Rabu, 20 Julai 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Ceriakan Ogos, raikan merdeka

Posted:

Ceriakan Ogos, raikan merdeka

Ceriakan Ogos, raikan merdeka

Oleh FARHANA JONI


Semangat cintakan negara dan menghargai kemerdekaan perlu disemai dari peringkat kanak-kanak.


MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! Itulah laungan keramat Bapa kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman pada 31 Ogos, 54 tahun lalu di Dataran Merdeka. Ia menandakan negara ini bebas dariapda belenggu penjajahan.

Peristiwa itu tersimpan rapi menjadi sejarah yang cukup penting bagi setiap individu yang berbangsa Malaysia. Ini terbukti kerana sebulan sebelum tanggal 31 Ogos, seluruh Tanah Melayu termasuk Sabah dan Sarawak akan membuat pelbagai persiapan bagi menyambut hari tersebut.

Pihak kerajaan sentiasa merancang pelbagai agenda bagi mengimbau kembali sejarah tersebut supaya ia tidak terus ditelan zaman, sekali gus melenyapkan perjuangan wira-wira negara terdahulu dalam membebaskan negara dari takluk penjajah.

Ini kerana semangat patriotisme dan nasionalisme dalam diri generasi masa kini sudah tidak begitu terasa.

Baik di kalangan orang ramai, sektor awam mahu pun swasta, inisiatif mahu mengibarkan Jalur Gemilang sebagai tanda cintakan negara kelihatan tidak begitu bersemarak.

Sehubungan den gan itu, Jabatan Penerangan Malaysia telah melancarkan program keceriaan sempena bulan kemerdekaan sebagai langkah meningkatkan semangat kemerdekaan di kalangan masyarakat negara ini.

Program tersebut telah dilancarkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf di Anjung Komuniti 1Malaysia AU3, Setiawangsa pada 16 Julai lalu.

Program yang berbentuk pertandingan itu akan mula diadakan dari tarikh ia dilancarkan hingga 31 Ogos 2011 bertujuan menggalakkan cetusan kreativiti di kalangan masyarakat selain usaha mewujudkan suasana ceria sempena hari kemerdekaan pada tahun ini.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya adakah sambutan kemerdekaan itu sekadar mengibarkan Jalur Gemilang atau menyanyikan lagu berunsurkan patriotik semata-mata?

Sudah semestinya, kemerdekaan adalah sesuatu yang jauh lebih besar dan bermakna daripada itu.

Sekiranya tindakan seperti mengibarkan bendera dan memutarkan lagu serta menonton program berunsurkan patriotik boleh menyuntik perasaan cintakan negara, mengapa tidak diperhebatkan sehingga menjadi satu budaya?

Usaha yang mungkin kelihatan kecil dan remeh ini sebenarnya jika dihayati dengan betul, ia mempunyai pengaruh serta kesan yang sangat besar pada setiap diri individu itu.

Sejajar dengan itu, program ini merupakan salah satu usaha pihak kerajaan dalam membangkitkan semangat patriotik selain memberi peluang kepada mereka yang kreatif sehingga mampu menarik perhatian para panel untuk memenangi hadiah berupa wang tunai.

Ganjaran tersebut bersifat sebagai saguhati kepada mereka yang betul-betul berusaha dalam memberi nilai tambah melalui pengibaran Jalur gemilang di bangunan, kawasan dan premis masing-masing.

Kamaruddin turut menyatakan program itu diadakan untuk melihat kesedaran rakyat Malaysia dalam usaha menghayati kemerdekaan negara dengan mengibarkan Jalur gemilang secara sukarela tanpa tujuan sebaliknya.

Jelasnya, keunikan negara ini adalah terletak pada perbezaan budaya dan agama serta bahasa menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang berbeza berbanding negara-negara lain.

Tambahan pula dengan kemampuan Malaysia yang mampu mengekalkan keharmonian di kalangan semua kaum cukup dikagumi dan dicemburui oleh pihak luar.

"Oleh yang demikian, sebagai tanda kita menghayati semangat kemerdekaan, kibarkanlah Jalur Gemilang di mana-mana sahaja, tidak kira di pejabat, rumah, premis perniagaan, sekolah dan kenderaan.

"Masyarakat Malaysia harus menyedari bahawa Jalur Gemilang bukanlah sekadar sehelai kain berwarna dan bercorak yang dinamakan bendera, tetapi ia merupakan lambang perpaduan dan simbol kedaulatan negara.

"Dengan itu, kita wajar untuk menghormati Jalur Gemilang selain memahami simbolik pada setiap corak dan jalurnya.

"Ia adalah tentang pengorbanan tenaga, darah dan air mata yang merentasi usaha perjuangan dalam tempoh yang terlalu panjang.

"Tetapi pengorbanan seperti itu tidak dilalui oleh sebahagian besar daripada kita yang merupakan generasi selepas merdeka," kata Kamaruddin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rai Merdeka tanda bersyukur

Posted:

Rai Merdeka tanda bersyukur

Rai Merdeka tanda bersyukur


ORANG ramai digalakkan menghias kediaman sempena sambutan Bulan Kemerdekaan sebagai tanda menghargai nikmat merdeka yang dikecapi selama ini.


TAHUN ini merupakan kali kedua program keceriaan sempena bulan kemerdekaan dianjurkan bagi menyemarakkan kesedaran dan semangat cintakan negara.

Namun program ini tidak akan memberi apa-apa makna jika ia tidak mendapat sambutan daripada rakyat berbilang kaum di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Penerangan, Ibrahim Abdul Rahman berkata, ekoran kejayaan pada tahun lalu, pihaknya meneruskan lagi program itu dengan harapan mendapat penyertaan yang lebih banyak selain mampu memangkin semangat kemerdekaan dalam diri setiap individu di negara ini.

"Oleh kerana tahun ini bulan kemerdekaan jatuh pada bulan Ramadhan, maka saya berharap pertandingan ini akan diadakan secara seimbang tetapi tetap meriah.

"Orang ramai mungkin boleh menghias lampu pelita pada malam tujuh likur dengan bendera merdeka atau menghias rumah masing-masing dengan motif yang mempunyai unsur patriotik apabila menjelang 1 Syawal nanti," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Bekas Tentera Malaysia Bahagian Wilayah Persekutuan, Datuk Muslim Yusof berkata, masyarakat wajar menyambut hari kemerdekaan sebagai tanda syukur dapat berada di bumi yang bertuah ini secara bebas.

"Tanggungjawab menjaga keharmonian negara adalah tugas semua pihak termasuk generasi muda.

"Sikap tidak mengendahkan dan lepas tangan mengenai pentingnya keselamatan negara adalah satu tindakan yang cukup mengecewakan.

"Saya sebagai generasi yang hidup di zaman penjajahan, melihat sendiri betapa sukarnya wira-wira terdahulu berusaha mendapat kemerdekaan untuk dinikmati oleh mereka yang ada pada hari ini.

"Jadi, saya berasa sedih sekiranya hari kemerdekaan hanya dipandang sepi tanpa penghayatan yang sebenar," katanya.

Dalam nada yang sama, wakil dari Malaysian Hindu Sangam Bahagian Wilayah persekutuan, Chandran Perisamy berkata, beliau cukup kagum dengan usaha kerajaan dalam menyemarakkan sambutan kemerdekaan walaupun menyedari tarikh itu jatuh pada bulan puasa bagi masyarakat beragama Islam.

"Usaha kerajaan itu membuktikan bahawa bangsa lain seperti India, Cina, Sikh dan lain-lain tidak dilupakan.

"Bagaimanapun, kami gembira sekiranya sambutan kemerdekaan tahun ini diadakan dalam situasi yang sederhana bagi menghormati rakan-rakan yang beragama Islam.

"Saya juga berharap selepas ini kita akan lebih sensitiviti dengan bangsa lain sebagai tanda menghormati.

"Misalnya, minuman keras seperti arak dan daging babi khususnya adalah dilarang menjadi hidangan sekiranya terdapat jemputan berbangsa Melayu.

"Begitu juga hidangan daging lembu tidak sesuai dihidang kepada kami yang berbangsa India," katanya.

Manakala, berbeza pula pandangan daripada tiga pelajar kolej swasta, Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR) ini dalam menilai makna kemerdekaan.

Alvin Teoh,18, berkata, program keceriaan ini dilihat sebagai satu perspektif baru bagi seluruh masyarakat negara ini mengekspresikan rasa cinta terhadap tanah air.

"Dahulu saya tidak begitu menghayati erti kemerdekaan dan melihat hari tersebut serupa dengan hari-hari yang lain.

"Tetapi setelah mempelajari subjek sejarah di sekolah, sedikit sebanyak ia mengubah tanggapan tersebut dengan menghargai hari ini.

"Selain itu, program ini juga boleh dijadikan batu loncatan kepada mereka yang berbangsa Melayu untuk merebut ganjaran yang ditawarkan.

"Sekiranya mereka memenangi pertandingan ini, ganjaran wang tunai itu boleh dijadikan wang persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri kelak," selorohnya.

Remaja yang berasal dari Ipoh, Perak ini, Prem Naidu,19, berpendapat, masyarakat boleh menyambut hari kemerdekaan tahun ini dengan sederhana tetapi unik.

Jelasnya, terdapat segelintir orang kampung di daerah Kuala Kangsar menyalakan panjut (lampu minyak tanah) apabila tiba bulan Ramadhan.

"Mereka boleh adaptasikan idea tersebut dengan mencipta semula tiang lampu tersebut dengan hiasan bendera bagi membangkitkan semangat kemerdekaan," katanya.

Maka, makna kemerdekaan itu sendiri adalah berbeza-beza. Pemahaman generasi lama dan baru sudah tidak lagi sama dan perlu ditafsir dari sudut serta dimensi yang berbeza.

Apa sekalipun, matlamat dan pelaksanaannya mestilah menjurus kepada penyemaian semangat mempertahankan kemerdekaan yang bebas daripada elemen yang menghasut dan memisahkan.

Ini mungkin sesuatu yang terlalu bercita-cita tinggi kerana apa yang mungkin masih gagal tetapi tidak mustahil untuk dicapai oleh semua pihak adalah penyatuan semua bangsa Malaysia dalam erti kata sebenar selepas 54 tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved