Jumaat, 2 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kanada takut penalti penentuan

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

Pasukan hoki negara berkongsi kegembiraan bersama para penyokong selepas menewaskan New Zealand menerusi pukulan penalti penentuan 3-2 setelah kedudukan terikat 4-4 dalam perlawanan sebenar suku akhir Cabaran Juara-juara 1 di Kuantan kelmarin.

KUANTAN - Kanada akan berusaha sedaya upaya menewaskan Malaysia dalam tempoh 70 minit permainan kerana mereka bimbang untuk menghadapi pukulan penalti penentuan dalam perlawanan separuh akhir kejohanan hoki Cabaran Juara-juara 1 yang berlangsung hari ini.

Ketua jurulatih Kanada, Anthony Farry berkata, berdasarkan perlawanan suku akhir, Malaysia jelas memiliki kelebihan menghadapi situasi penalti penentuan ketika bertemu New Zealand kelmarin.

"Justeru itu, kami mahu memastikan mereka tidak dapat peluang itu dan kami akan tewaskan mereka dalam tempoh 70 minit perlawanan," katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.

Rekod pertemuan kedua-dua pasukan memihak kepada tuan rumah yang menewaskan jaguh benua Amerika Utara itu 4-3 dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan.

Kanada kemudian mara ke separuh akhir selepas menewaskan Poland 3-2 pada peringkat suku akhir kelmarin.

Sementara itu, ketua pasukan Kanada, Scott Tupper berkata, aksi cemerlang yang ditunjukkan oleh penjaga gol negara, S. Kumar akan diambil perhatian sepenuhnya dalam perlawanan itu nanti.

"Dia merupakan seorang penjaga gol yang hebat, ini bukan satu perkara baharu kerana dia telah beraksi dalam tempoh yang agak lama.

"Namun, kami telah melakukan pelbagai kajian ke atas permainannya menerusi video dan akan cuba mengeksploitasi beberapa kelemahan yang ditunjukkan," kata pakar pukulan sudut penalti itu.

Dalam pada itu katanya, pasukannya juga gembira jika penyokong Malaysia memenuhi stadium hari ini kerana mereka akan membantu pasukannya lebih fokus kepada permainan.

"Kami agak kurang bertenaga dalam perlawanan menentang Poland kerana bermain dalam stadium yang kosong.

"Namun dengan kehadiran penonton malam ini akan membuatkan pemain lebih fokus terhadap permainan," katanya.

Sementara itu jurulatih skuad negara, Muhammad Dharma Raj Abdullah mahu skuadnya mengekalkan momentum ketika menang ke atas New Zealand bagi menghadapi perlawanan hari ini.

Muhammad Dharma berkata, pemain-pemainnya telah bermain dengan penuh semangat untuk menang ke atas skuad Kiwi dan menunjukkan prestasi memberangsangkan pada perlawanan sebelum ini.

"Saya masih belum fikir mengenai perlawanan akhir tetapi kita akan cuba sebaik mungkin untuk menang perlawanan separuh akhir nanti. Selepas itu barulah fikir apa perlu dibuat untuk final pula.

"Tetapi pada saya, dalam situasi ini saya lihat Malaysia dan Kanada tidak banyak beza. Jadi peluang untuk menang itu lebih terbuka namun pemain perlu buat yang terbaik," katanya.

Bekas pemain pertahanan negara itu turut memuji prestasi pemain muda yang katanya telah menunjukkan prestasi agak baik dan berharap ia dikekalkan.

"Contohnya Muhammad Shahril Saabah yang kita masukkan dalam barisan utama kerana dia pakar pukulan sudut penalti. Pada perlawanan kelmarin dia berjaya menghasilkan dua gol.

"Ini merupakan sesuatu yang agak bagus bagi pemain muda kita, cuma saya harapkan mereka kekalkan corak permainan seperti itu untuk menang dengan Kanada nanti," katanya.

Sementara itu, ketua pasukan, Azlan Misron berkata, sebagai sebuah pasukan semua pemain harus saling bekerjasama tidak kira pemain muda atau lama.

"Di dalam pasukan, pemain lama akan memberi panduan kepada yang muda untuk meningkatkan persembahan mereka di dalam pasukan kebangsaan," katanya.

Katanya, dia berharap dengan kejayaan menewaskan New Zealand tidak melekakan semua pemain dan mereka seharusnya lebih fokus pada perlawanan separuh akhir ini.

Hairuddin sokong ambil pemain luar

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
sukan@utusan.com.my

Paulo Rangel

KUALA LUMPUR - Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) wajar mempertimbangkan kemungkinan membuka pintu kepada pemain luar bagi menyarung jersi skuad kebangsaan, namun hanya untuk mengisi posisi yang menjadi kelemahan utama pemain tempatan seperti di bahagian serangan.

Presiden Persatuan Pemain Bola Sepak Profesional Malaysia (PFAM), Hairuddin Omar berkata, pemain naturalisasi yang dipilih juga harus terdiri daripada pemain muda, selain memiliki fizikal yang mampu menyaingi pemain-pemain Asia.

Katanya lagi, pemain tempatan tidak harus berasa bimbang jika skuad kebangsaan dibuka kepada pemain luar kerana tidak akan menjejaskan peluang mereka untuk beraksi bersama skuad Harimau Malaya kerana tidak melibatkan pengambilan besar-besaran.

Sekiranya ingin membuat pilihan, mereka perlu dipilih dari kalangan pemain muda yang berkualiti selain memiliki fizikal yang mampu menyaingi pemain lain.

Saya berpendapat skuad kebangsaan memerlukan pemain seperti ini di bahagian serangan kerana pada waktu ini kita tidak banyak pilihan selain Safee (Safee Sali) dan Mat Yo (Norshahrul Idlan Talaha).

(Paulo) Rangel bagus tetapi sudah tua, sekiranya berpeluang sekalipun dia hanya sempat beraksi untuk tempoh singkat dan tidak berbaloi (mengambilnya).

Perkara ini dilihat tidak menjejaskan peluang pemain tempatan kerana hanya akan melibatkan dua atau tiga pemain bukan 11 pemain yang perlu diberikan kerakyatan untuk tujuan ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Kelmarin Utusan Malaysia melaporkan, penyerang import sensasi Selangor, Paulo Rangel boleh melupakan hasrat untuk menyarung jersi Harimau Malaya selepas badan induk bola sepak negara menyatakan mereka tidak bercadang untuk membuka pintu kepada pemain luar kerana melibatkan proses yang rumit.

Hairuddin yang lebih dikenali sebagai Hai-O berkata, apabila berjaya membentuk sebuah pasukan mantap dalam tempoh yang singkat menerusi pemain naturalisasi, reputasi negara akan meningkat sekali gus mendapat pengiktirafan daripada negara-negara besar.

Apabila skuad kebangsaan semakin menyerlah, banyak pasukan-pasukan besar dunia akan mula buka mata dan berminat untuk mengadakan perlawanan persahabatan," katanya.

Sementara itu, ketua pasukan Kedah yang juga pemain kebangsaan, Baddrol Bakhtiar turut bersetuju dengan perkara itu kerana akan membentuk persaingan sihat dalam kalangan pemain tempatan.

Pasukan kebangsaan memerlukan pemain seperti ini khususnya di bahagian serangan dan saya melihat tidak menjejaskan peluang pemain lain kerana melibatkan bilangan kecil," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved