Isnin, 1 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Pupuk semangat patriotisme

Posted:

Pupuk semangat patriotisme

Pupuk semangat patriotisme

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanterengganu@utusan.com.my


SEBAHAGIAN kadet membaca doa sempena perasmian Perkhemahan Pertahanan Awam Peringkat Kebangsaan di Bandar Tun Abdul Razak, Jengka, Pahang, baru-baru ini.


MARAN 1 Ogos - Perkhemahan Kadet Pertahanan Awam Malaysia (KPAM) peringkat kebangsaan di sini membabitkan 1,600 anggota berjaya mencapai matlamatnya dalam usaha mengukuh integrasi nasional dan memantapkan dan memupuk semangat patriotisme, disiplin serta nilai kerjasama.

Perkhemahan itu sebagai pentas bagi pelajar bersaing secara sihat dan mengekalkan semangat berpasukan serta setiakawan.

Perkhemahan enam hari baru-baru ini di Pusat Latihan Pertahanan Awam Wilayah Timur (PULAPAT), Bandar Tun Abdul Razak Jengka dekat sini menguji kemahiran kadet dan menilai tahap kemampuan peserta KPAM.

Program itu dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Pertahanan Awam Pahang, Kolonel (PA) Che Othman Hussin.

Hadir sama, Pengarah Pelajaran Pahang, Datuk Mazlan Mohamad, Ketua Sektor Pembangunan Kemanusiaan Jabatan Pelajaran negeri, Mohd. Nadzri Ab. Wahab dan Pengelola Kanan Bahagian Kokurikulum dan Kebudayaan Kementerian Pelajaran, Wan Mohd. Ariffin Wan Hussien dan Timbalan Komandan Pusat Latihan Bomba Wilayah Timur, Hasmi Ghazali.

Che Othman berkata, penyertaan dari pelajar sekolah menengah itu dapat memupuk disiplin dan semangat berpasukan berteraskan toleransi tanpa mementingkan diri sendiri.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan pelajar negeri ini lebih fokus menyertai kegiatan kokurikulum kerana falsafahnya mendidik pewaris bangsa yang patriotik.

Mazlan pula berkata, Kementerian Pelajaran mewajibkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum supaya bersemangat waja, cekal dan tidak mudah terpedaya dengan tohmahan dan fitnah.

Menurut beliau, pelajar yang menganggotai badan beruniform perlu menghayati dan melaksanakan aktiviti dengan bersungguh-sungguh kerana ia memberi impak positif terhadap diri, keluarga dan negara.

''Sebagai contoh pelajar yang menyertai aktiviti kokurikulum mengajar mereka erti kepayahan, rintangan, semangat kerjasama dan cekal menghadapi cabaran tanpa mudah mengalah.

''Elemen inilah yang diperlukan negara apabila mereka menjadi pemimpin dan ahli masyarakat yang memiliki nilai-nilai kemanusiaan sejagat dan mempertahankan maruah bangsa, agama serta negara,'' katanya.

Hasmi pula menyifatkan perkhemahan KPAM sangat berjaya dan menepati matlamat.

''Setiap ahli kadet menjalani pelbagai aktiviti termasuk mendaki Gunung Senyum bagi menguji semangat berpasukan, setiakawan, gigih, cekal menghadapi rintangan," katanya.

Bagi Guru KPAM Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Astaka, Kuantan, Sri Sukma Sumario, 41, pasukan Kadet Pertahanan Awam dapat membentuk masyarakat terutama pelajar melalui pelbagai aktiviti kesukarelaan dan mencerna modal insan lebih dinamik.

''Pembabitan aktif kadet dalam perkhemahan ini dapat memberi kemahiran dalam aspek pertolongan cemas, menghadapi kebakaran dan menyelamat," jelasnya.

Seorang lagi guru SMK Sri Mahkota, Kuantan, Maseri Ismail, 43, berpendapat, pengukuhan falsafah dalam jiwa ahli KPAM akan mendorong mereka memberi perkhidmatan sukarela kepada sesiapa yang memerlukan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman.

''Di samping itu, kurikulum KPAM menanam semangat kerjasama, bertanggungjawab, berperikemanusiaan, taat setia dan cintakan sekolah,'' katanya.

Sementara itu, pelajar tingkatan lima SMK Padang Piol, Jerantut, Norhana Ahmad, 17, mengakui sangat teruja menyertai perkhemahan tersebut kerana dapat memupuk semangat semangat hormat-menghormati dan kejujuran selari dengan gagasan 1Malaysia.

Dua pelajar SMK Jengka 18 dekat sini, Faridah Zainol, 16, dan Fainur Hidayah Ismail, 17, berkata, aktiviti yang disertai dalam perkhemahan itu dapat mencungkil dan memupuk nilai serta etika kepimpinan yang diperlukan pelajar sebagai persediaan menjadi pemimpin akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pertahan perpaduan demi kemakmuran negara

Posted:

Pertahan perpaduan demi kemakmuran negara

Pertahan perpaduan demi kemakmuran negara

MARAN 1 Ogos - Rakyat pelbagai kaum diingatkan mempertahankan perpaduan yang dinikmati demi kelangsungan kemakmuran negara pada masa akan datang.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong berkata, rakyat yang patriotik wajib mempertahankannya kerana kegagalan berbuat demikian akan membawa keburukan kepada negara.

Beliau menegaskan, KDN tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba membawa budaya buruk seperti berdemonstrasi yang boleh menjejaskan ketenteraman awam yang menyusahkan rakyat.

''Peliharalah kemakmuran, kukuhkan perpaduan dan serlahkan patriotisme kerana ia resipi penting ke arah kemajuan dan kemakmuran negara.

''Jangan bersimpati atau menyokong mana-mana kumpulan tertentu yang ada agenda memburuk-burukkan imej negara kerana implikasinya ditanggung rakyat,'' katanya.

Beliau berucap menutup Perkhemahan Integrasi Kadet Pertahanan Awam Malaysia (KPAM) peringkat kebangsaan Ke-10 di Pusat Latihan Pertahanan Awam Wilayah Timur (PULAPAT), Bandar Tun Abdul Razak, Jengka dekat sini baru-baru ini.

Chee Leong menegaskan, gagasan 1Malaysia yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sangat murni demi perpaduan kaum.

tegasnya, pihaknya tidak akan berkompromi dan bertindak tegas dengan mana-mana pihak yang cuba menggugat kemakmuran negara.

Dalam perkembangan berkaitan katanya, sehingga Mei lalu, seramai 41,521 pelajar menganggotai KPAM di 710 sekolah seluruh negara.

Beliau memberitahu, pihaknya turut memberi pengiktirafan kepada guru penyelaras atau guru penasihat kadet untuk diwatikahkan sebagai pegawai kehormat dan pegawai bersekutu.

Katanya, perkhemahan KPAM dapat melatih kadet tanpa mengira bangsa mempelajari pelbagai kemahiran.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Penduduk masih abai kebersihan

Posted:

Penduduk masih abai kebersihan

Penduduk masih abai kebersihan

Oleh M. RIZAL NOR
utusanpahang@utusan.com.my


Wan Norizan (dua dari kanan) membersih sebuah rumah yang dipenuhi sampah bersama penduduk Kampung Mat Kilau, Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 1 Ogos - Majlis Daerah Jerantut (MDJ) kesal dengan sikap penduduk di beberapa kawasan perumahan di daerah ini yang mengabaikan kebersihan di kawasan persekitaran rumah masing-masing.

Setiausaha MDJ, Wan Norizan Wan Badaruzzaman menegaskan, kebanyakan penduduk membiarkan persekitaran rumah dipenuhi sampah dan semak-samun sehingga menjadi punca pembiakan nyamuk aedes.

"Ini dapat dilihat setiap kali kami mengadakan gotong-royong bersama penduduk di beberapa kawasan perumahan yang telah dipilih oleh MDJ," katanya kepada Utusan Malaysia ketika mengadakan gotong -royong di Kampung Mat Kilau di sini semalam.

Gotong-royong tersebut turut melibatkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Jerantut, Jabatan Kesihatan dan Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora).

Wan Norizan berkata, penduduk masih memandang ringan mengenai tanggungjawab mereka untuk menjaga kebersihan persekitaran rumah masing-masing.

"Saya terkejut melihat banyak sampah di keliling rumah dan di dalam longkang selain semak-samun seolah-oleh kawasan tersebut tidak berpenghuni," ujarnya.

Berikutan itu, kata beliau, pihaknya terpaksa mengadakan gotong-royong bersama penduduk di kawasan perumahan di daerah ini sebanyak dua kali sebulan.

"Terdapat 63 jawatankuasa perwakilan penduduk di sini dan kita akan pilih dua kawasan perumahan untuk dibersihkan supaya kelihatan ceria dan bebas daripada wabak penyakit terutama denggi," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau menyeru penduduk menjadikan amalan kebersihan di dalam dan luar rumah sebagai tanggungjawab bersama.

Sementara itu, Pengerusi Rukun Tetangga Kampung Mat Kilau, Abdul Satar Jalil, 37, turut kecewa dengan sikap penduduk di kawasan berkenaan kerana mereka tidak menjaga kebersihan dengan baik.

"Sejak dua tahun lalu, beberapa penduduk di sini disahkan menghidap denggi termasuk denggi berdarah namun, masyarakat masih lagi memandang remeh perkara ini.

"Saya hairan kenapa mereka sanggup membiarkan kawasan rumah dipenuhi sampah dan semak sedangkan di situlah tempat mereka berteduh," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved