Khamis, 14 Julai 2011

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Berkampung di Hutan Belum

Posted:

Berkampung di Hutan Belum

Berkampung di Hutan Belum

Oleh ABD. HALIM HADI
halim.hadi@utusan.com.my


Ahmad Azam Shah Abd. Majid (kanan) mengarahkan sesuatu kepada para peserta Cabaran Pengakap Hutan Hujan Malaysia 2011 sewaktu perhimpunan pagi di Kem Tanjung Satu Pulau Banding, Gerik, Perak.


PENDIDIKAN yang baik tidak semestinya dilakukan secara formal seperti yang ditimba dari bilik darjah. Asuhan dan pembelajaran melalui aktiviti luar kadangkala mampu memberi kesan yang lebih mendalam.

Pergerakan pengakap sebagai persatuan beruniform misalnya antara organisasi terawal yang membuktikan keberkesanan pembentukan peribadi melalui bimbingan tidak formal.

Kokurikulum itu terbukti berkesan dalam melengkapkan diri seseorang untuk menjalani kehidupan dengan lebih berkeyakinan, berdaya saing, semangat setiakawan dan bertolak ansur.

Itulah sebahagian daripada nilai-nilai murni yang masih dijunjung dan dipamerkan anggota pengakap yang menyertai Cabaran Hutan Tropika Pengakap Malaysia (MRSC) di Hutan Belum-Temengor, baru-baru ini.

Perhimpunan anjuran Persekutuan Pengakap Malaysia Negeri Perak dengan kerjasama Kumpulan Emkay pada Mei lalu disertai oleh 162 ahli Persatuan Pengakap Malaysia dari seluruh negara termasuk perwakilan Pramuka (pengakap) Indonesia.

Program di hutan hujan tertua dunia itu merupakan sebahagian daripada matlamat pergerakan dalam memupuk kesedaran generasi muda pada pemuliharaan alam semula jadi.

MRSC yang disertai ahli pelbagai pangkat berusia antara 18 hingga 25 tahun itu bermula dengan gema bacaan Deklamasi Belum-Temengor yang mengikat janji dengan alam sekelilingnya.

Selepas laungan ikrar mula lenyap, hutan dara berusia 130 juta tahun itu 'diserahkan' kepada ahli persatuan yang cukup sinonim dengan lilitan sapu tangan di leher itu. Selama seminggu, Hutan Belum itu adalah perkampungan baru yang harus dikenali dan dijaga sebaik-baiknya.

Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri Perak, Ahmad Azam Shah Abd. Majid berkata, bertemakan Hijaukan Dunia Menerusi Pengakap program melestarikan alam semula jadi itu dibahagikan kepada beberapa bahagian melalui pendedahan yang berbeza.

"Peserta dibahagikan kepada empat 'perkampungan' iaitu Kem Sungai Enam, Kem Sungai Kejar, Kem Tanjung Satu dan Kem Pulau Pendidikan.

"Sepanjang tujuh hari setiap kumpulan akan berpindah dari satu kem ke kem yang lain untuk mengikuti pengisian program yang disediakan,'' katanya.

Menurut Ahmad Azam, pembelajaran dilakukan melalui pendekatan pengalaman sendiri melibatkan deria dengar dan peka, lihat dan pantau, analisis dan siasat.

Pembelajaran di antara setiap kem pula disatukan di atas konsep keakraban hubungan alam dan manusia yang seharusnya sentiasa dijaga.

Pengalaman di Taman Negeri Royal Belum (TNRB) yang terbentang seluas 117,500 hektar itu dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti seperti ceramah, permainan perang, membina rakit buluh, anyaman dan kursus fotografi.

Pengisian ilmu alam diperkayakan lagi dengan penglibatan mereka yang pakar mengenai kandungan dan eko-sistem alam antaranya Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pulau Banding, Dr. Daniel Baskaran dan Prof. Mashor Mansor dari Universiti Sains Malaysia.

Terpisah jauh daripada keluarga dan dunia moden, peluang yang ada juga tidak dilepaskan untuk menyemarakkan rukun dan kemahiran pengakap yang mungkin sudah lama tidak dipraktikkan.

Namun begitu, penempatan yang disediakan oleh Emkay tetap menyediakan mereka kemudahan seperti penginapan yang selesa, dapur, dewan makan dan tandas.

Pesuruhjaya Daerah Persatuan Pengakap Malaysia, Batang Padang Perak, Amiruddin Baki Hashim berkata, selain mengenal alam sekitar program itu juga memberi peluang kepada peserta untuk mempelajari kemahiran hidup dan berkenalan dengan rakan pengakap dari seluruh negara.

"Melalui perkhemahan ini diharapkan peserta dapat membina sahsiah diri, meningkatkan disiplin serta membina ketahanan diri sebagai rakyat yang berkualiti," katanya.

Bagi Foon Seng Leong, 25, pengisian yang diadun dengan baik sepanjang program bersesuaian dengan semua peringkat umur, membuatkan pengalaman seminggu di hutan itu berlalu dengan pantas.

"Selain aktiviti lasak seperti meredah hutan, aktiviti waktu malam pula dipenuhi dengan kuiz dan ceramah yang ilmiah," kata anggota pengakap dari Ipoh, Perak itu.

Abdullah Yaacob, 20, pula berkata, selain peluang berinteraksi dengan rakan pengakap dari pelbagai kaum, program itu pada masa yang sama membawa mereka lebih dekat dengan haiwan dan alam semula jadi.

"Pengalaman paling berharga di sini adalah peluang melihat gajah di habitat asal dan serangga lantern bug yang merupakan ikon Hutan Belum.

"Sebelum ini saya tidak pernah berminat untuk mengambil tahu mengenai apa yang ada di dalam hutan kita dan apa pula petunjuk bagi setiap spesies," kata pengakap laut yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Seri Iskandar, Lumut.

Selepas perkhemahan di Hutan Belum, peserta dibawa melawat ke Pulau Orang Utan di Bukit Merah Laketown Resort iaitu pusat kajian dan pembiakan orang utan yang diuruskan oleh Yayasan Emkay.

MRSC yang julung kali diadakan itu mendapat sokongan dan kerjasama Kerajaan Negeri Perak dan Kementerian Pelancongan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved