Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Berusaha kurangkan beban rakyat

Posted:

Berusaha kurangkan beban rakyat

Berusaha kurangkan beban rakyat

TEMERLOH 24 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan berusaha mengurangkan bebanan rakyat walaupun pada dasarnya ekonomi dunia termasuk Amerika Syarikat (AS) dan Eropah tidak menentu.

Perdana Menteri berkata, kebanyakan negara di dunia kini tidak dapat membendung inflasi dan kenaikan harga barang kerana ia ditentukan mengikut pasaran dunia.

Namun begitu, jelas beliau, kerajaan yang diterajui Barisan Nasional (BN) akan terus mencari pelbagai kaedah untuk memastikan rakyat tidak terus hidup tertekan.

''Memang benar pasaran dunia yang menentukan harga barangan tetapi kerajaan tidak berpeluk tubuh bagi memastikan kebajikan rakyat terjamin.

''Kita masih mencari jalan dengan memerah otak mencari idea-idea baru, antaranya ialah rancangan menjual barangan jenama 1Malaysia yang kini dikendalikan oleh pasar raya Mydin," katanya semasa berucap pada majlis berbuka bersama penduduk Temerloh di Dataran Tok Gajah malam ini.

Dalam perkembangan lain, beliau menyindir pihak pembangkang yang melaung-laungkan pemberian RM100 setahun kepada penduduk di negeri mereka sedangkan kerajaan memperuntukkan RM1.4 bilion bagi program kebajikan rakyat.

Sementara itu, Najib mengumumkan peruntukan sebanyak RM25 juta bagi membina masjid dan dewan baru di sini.

Perdana Menteri berkata, sebanyak RM20 juta diperuntukkan bagi membina sebuah masjid memandangkan masjid sedia ada telah berusia 43 tahun.

Bagi pembinaan dewan yang dikenali sebagai Dewan Tun Razak, kata beliau, sebanyak RM5 juta diperuntukkan bagi membolehkan penduduk daerah ini menjalankan pelbagai aktiviti melalui kemudahan itu.

"Rakyat Temerloh bakal menikmati kemudahan baru dan ia menandakan kerajaan sentiasa prihatin dengan kebajikan mereka," katanya.

Eksplorasi gunung para nabi sumber inspirasi

Posted:

Eksplorasi gunung para nabi sumber inspirasi

Eksplorasi gunung para nabi sumber inspirasi

PUTRAJAYA 24 Ogos - Perdana Menteri menyifatkan program dokumentari Eksplorasi Gunung-gunung Para Nabi yang akan dihasilkan oleh Pendaki Gunung Everest, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin sebagai sumber inspirasi dan ilmu pengetahuan yang amat berguna kepada umat Islam.

Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga penaung program itu berkata, dokumentari berkenaan yang membabitkan penggambaran di lapan buah negara itu bertujuan mengangkat kisah-kisah nabi dan rasul, di samping memartabatkan kitab suci yang diturunkan oleh Allah.

''Siri eksplorasi itu akan merakamkan gunung-gunung atau bukit-bukit yang pernah menjadi tempat para nabi serta rasul bermunajat kepada Allah.

''Lokasi itu juga menjadi tempat perlindungan baginda dari musuh atau menjadi lokasi peristiwa-peristiwa pertabalan kenabian selain tempat turunnya wahyu Allah bermula dari zaman Nabi Adam hingga Nabi Muhammad SAW," katanya ketika berucap melancarkan program Eksplorasi Gunung-gunung Para Nabi di Bangunan Perdana Putra di sini, hari ini.

Muhamad Muqharabbin yang juga Presiden Kelab Tujuh Benua Malaysia turut menghadiri majlis berkenaan.

Program yang dijangka disiarkan pada bulan puasa tahun depan itu akan membabitkan beberapa buah gunung di tujuh buah negara iaitu Syria, Turki, Palestin, Caucasia, Sri Lanka, Arab Saudi, Mesir dan Jordan.

Penggambaran akan bermula Oktober ini di Sri Lanka sebelum disambung semula di enam lagi negara bermula bulan Januari hingga Mac tahun depan.

Najib percaya usaha untuk mengikuti jejak para nabi dan rasul itu akan mendapat ganjaran pahala yang amat besar di sisi Allah.

Ini kerana, beliau menambah, ekspedisi itu bukan sahaja membolehkan orang ramai menyaksikan kebesaran Allah tetapi ia juga boleh menjadi sumber inspirasi kepada manusia yang lain.

Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri di Permatang Pauh

Posted:

Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri di Permatang Pauh

Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri di Permatang Pauh

KUALA LUMPUR, 24 Ogos — Majlis Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri tahun ini akan diadakan di kawasan Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang pada 11 September ini, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Majlis anjuran kementerian itu akan berlangsung di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Guar Perahu yang terletak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, bermula dari 11.30 pagi sehingga 1 tengah hari, katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual menghadiri majlis rumah terbuka itu yang dijangka dihadiri 10,000 tetamu, katanya.

Beliau berkata, masyarakat setempat termasuk mereka yang tinggal berdekatan seperti dari kawasan utara Perak dan selatan Kedah dijemput untuk memeriahkan majlis tersebut.

"Di situ kita akan lihat senario berhari raya dalam suasana kampung yang meriah dengan harapan majlis itu akan mencerminkan sesungguhnya gagasan 1Malaysia itu terbukti dapat mengukuhkan perpaduan sesama rakyat," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet di pejabatnya di Kompleks Sultan Abdul Samad di sini hari ini.

Rais turut menyarankan agar masyarakat membuang segala bentuk perbalahan, persengketaan dan sifat saling melagakan antara satu sama lain sebagai menghargai kedatangan perayaan berkembar, 1 Syawal dan Hari Kemerdekaan hujung bulan ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved