Isnin, 1 Ogos 2011

Utusan Online - Agrobiz


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Agrobiz


Swasta perlu ceburi industri ikan tuna

Posted:

Swasta perlu ceburi industri ikan tuna

Swasta perlu ceburi industri ikan tuna

LUMUT 1 Ogos - Pihak swasta digesa mengambil peluang menceburi industri ikan tuna kerana ia merupakan kegiatan ekonomi berpotensi tinggi dan mampu memberi pulangan lumayan.

Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Datuk Ahamad Sabki Mahmood berkata, bilangan syarikat tempatan yang melabur dalam bidang tersebut masih kurang.

"Keadaan ini merugikan negara walaupun telah diberi hak menerokai Lautan Hindi melalui penyertaan negara dalam Suruhanjaya Tuna Lautan Hindi (IOTC) sejak tahun 1998, dan peluang tersebut kini sedang direbut negara lain," katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata, ketika ini, hanya beberapa syarikat menjalin kerjasama dengan pihak dari Taiwan, Hong Kong, Jepun dan Korea untuk menceburi bidang penangkapan tuna.

Ahamad Sabki berkata industri ikan tuna juga memberi impak positif secara tidak langsung kepada pertumbuhan subsektor lain seperti pemprosesan, pengendalian, pemasaran dan perkhidmatan sokongan termasuk pengangkutan, pembinaan dan penyelenggaraan kapal penangkap tuna.

"Bagi menarik lebih ramai pihak swasta untuk menceburi industri tuna ini, Jabatan Perikanan telah menubuhkan Pusat Pembangunan dan Perdagangan Tuna (TDBC) di Batu Maung, Pulau Pinang," katanya.

Beliau berkata, pusat itu turut berperanan merekod dan menganalisis setiap pendaratan ikan tuna sebelum menghantarnya ke IOTC, selain menjadi pusat sehenti menyebarkan maklumat berkaitan industri tuna kepada pelabur, agensi kerajaan serta penyelidik.

TDBC itu juga menyasarkan pendaratan tahunan sebanyak 10,000 tan metrik di Pelabuhan Tuna Antarabangsa Malaysia di Batu Maung, Pulau Pinang, katanya.

Ahamad Sabki berkata, ketika ini, pelabuhan berkenaan hanya menerima pendaratan antara 3,000 hingga 4,000 tan metrik ikan tuna setahun dan angka itu amat kecil.

"Kita menyeru kepada pihak swasta supaya mengambil peluang ini memandangkan kerajaan telah banyak mengeluarkan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan setanding di Taiwan, China dan Korea," katanya.

Beliau berkata, selain kemudahan pendaratan moden, kerajaan turut melatih anak kapal yang ingin menceburi profesion nelayan laut dalam, dan membelanjakan kos yang tinggi bagi menganggotai IOTC untuk membolehkan kapal Malaysia beroperasi menangkap tuna. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved