Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


451 premis niaga diperiksa

Posted:

451 premis niaga diperiksa

451 premis niaga diperiksa

Oleh NOREHAN SALLEH
utusanktn@gmail.com


MOHD. A. Aruwan Ab.Aziz (dua dari kanan) meninjau harga ayam di Pasar Raya Giant selepas melancarkan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan di pasar raya tersebut di Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 25 Ogos - Sebanyak 451 premis pemborong dan runcit di negeri ini telah diperiksa pada hari pertama pelancaran Skim Kawalan Musim Perayaan kelmarin.

Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Pahang, Mohd. A. Aruwan Ab. Aziz berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 13 premis tidak mempamerkan tanda harga berwarna merah jambu pada setiap 20 barang kawalan seperti ayam, daging lembu, telur dan ikan kembung.

Tegasnya, tanda harga khas perlu diletakkan supaya pengguna tidak keliru dengan harga ditetapkan pejabat itu dan syarikat tersebut.

"Peniaga yang ingkar akan dikenakan tindakan di bawah Perintah Kawalan Harga dan Anti-pencatutan (Penetapan Harga Maksimum dan Penandaan Harga Barang-Barang Harga Terkawal) 2011," katanya kepada pemberita di sini.

Dalam pada itu, beliau meminta peniaga supaya mematuhi arahan yang ditetapkan pihak kementerian bagi memudahkan semua pihak khususnya pengguna.

Beliau berkata, pihaknya akan melakukan pemantauan sehingga 6 September ini supaya harga yang ditetapkan tidak menindas pengguna.

Maut akibat rempuh motosikal

Posted:

Maut akibat rempuh motosikal

Maut akibat rempuh motosikal

KUANTAN 25 Ogos - Seorang pekerja swasta terbunuh akibat motosikal jenis Honda EX5 yang ditunggangnya merempuh belakang sebuah lagi motosikal di Jalan Balok Baru di sini semalam.

Mohamad Shukri Ahmad, 20, dari Kampung Cengal Lempong, Balok meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di badan dan kepala.

Manakala penunggang motosikal jenis Yamaha, Ahmad Mohamed Diah, 46, hanya cedera ringan dan dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan sebagai pesakit luar.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Pahang, Supritendan Mohd. Fauzi Abdul Rahim berkata, kejadian berlaku pukul 5.55 petang ketika kedua-dua penunggang dalam perjalanan dari arah Balok Baru menghala ke Kuantan.

"Sebaik sahaja sampai di tempat kejadian, dipercayai penunggang motosikal Yamaha membuat pusingan U secara mengejut menyebabkan mangsa gagal mengelak dan merempuhnya dari belakang," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang di sini hari ini.

Menurut Mohd. Fauzi, siasatan awal mendapati penunggang Yamaha itu tidak memiliki lesen memandu yang sah malah ketika kejadian, dia tidak memakai topi keledar.

Mangsa bagaimanapun memakai topi keledar dan memiliki lesen memandu yang sah.

Kes ini disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," ujarnya.

38 peniaga terima anugerah kebersihan MPK

Posted:

38 peniaga terima anugerah kebersihan MPK

38 peniaga terima anugerah kebersihan MPK


Zulkifli Yaacob (tengah) bersama Setiausaha Persatuan Penjaja Kuantan, Akbar Abdul Hamid (kiri) bersama pemenang bazar Ramadan terbersih di Mahkota Square Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 25 Ogos - Aspek kebersihan dan ceria merupakan kriteria utama yang ditetapkan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) dalam proses pemilihan gerai peniaga terbersih dan paling ceria di bazar-bazar Ramadan di sini tahun ini.

Seramai 38 peniaga pelbagai jenis makanan telah dipilih dari 10 tapak bazar Ramadan di daerah ini.

Yang Dipertua MPK,, Datuk Zulkifli Yaacob berkata, kriteria pemilihan itu meliputi aspek kebersihan, kawalan mutu makanan, pematuhan syarat permit, keindahan persekitaran dan mesra pelanggan.

Menurutnya, kriteria utama pemilihan peniaga cemerlang tahun ini adalah pematuhan syarat khas iaitu penyediaan bekas makanan bertutup lutsinar bagi setiap juadah.

"Mereka yang terpilih akan mendapat permit secara percuma untuk berniaga di bazar Ramadan tahun hadapan, sijil penghargaan daripada MPK serta diberi keutamaan memilih lot gerai yang disukai," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada enam peniaga terbaik di tapak bazar Ramadan dekat Mahkota Square di sini kelmarin.

Enam peniaga itu ialah peniaga pizza, Nazimah Ahmad; peniaga puding, Norul Suraya Ahmad dan peniaga kuih, Saripah Long.

Selain itu, tiga peniaga lauk-pauk iaitu Hasmah Mohamed, Rabina Omar dan Said Zulkifli Jaafar turut menerima anugerah tersebut. Kesemua mereka menerima sijil penghargaan dan serta hamper.

Menurut Zulkifli, anugerah tersebut diberikan bagi menghargai para peniaga serta menggalakkan mereka supaya mengutamakan kebersihan gerai dan mematuhi segala syarat yang ditetapkan MPK.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved