Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Isi borang sebelum balik kampung

Posted:

Isi borang sebelum balik kampung

Isi borang sebelum balik kampung

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 24 Ogos – Orang ramai yang ingin pulang ke kampung sempena Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi dinasihatkan supaya mengisi borang balik kampung di mana-mana balai polis berdekatan di negeri ini.

Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye berkata, langkah itu penting bagi memaklumkan mengenai ketiadaan mereka di rumah supaya rondaan cegah jenayah dapat dilakukan di kawasan kediaman mereka.

Menurutnya, ia adalah antara usaha berkesan pihak polis untuk membanteras kes-kes kecurian serta pecah rumah sepanjang musim cuti ini.

"Bagaimanapun, mulai tahun ini, orang ramai tidak perlu lagi bersusah payah mendapatkan borang ini di balai polis, sebaliknya mereka boleh memuat turun borang di laman web rasmi Polis Diraja Malaysia iaitu www://rmp.gov.my.

"Borang yang lengkap diisi itu kemudian perlu diserahkan di balai polis berhampiran tempat tinggal bagi memudahkan pihak polis mengenal pasti rumah-rumah yang tidak berpenghuni untuk melakukan rondaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Ops Sikap Ke-24 dan Kempen Balik Kampung, Rumah Selamat di Melaka Mall, di sini, hari ini.

Tambah Ghee Lye, pihaknya akan membuat rondaan dan pemantauan secara lebih kerap sepanjang ketiadaan mereka dan diharapkan kempen kali ini mencapai rekod cemerlang seperti kempen-kempen terdahulu.

"Program ini ternyata memudahkan perancangan dan penugasan polis untuk membanteras jenayah sekiranya kerjasama erat antara masyarakat dan polis kekal terjalin," katanya lagi.

Bekalan kelapa di Melaka ditambah

Posted:

Bekalan kelapa di Melaka ditambah

Bekalan kelapa di Melaka ditambah


Ghazale Mohamad (tengah) memeriksa stok kelapa untuk Aidilfitri di Ayer Keroh, Melaka, semalam.


MELAKA 24 Ogos - Kira-kira 60,000 biji bekalan kelapa akan ditambah di negeri ini bagi memastikan bekalannya mencukupi sepanjang Ramadan dan Aidilfitri akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan, Penerangan, Perpaduan dan Pengguna negeri, Datuk Ghazale Mohamad berkata, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan berusaha mendapatkan bekalan tersebut melalui negeri-negeri berhampiran bagi menampung keperluan bahan tersebut.

Menurutnya, dengan penambahan bekalan itu, pihaknya yakin tidak akan berlaku kekurangan bekalan kelapa menjelang Aidilfitri ini.

''Kita mengambil usaha ini ekoran meningkatnya permintaan bahan terbabit berbanding bulan biasa khususnya daripada peniaga pasar Ramadan dan pasar mentah di seluruh negeri," katanya pada sidang akhbar mengenai bekalan kelapa di pejabat FAMA negeri di sini, hari ini.

Menurut beliau, bekalan kelapa pada hari biasa hanya sekitar 30,000 biji sebulan namun, bilangannya meningkat kepada kira-kira 300,000 biji sejak awal Ogos lalu.

Bagi menampung pertambahan bahan itu, katanya, kira-kira 360,000 biji kelapa telah diimport dari Indonesia secara berperingkat bermula dua minggu lalu.

''Kelapa yang diimport ini akan dijual kepada orang ramai melalui pasar tani FAMA yang dibuka diseluruh negeri seperti di Klebang, Masjid Tanah dan Merlimau.

''Peniaga yang berminat membeli kelapa boleh menghubungi FAMA bagi mendapatkan bekalan terbabit bagi menampung keperluan pengguna di tempat mereka," katanya.

Selain itu, kata Ghazale, FAMA turut mengambil langkah proaktif dengan melancarkan pusat jualan Aidilfitri pada 28 Ogos ini di Alor Gajah bagi memastikan pengguna memperoleh bekalan makanan yang mencukupi pada harga berpatutan.

Bomba sedia pertingkat rondaan musim perayaan

Posted:

Bomba sedia pertingkat rondaan musim perayaan

Bomba sedia pertingkat rondaan musim perayaan

SEREMBAN 24 Ogos - Beberapa lokasi yang dianggap panas dan dikenal pasti kerap berlaku kemalangan di negeri ini akan dipantau oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan menerusi rondaan sepanjang musim perayaan ini.

Pengarahnya, Saadon Mohktar menjelaskan, langkah itu merupakan salah satu pendekatan pihaknya untuk mempercepatkan pemberian bantuan kepada mangsa kemalangan.

Jelas beliau, rondaan tersebut akan melibatkan beberapa kenderaan bomba termasuk unit bermotosikal.

"Rondaan ini merupakan sebahagian daripada Ops Raya yang dilancarkan pada 22 Ogos lalu dan akan berakhir pada 6 September ini," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan simulasi menyelamat mangsa kemalangan di Kilometer 249.8, Lebuh Raya Utara Selatan arah selatan kelmarin.

Saadon turut menjelaskan, seramai 400 anggota dari 13 balai bomba di seluruh negeri ini sudah bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan semasa musim perayaan ini.

"Selain melakukan rondaan, kita juga menempatkan anggota dan peralatan di Plaza Tol Senawang dan Hentian Rehat dan Rawat Nilai sebagai persediaan menghadapi sebarang kejadian tidak diingini.

"Kita berharap dengan langkah-langkah yang diambil ini akan mempercepatkan tindakan kita membantu mangsa kemalangan selain dapat mengurangkan jumlah kematian," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved