Sabtu, 18 Jun 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


MPS mohon maaf atas kekeliruan

Posted:

MPS mohon maaf atas kekeliruan

MPS mohon maaf atas kekeliruan

Oleh FARHANA JONI
kota@utusangroup.com.my


Subahan Kamal (kanan) dan penduduk Taman Prima Selayang melawat tapak yang dijadikan kilang sejuk beku di Selayang, baru-baru ini. - UTUSAN/ZAKARIA IDRIS


SELAYANG 17 Jun - Penduduk perumahan Taman Prima Selayang di sini berasa tertipu dengan tindakan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) yang menolak permohonan mereka bagi membina surau di kawasan rezab tapak gerai milik persendirian dengan membina kilang sejuk beku.

Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Taman Templer, Datuk Subahan Kamal berkata, pada peringkat awal, penduduk telah memohon tapak tersebut untuk dijadikan tapak surau bagi kegunaan masyarakat yang beragama Islam di taman itu, namun permohonan tersebut ditolak atas alasan tapak berkenaan akan dibangunkan gerai.

"Saya berasa kesal dengan tindakan Majlis Perbandaran Selayang ini, ia seolah-olah menipu penduduk dengan menolak permohonan membina surau atas alasan mahu membina gerai. tetapi sekarang, lain pula ceritanya.

"Kebanyakan penduduk tidak berpuas hati dengan tindakan MPS yang dilihat cuba merahsiakan sesuatu. Sekiranya betul mereka mahu membina gerai, penduduk di sini boleh menerimanya kerana mereka juga boleh berniaga di situ," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melawat taman kejiranan tersebut bersama penduduk Taman Prima Selayang di sini baru-baru ini.

Tambah Subahan, lebih malang lagi nasib penduduk taman itu apabila mereka tidak boleh menunaikan solat berjemaah dengan lebih ramai kerana hanya terdapat sebuah surau kecil di kawasan perumahan itu.

Jelasnya, jumlah keseluruhan penduduk di kawasan perumahan ini kira-kira 800 keluarga dan daripada jumlah tersebut hampir 360 keluarga beragama Islam.

"Sepatutnya MPS prihatin dengan perkara ini. Sekiranya mereka tiada peruntukan bagi membina surau berkenaan, saya akan usahakan memohon daripada Kerajaan Persekutuan," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Perhubungan Awam dan Perancangan Korporat MPS, Mohamad Zin Masoad berkata, kawasan rezab tersebut bukan milik kerajaan negeri tetapi ia adalah tanah persendirian.

Jelasnya, pihaknya telah memberi kelulusan kepada pemilik kawasan tersebut bagi membina pembangunan pada awal tahun ini dengan permit sementara.

"Saya memohon maaf atas kekeliruan ini. Orang ramai yang ingin maklumat lanjut boleh berhubung dengan Pejabat Tanah Daerah Gombak," katanya ketika ditemui di pejabatnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiga hakim, Pendaftar Mahkamah Syariah terima watikah pelantikan

Posted:

Tiga hakim, Pendaftar Mahkamah Syariah terima watikah pelantikan

Tiga hakim, Pendaftar Mahkamah Syariah terima watikah pelantikan


Sultan Sharafuddin Idris Shah menyerahkan watikah perlantikan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Selangor kepada Mohamed Fouzi Moktar di Shah Alam, semalam. - BERNAMA


SHAH ALAM 17 Jun - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini berkenaan menyerahkan watikah pelantikan dua Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Selangor dalam satu istiadat di Istana Bukit Kayangan di sini.

Dua hakim berkenaan ialah Mohamed Fouzi Mokhtar, 36, dan Mawardi Che Man, 37, yang kedua-duanya telah menjalankan tugas pada 1 Jun lalu.

Pelantikan kedua-dua hakim itu dibuat selaras dengan subseksyen 57(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 yang memperuntukkan Sultan Selangor, selepas berunding dengan, atas nasihat Majlis dan Ketua Hakim Syarie, boleh melantik Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi Syariah.

Pada masa yang sama, dua lagi penerima watikah pelantikan iaitu Muhamad Nazri Basrawi, 36, dan Ghazali Ahmad, 35, masing-masing dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rendah Syariah Selangor dan Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah Selangor berkuat kuasa pada 15 Mac lalu.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Mohammed Khusrin Munawi.

Terdahulu, dalam satu majlis berasingan, baginda turut berkenan menerima bayaran zakat perniagaan daripada Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat) berjumlah RM4.03 juta.

Bayaran Zakat itu diserahkan oleh Lembaga Pengarah Bank Rakyat, Datuk Mohd. Aini Taib kepada baginda sambil disaksikan oleh Pengerusi Lembaga Zakat Selangor (LZS), Tan Sri Syed Anwar Syed Putra Jamalullail dan Pegawai Eksekutif LZS, Mohamad Izam Mohamed Yusof.

Bayaran zakat itu dibuat bagi tahun kewangan berakhir 2010 bank berkenaan.

Sementara itu, Ketua Komunikasi Korporat LZS, Akhtar Sahari dalam kenyataannya berkata, pihaknya menyasarkan kutipan zakat perniagaan sebanyak RM65.3 juta pada tahun ini.

Sasaran itu jelasnya, merupakan kenaikan lapan peratus kutipan zakat perniagaan berbanding tahun lalu yang mencatatkan RM60.5 juta.

"Zakat perniagaan adalah penyumbang kedua terbesar kutipan zakat di Selangor selepas zakat pendapatan. Kita sasarkan peningkatan pada kadar lapan peratus kutipan zakat perniagaan pada tahun ini berbanding tahun lalu," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemuda mabuk rosakkan 30 kereta

Posted:

Pemuda mabuk rosakkan 30 kereta

Pemuda mabuk rosakkan 30 kereta


Beberapa penduduk menunjukkan salah sebuah kereta yang dipecahkan di Rumah Pangsa Muniandy, Jalan Klang Lama, Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 17 Jun - Hampir 30 buah kereta dirosakkan lebih enam pemuda yang dipercayai mabuk di Flat Muniandy di Taman Petaling Utama di sini malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 9 malam itu, beberapa pemuda yang menaiki motosikal telah datang membuat kacau di flat itu dan memecahkan puluhan cermin kereta penduduk.

Seorang saksi yang dikenali sebagai Ismail, 39, berkata, sebelum kumpulan itu bertindak liar memecahkan kereta penduduk, mereka terlebih dahulu membuat kacau di sebuah gerai makan di bawah flat itu.

"Mereka membaling dan memecahkan pinggan mangkuk gerai dan mengacau pelanggan serta pekerja di situ.

"Selepas itu, mereka memecahkan cermin kereta diletakkan berdekatan situ dengan menggunakan parang panjang. Tiada pemilik kereta yang berani turun walaupun melihat kenderaan mereka menjadi mangsa," katanya ketika ditemui tempat kejadian.

Seorang lagi saksi, Fairuz, 29, pula memberitahu, dia baru sahaja lima minit meletakkan keretanya di tempat kejadian sebelum melihat cermin kenderaannya itu dipecahkan.

"Saya terdengar bunyi bising di bawah flat dan melihat sekumpulan pemuda memecahkan cermin kenderaan termasuk kereta saya," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, kejadian itu tiada kena mengena dengan isu perkauman sebaliknya dilakukan oleh beberapa orang suspek yang berada dalam keadaan mabuk.

"Tiada kecederaan dalam kejadian itu dan polis menerima 14 laporan daripada pemilik kereta yang dipecahkan," katanya yang memberitahu kes itu disiasat di bawah Seksyen 148 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved