Jumaat, 16 September 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Buku perjuangan Komando 69 dilancar

Posted:

Buku perjuangan Komando 69 dilancar

Buku perjuangan Komando 69 dilancar


Hishamuddin Tun Hussein bersama bekas anggota unit 69 Komando pada majlis pelancaran buku 69 Komando di Briged Utara PGA, Ulu Kinta, semalam. - utusan/Mohd Najib Mohd. Nor


IPOH 15 Sept. - Pelancaran buku 69 Komando hari ini tepat pada masanya ketika ada usaha pihak tertentu cuba mengubah fakta sejarah dengan mendakwa kononnya pengganas komunis adalah hero sebenar dalam tragedi berdarah Bukit Kepong pada 1950.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, buku tersebut yang mengabadikan perjuangan anggota Komando 69 menentang pengganas komunis wajar dijadikan rujukan khususnya untuk menyedarkan golongan muda bahawa perjuangan membina sebuah negara dan bangsa tidak datang dengan mudah.

''Amat penting untuk kita memahami asal usul kita, perjuangan membina sebuah negara dan bangsa tidak datang bergolek dan melayang. Ia menuntut kepada pengorbanan, kejujuran dan semangat keberanian apabila berhadapan dengan cabaran semasa,

''Sebab itu, kita mesti sentiasa menghargai dan mungkin kita sendiri di dalam kerajaan, selama ini tidak prihatin secara mendalam terhadap kebajikan dan memberi pengiktirafan kepada pejuang-pejuang negara," katanya pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak di sini, hari ini.

Terdahulu, beliau melancarkan buku 69 Komando di Briged Utara, Pasukan Gerakan Am (PGA), Ulu Kinta, di sini, hari ini. Turut serta Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar dan Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahlan.

Dalam perkembangan lain, Hishammuddin berkata, beliau akan meminta Kabinet mendedahkan laporan penuh berkaitan pelbagai tuduhan terhadap polis semasa perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil 2.0 (Bersih 2.0) di ibu negara pada 9 Julai lalu kepada umum.

Sementara itu, Khalid berkata, buku Komando 69 wajar menjadi rujukan kepada pihak yang 'sesat sejarah' khususnya dalam perjuangan memerangi petualang negara.

''Foto yang dipamerkan dalam buku ini merupakan koleksi peribadi anggota Komando 69, sekali gus menunjukkan cabaran sebenar memerangi pengganas komunis," katanya.

Mat Indera panglima komunis

Posted:

Mat Indera panglima komunis

Mat Indera panglima komunis

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 15 Sept. - Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pernah mengesahkan bahawa Muhammad Indera merupakan seorang panglima pemerintah komunis di negeri Johor.

Bekas Pengarah Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Zulkifli Ab. Rahman memberitahu, perkara itu dimaklumkan oleh Chin Peng dalam satu wacana yang diadakan pada 22 dan 23 Februari 1999 di sebuah universiti terkemuka di Canberra, Australia.

Sehubungan itu beliau berkata, dakwaan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu bahawa Muhammad Indera bukan anggota komunis adalah tidak benar dan tidak berasas.

"Ini kerana perkara itu diakui sendiri oleh Chin Peng iaitu pemimpin komunis paling berpengaruh (di Malaysia). Fakta ini bukan dikutip di tepi jalan tetapi ia didedahkan oleh Chin Peng dalam satu wacana di Australia," katanya.

Zulkifli berkata demikian dalam majlis Forum Merdeka Kekejaman Komunis, Mat Indera dan Kemerdekaan di Kelab Sultan Sulaiman (KSS), Kampung Baru, di sini semalam.

Selain beliau, forum itu dibarisi oleh tiga ahli panel yang lain iaitu bekas Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral (B) Datuk Jaafar Onn; pakar sejarah, Profesor Datuk Ramlah Adam serta Pengerusi Majlis Perundingan Melayu, Profesor Datuk Dr. Kamarudin Kachar.

Forum yang dipengerusikan oleh Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali itu dianjurkan oleh pertubuhan tersebut.

Zulkifli berkata, fahaman komunis tidak pernah mati kerana perjanjian yang ditandatangani pada Disember 1989 sebelum ini hanya melibatkan persetujuan PKM menamatkan gerakan militan.

"Oleh itu semua pihak harus berhati-hati kerana saya percaya fahaman ini masih lagi hidup dan tidak pernah mati. Perjanjian yang ditandatangani itu tidak pernah menyebut membubarkan PKM.

"Atas sebab itu jugalah kerajaan mempunyai alasan paling kuat untuk tidak membenarkan Chin Peng kembali ke negara ini," ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau tidak menolak kemungkinan fahaman itu cuba dihidupkan semula tatkala negara berhadapan dengan pelbagai isu.

'17 rakan mati, mayat dibelah komunis'

Posted:

'17 rakan mati, mayat dibelah komunis'

'17 rakan mati, mayat dibelah komunis'

IPOH 15 Sept. - "Sebanyak 17 rakan saya mati di tangan pengganas komunis. Mereka bukan sahaja dibunuh, tetapi mayat dibelah sehingga keluar isi perut, mata dicungkil. Inikah manusia yang hendak kita angkat menjadi hero?''

Demikian luah bekas anggota Komando 69, Ismail Daud, 62, menceritakan tentang kekejaman pengganas komunis yang cuba diangkat oleh sesetengah pihak sebagai pejuang kemerdekaan negara.

Beliau berkata, 17 rakan yang terbunuh tersebut merupakan sebahagian daripada anggota Skuadron Charlie dari Batalion Pertama Komando VAT69 yang menjalankan operasi di sekitar kawasan sempadan negara antara Kroh ke Betong.

Katanya, sepanjang tempoh itu mereka bukan sahaja berdepan kekejaman pengganas komunis tetapi terpaksa hidup penuh dengan dugaan dan kesempitan, semata-mata ingin membebaskan negara ini daripada pengaruh komunis.

''Empat bulan dalam hutan, jika bekalan habis, kami terpaksa makan apa yang ada dalam hutan. Anak, isteri tidak payah cerita. Jadi, hati mana yang tidak sedih dan geram, jika apa yang kami lakukan ini bukan kerana berjuang untuk negara," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran buku 69 Komando oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di Briged Utara, Pasukan Gerakan Am, Hulu Kinta, di sini, hari ini.

Pada majlis itu Hishammuddin turut menyampaikan geran tahunan berjumlah RM100,000 kepada Persatuan Veteran Komando 69.

Seorang lagi veteran Komando 69, Apot a/l Saad, 63, berkata, semasa memerangi pengganas komunis, jiwa tidak pernah tenteram kerana terdedah kepada pelbagai bahaya.

''Kalau tidak ditembak, kena jerangkap samar. Empat rakan saya meninggal dunia kerana jerangkap samar pengganas komunis," ujarnya.

Rakannya, Abdul Rahman Hanafiah, 61, menambah, mereka yang berjuang menentang pengganas komunis adalah hero sebenar, manakala pengganas komunis adalah pengkhianat negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved