Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


15 warga emas diselamatkan

Posted:

15 warga emas diselamatkan

15 warga emas diselamatkan

Oleh NURUL HUDA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 24 Ogos - Seramai 15 warga emas termasuk pesakit mental di sebuah pusat jagaan di Kampung Baru, Plentong di sini diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana dipercayai terdapat unsur pengabaian oleh penjaga pusat berkenaan.

Operasi itu dijalankan beberapa jam selepas JKM menyerbu pusat jagaan kanak-kanak di Taman Johor Jaya pukul 3.30 petang semalam dan menyelamatkan 21 kanak-kanak termasuk remaja berusia antara dua hingga 17 tahun.

Pegawai JKM Johor Bahru, Mohd. Faizal Abu Bakar berkata, hasil siasatan awal mendapati, premis yang tidak berdaftar dengan JKM itu dimiliki oleh pemilik sama yang ditahan polis sebelum ini kerana disyaki terlibat dalam kes jenayah.

"Hasil serbuan mendapati, semua warga emas dan pesakit mental ini tinggal dalam keadaan yang tidak selesa dan premis tersebut juga tidak sesuai untuk dijadikan pusat jagaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, semua warga emas dan pesakit mental yang diselamatkan itu berusia dalam lingkungan 40 dan 60 tahun itu ditempatkan di Rumah Seri Kenangan Johor Bahru buat sementara waktu.

"Kita masih lagi meneruskan siasatan dan pada masa ini bekerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengenal pasti mengapa mereka ini ditempatkan di situ dan sama ada masih mempunyai keluarga atau tidak," katanya.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan seramai 21 kanak-kanak dan remaja berusia antara dua hingga 17 tahun dipercayai mangsa aktiviti pemerdagangan manusia diselamatkan JKM negeri dalam satu serbuan di sebuah rumah di Taman Johor Jaya di sini.

Semasa serbuan dilakukan, semua mangsa termasuk dua penjaga bawah umur masing-masing berusia 16 dan 17 tahun sedang nyenyak tidur secara berhimpit-himpit di premis di Jalan Teratai yang dijadikan pusat jagaan sejak enam bulan lalu.

Sultan Johor kurnia RM200,000 untuk kebersihan Johor Bahru

Posted:

Sultan Johor kurnia RM200,000 untuk kebersihan Johor Bahru

Sultan Johor kurnia RM200,000 untuk kebersihan Johor Bahru


SULTAN Ibrahim menyerahkan replika cek sumbangan terhadap usaha menceriakan bandar raya Johor Bahru kepada Shahrir Samad di Masjid At-Taqwa di Johor Bahru, kelmarin.


JOHOR BAHRU 24 Ogos - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan mengurniakan peruntukan berjumlah RM200,000 kepada Parlimen Johor Bahru dalam usaha untuk mengekalkan kebersihan dan keceriaan di kawasan sekitar ibu negeri di sini semalam.

Baginda sendiri menyampaikan peruntukan tersebut kepada Ahli Parlimen Johor Bahru, Datuk Seri Shahrir Samad pada Majlis Berbuka Puasa dan Pengurniaan Sumbangan yang diadakan di Masjid At-Taqwa, Taman Pelangi di sini.

Majlis dihadiri Mufti Johor, Datuk Tahrir Samsuddin; Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut; Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam Negeri Johor, Datuk Zainal Abidin Osman; Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil

Turut hadir, Datuk Bandar Johor Bahru, Burhan Amin; Pegawai Daerah Johor Bahru, Mislan Karmani dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Stulang, Mok Chek Hau.

Shahrir pada bulan lalu mendapat perkenan daripada Sultan Ibrahim untuk menggunakan tema program Kembara Mahkota Johor (KMJ) sebelum ini, 'Penjagaan Alam Sekitar Tanggungjawab Kita' untuk program gotong-royong berterusan sehingga KMJ tahun depan berlangsung.

Peruntukan yang dikurniakan oleh Sultan Ibrahim akan diagih-agihkan kepada Jawatankuasa Penduduk (JKP) di sekitar ibu negeri dengan masing-masing menerima RM5,000 dalam usaha menggalakkan kerja pembersihan sendiri tanpa perlu bergantung sepenuhnya kepada pihak berkuasa tempatan.

"Sumbangan yang diberikan Tuanku datang daripada Tabung Kembara Mahkota, yang mana baginda berkenan menyumbangkannya kepada Parlimen Johor Bahru dalam usaha memastikan Johor Bahru dalam keadaan bersih.

"Pelaksanaan akan dibuat di peringkat akar umbi yang mana penduduk melalui JKP di kawasan masing-masing akan bertanggungjawab terhadap kebersihan taman atau kawasan lapang di taman perumahan masing-masing," katanya ketika dihubungi.

Menurut Shahrir, usaha gotong-royong secara bersama dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru juga akan diusahakan dalam memastikan tema yang diambil dari KMJ itu dapati direalisasikan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved