Khamis, 14 Julai 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Formula khas pajak tanah

Posted:

Formula khas pajak tanah

Formula khas pajak tanah

Oleh FARABI SHEIKH SAID Al JABRI
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 13 Julai - Kerajaan negeri telah menetapkan satu formula khas, bagi kiraan bayaran premium kepada mana-mana pemilik tanah yang ingin memanjangkan tempoh pajakan tanahnya dalam usaha mengalakkan pembangunan dan pertumbuhan ekonomi.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan formula berkenaan dibuat selepas mengambil kira pelbagai faktor termasuklah bagi meringgankan beban, sekaligus membantu menaikkan nilai sesebuah tanah di sesuatu kawasan.

Beliau menjelaskan, bagi tanah berstatus perumahan, premium bayaran akan dikira dengan mengunakan formula 35 peratus daripada nilai semasa, manakala bagi tanah perusahaan, kiraan akan dibuat dengan mengunakan formula 75 peratus.

''Kita membuat keputusan ini bersandarkan kepada nilaian tanah, fomula yang dikemukakan selain tinjauan berasaskan negeri-negeri lain seperti Wilayah Persekutuan, Johor, Selangor, Melaka. Namun kita menjadi negeri pertama yang menawarkan kaedah ini.

''Formula ini akan berkuat kuasa dalam masa terdekat ini dan kepada pemilik tanah yang ingin memanjangkan tempoh pajakan tanahnya kepada 99 tahun, mereka digalakkan untuk berbuat demikian dengan segera," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco di Wisma negeri di sini, hari ini.

Mohamad turut menjelaskan dengan penggunaan fomula ini, banyak kos dapat dikurangkan secara tidak langsung ia dapat meringankan beban pemilik tanah sama ada perumahan mahupun industri.

Beliau menambah, sungguhpun dengan menggunakan kaedah ini dilihat akan mengurangkan hasil kerajaan negeri, tetapi itu semua tidak perlu dianggap serius.

Malah jelas beliau, kerajaan negeri sangat komited untuk melihat negeri ini terus membangun dan berdaya saing lebih-lebih lagi dalam usaha menjadikan negeri ini sebagai negeri yang mersa kepada rakyat dan industri.

''Apa yang kita dapat lihat kerugian yang ditanggung itu tidak akan melemahkan dari segi pendapatan kerjaan, malah ia mampu menarik lebih ramai pemilik tanah untuk memanjangkan tempoh pajakan tanah mereka.

''Apa yang penting, kadar kita yang diperkenalkan ini tidak membebankan mereka, dan dapat memberi kemudahan kepada rakyat dengan selesa," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM6 juta bina sekolah rendah agama

Posted:

RM6 juta bina sekolah rendah agama

RM6 juta bina sekolah rendah agama

MELAKA 13 Julai - Kerajaan negeri akan membina empat buah sekolah rendah agama yang baru di bawah peruntukan Kerajaan Pusat bagi tempoh setengah tahun pertama 2011.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam negeri, Datuk Yaakub Md. Amin (BN-Sungai Udang) berkata, empat sekolah tersebut akan dibina di Duyong, Selandar, Sungai Rambai dan Ayer Molek.

Menurutnya, dua buah sekolah agama di Selandar dan Ayer Molek dalam proses penyediaan dokumen tender, di Duyong pula dalam tindakan siasatan tanah dan Sungai Rambai pula sedang dilaksanakan.

''Jumlah keseluruhan peruntukan bagi empat projek tersebut adalah berjumlah RM1.2 juta dan pada tahun 2012 pula bernilai RM4.8 juta," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Penggal Keempat di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Tahir Hasan (BN-Paya Rumput) mengenai jumlah sekolah rendah agama yang telah dibina dan dibaiki sepanjang tempoh setengah tahun pertama 2011.

Yaakub berkata, setakat ini hanya sebuah sekolah telah siap dibina iaitu Sekolah Rendah Agama Batang Melaka di Dewan Undangan Negeri (DUN) Asahan dengan kos pembinaan bernilai RM900,000.

Selain itu tambahnya, sebanyak 30 buah sekolah telah diperbaiki dan tujuh lagi dalam pelaksanaan pembaikan.

Beliau menambah, daripada jumlah tersebut 18 buah sekolah terlibat dalam kerja-kerja pembasmian anai-anai iaitu lima di Melaka Tengah, Alor Gajah (6) dan Jasin (7).

''Selebihnya ialah membaiki bumbung, tandas dan pembaikan bangunan masing-masing di Klebang, Taboh Naning dan Bukit Baru," katanya.

Ujarnya, kerajaan negeri membelanjakan sebanyak RM534,207.50 bagi kerja-kerja pembaikan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hanya 188 pertubuhan belia masih aktif

Posted:

Hanya 188 pertubuhan belia masih aktif

Hanya 188 pertubuhan belia masih aktif

MELAKA 13 Julai – Sebanyak 188 daripada 301 pertubuhan belia di negeri ini dikenal pasti masih aktif sehingga Jun tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Belia dan Sukan negeri, Datuk Gan Tian Loo (BN-Duyong) berkata, kesemua pertubuhan belia tersebut telah berdaftar dengan pejabat pendaftar Pertubuhan Belia dan Majlis Gabungan Belia Negeri Melaka.

''Kerajaan negeri bersama Kementerian Belia dan Sukan telah menyusun beberapa strategi untuk mengerakkan pertubuhan belia di negeri ini agar terus aktif," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Penggal Keempat di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini.

Menjawab soalan Datuk Hasan Rahman (BN-Sungai Rambai) mengenai tindakan kerajaan negeri menggalakkan golongan belia menyertai pertubuhan di negeri ini, Tian Loo berkata, setiap pemimpin belia diwajibkan menghadiri kursus Belia Berkaliber.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved