakar, semalam.


KOTA TINGGI 15 Sept. - Seramai 23 pelanggan rumah tumpangan Rest Inn di Jalan Abdullah di sini, terpaksa dikejarkan ke hospital selepas mengalami sesak nafas akibat terhidu asap tebal dalam kebakaran premis itu awal pagi tadi.

Kesemua mangsa adalah antara 80 pelanggan yang menginap di rumah tumpangan tiga tingkat terbabit semasa lobi di aras bawah bangunan itu terbakar dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi.

Seorang mangsa yang juga calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dimasukkan ke wad Hospital Kota Tinggi (HKT), manakala enam lagi dirujuk ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Johor Bahru untuk rawatan lanjut.

Mangsa-mangsa diselamatkan oleh anggota penyelamat dengan menggunakan dua tangga panjang.

Difahamkan, kesemua pelanggan yang terperangkap berada di tingkat dua dan tiga bangunan semasa kejadian dan terpaksa memecahkan cermin tingkap untuk menyelamatkan diri.

Ada antara mangsa turut menggunakan kain cadar yang disambung dan diikat sebagai tali untuk turun selain mencampakkan tilam ke luar bangunan.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah, Ismail Latif berkata, kejadian dipercayai bermula di ruang lobi di tingkat bawah bangunan sebelum merebak sehingga mengakibatkan asap tebal.

Menurutnya, seramai 34 anggota dengan empat jentera, dua daripadanya dari Balai Bomba dan Penyelamat Kota Tinggi dan masing-masing sebuah dari Bandar Penawar dan Johor Jaya dikejarkan ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan kecemasan pada pukul 3.20 pagi.

"Bomba mengambil masa 40 minit untuk mengawal api setelah menghadapi kesukaran akibat asap tebal," katanya sambil memberitahu punca kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.

1,271 pengusaha burung walet di Johor

Posted:

1,271 pengusaha burung walet di Johor

1,271 pengusaha burung walet di Johor

NUSAJAYA 15 Sept. -Johor setakat ini mempunyai 1,271 pengusaha sarang burung walet yang berdaftar dengan Jabatan Veterinar.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi berkata, Johor Bahru mencatatkan jumlah paling ramai iaitu 206 orang diikuti Kulaijaya (168) dan Ledang (167).

Katanya, Segamat mencatatkan 143 orang pengusaha manakala Mersing (127), Pontian (122), Kluang (120), Kota Tinggi (94), Batu Pahat (86) dan Muar (38).

Beliau berkata, kesemua pengusaha burung walet di negeri ini diberi galakan dan bantuan oleh kerajaan negeri menerusi Jabatan Veterinar termasuk garis panduan (1GP) bagi industri berkenaan.

"Pemantauan terhadap penyakit burung walet, kualiti sarang burung dan kursus Amalan Baik Penternakan Haiwan (GAHP) turut diberikan sebagai galakan kepada pengusaha untuk terus menghasilkan produk yang bermutu.

"Kerajaan juga akan memberi khidmat nasihat pemilihan tempat dan tapak projek, pengesahan pinjaman bank, ujian panggilan walet dan kursus pelaksanaan 1GP," katanya menjawab soalan lisan Datuk Dr. Shahruddin Md. Salleh (BN-Jorak) pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved