Rabu, 20 Julai 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Laporan suruhanjaya Beng Hock diumum hari ini

Posted:

Laporan suruhanjaya Beng Hock diumum hari ini

Laporan suruhanjaya Beng Hock diumum hari ini

KUALA LUMPUR 20 Julai - Kabinet bersetuju supaya Laporan Suruhanjaya Diraja Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock diumumkan kepada orang ramai, esok.

Menurut sumber, orang ramai boleh membeli laporan tersebut daripada Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, Jabatan Perdana Menteri dengan harga RM45 senaskhah bermula pukul 10 pagi, Jumaat.

Isnin lalu, Kabinet memutuskan Laporan Suruhanjaya Diraja Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock yang diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 22 Jun lalu didedahkan kepada umum.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, keputusan itu dicapai setelah beliau membawa memorandum mengenainya ke mesyuarat Kabinet pada 6 Julai lalu.

Beliau bagaimanapun tidak dapat memberi pengesahan bila laporan tersebut akan dikeluarkan memandangkan ia kini berada di bawah bidang kuasa Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Keputusan kes Benjy 17 Ogos

Posted:

Keputusan kes Benjy 17 Ogos

Keputusan kes Benjy 17 Ogos

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my


Benjy di temani adiknya, Elza ketika hadir di Mahkamah Majistret, Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 20 Julai - Nasib pelakon Benjy sama ada dibebaskan atau disabitkan atas tuduhan memiliki dadah jenis syabu seberat 0.24 gram yang ditemui dalam kediamannya di Kondominium Menara Duta 2, tahun lalu akan ditentukan oleh Mahkamah Majistret di sini pada 17 Ogos ini.

Majistret Hafizza Sauni menetapkan tarikh tersebut selepas peguam bela Amer Hamzah Arshad yang mewakili Benjy dan Timbalan Pendakwa Raya, Noor Mawarni Abd. Halim selesai mengemukakan hujahan masing-masing hari ini.

Terdahulu, Amer Hamzah dalam hujahnya berkata, Afifi Hamid, 25, selaku bekas pembantu peribadi Benjy, dalam keterangannya mendakwa seorang lelaki yang dikenali sebagai Nor Azizi atau Gi telah datang ke kediaman artis itu sehari sebelum tangkapan berlaku pada 11 Mac 2010.

Tambah beliau, Afifi yang merupakan saksi pembelaan kedua juga memberitahu, Gi adalah rakan Benjy yang telah membawa satu peket plastik berisi syabu dan menghisap dadah itu di ruang tamu serta meninggalkannya di sebuah rak almari sebelum beredar dari unit kondominium tersebut.

''Selain itu, menerusi keterangan tertuduh dan bekas pembantunya, kedua-duanya mendakwa telah pergi memancing ikan di Desa Aman, Kepong pada malam 10 Mac 2010 sehinggalah mereka ditangkap pada hari berikutnya.

''Dakwaan saksi-saksi tersebut tidak dinyatakan melalui keterangan 14 saksi yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan, sehubungan itu pihak pembelaan berjaya menimbulkan keraguan kes tersebut,'' kata Amer Hamzah.

Noor Mawarni pula menghujahkan bahawa keterangan yang dikemukakan oleh Benjy dan bekas pembantunya merupakan rekaan semata-mata kerana kewujudan Gi tidak pernah dibangkitkan sewaktu Afifi memberi keterangan di peringkat pendakwaan.

Beliau menjelaskan, latar belakang Benjy yang merupakan seorang pelakon sejak kecil lagi, telah 'berlakon' ketika memberikan keterangan membela diri semalam dengan mengada-adakan cerita dalam mahkamah.

''Cerita demi cerita dikemukakan oleh pihak pembelaan dengan tidak memanggil penjaga kolam memancing di Desa Aman serta tidak mengemukakan resit bayaran sebagai bukti tertuduh pergi tempat tersebut.

''Benjy dan Afifi telah berpakat untuk berbuat demikian tetapi mereka sebenarnya telah menjerat diri sendiri dengan mengemukakan keterangan yang tidak konsisten dan berbeza antara satu sama lain.

''Sehubungan itu, pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah, kami memohon supaya mahkamah menjatuhkan hukuman terhadap Benjy,'' tegas Noor Mawarni.

Amer Hamzah bagaimanapun menyangkal hujah pendakwa raya itu dengan mengatakan bahawa sekiranya seseorang pelakon di Malaysia dihadapkan ke mahkamah, tentunya sukar untuk mereka membela diri kerana akan didakwa 'berlakon' ketika memberi keterangan.

Benjy, 33, atau nama sebenarnya Khaeryll Benjamin Ibrahim diperintahkan membela diri pada 8 Julai lalu atas tuduhan memiliki 0.24 gram syabu di No. A-6-5 Menara Duta 2, Jalan 1/38B melalui Jalan Segambut di sini, pada pukul 4 petang, 11 Mac tahun lalu.

Lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh didenda maksimum RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved