Rabu, 7 Mei 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Saman AirAsia: Suami isteri dapat ganti rugi RM45,000

Posted: 07 May 2014 12:40 PM PDT

PUTRAJAYA 7 Mei - Sepasang suami isteri berjaya mendapat ganti rugi mencecah RM45,000 selepas Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan terhadap AirAsia Berhad yang disaman kerana cuai dan mengakibatkan mereka mengalami kesusahan serta kerugian sewaktu menggunakan khidmat penerbangan tambang murah itu, tiga tahun lalu.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Abdul Wahab Patail sebulat suara membenarkan relif yang dimohon oleh perayu pertama, Patricia Karen Chew Mei Yik dan suaminya, Michael Januarius (perayu kedua) iaitu ganti rugi khas sebanyak RM18,999 dan ganti rugi am RM25,000.

Beliau yang turut bersidang bersama Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim memerintahkan agar faedah sebanyak lima peratus dibayar dari tarikh pemfailan tuntutan saman pada 2011.

Kuorum berkenaan membenarkan rayuan mereka dengan kos RM10,000 dan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak tuntutan saman kedua-duanya pada 29 Ogos tahun lalu.

Pasangan suami isteri itu diwakili oleh peguam M. Manoharan manakala AirAsia oleh Mohamed Zaini Mazlan.

Patricia yang ketika itu sedang mengandung 28 minggu dan suaminya menyaman AirAsia kerana kecuaian sehingga menyebabkan mereka mengalami kesusahan dan intimidasi sewaktu pulang daripada bercuti di Denpasar, Bali, Indonesia.

Pasangan tersebut bersama anak perempuan mereka yang ketika itu berusia empat tahun menaiki pesawat berkenaan pada 20 Februari 2011 dan sepatutnya bertolak balik ke ibu negara pada 26 Februari 2011 selepas menghabiskan percutian mereka.

Dalam tuntutan saman itu, mereka mendakwa, AirAsia telah menghalang mereka bertiga menaiki penerbangan balik atas alasan Patricia gagal mengemukakan surat pengesahan doktor.

Patricia mendakwa, sebelum bercuti, dia telah memperoleh surat pengesahan aripada seorang doktor pakar sakit puan dan menyerahkannya kepada pramugari bertugas ketika berlepas ke Denpasar pada 20 Februari 2011.

Perayu-perayu menyatakan, pramugari bertugas dalam penerbangan balik itu enggan bertolak ansur dan mengarahkan agar Patricia mengemukakan surat pengesahan doktor yang baharu jika dia dan keluarga ingin meneruskan penerbangan.

Bagaimanapun, Patricia gagal berbuat demikian menyebabkan suaminya bercadang pulang sendirian menaiki pesawat tersebut kerana terlibat sebagai pemuzik dalam satu jamuan korporat di sebuah hotel terkemuka pada petang hari yang sama.

Namun begitu, mereka bertiga gagal menaiki pesawat berkenaan dan terpaksa menaiki penerbangan lain sehingga menyebabkan suaminya kehilangan beg angkutan tangan yang mengandungi kamera dan komputer riba yang di dalamnya berisi maklumat peribadi berkaitan perniagaan.

Sementara itu, AirAsia menyatakan, pramugari bertugas menjalankan tugasnya berdasarkan prosedur operasi yang menghendaki wanita hamil melebihi 28 minggu mengemukakan surat bagi mengesahkan tempoh kehamilan dan dia sihat untuk membuat penerbangan.

AirAsia menyatakan, surat akuan doktor itu perlu dikemukakan untuk semakan bagi setiap penerbangan.

Gadis mengaku buang bayi dalam tandas

Posted: 07 May 2014 12:40 PM PDT

KUALA LUMPUR 7 Mei - Seorang pembantu kedai sebuah farmasi mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini atas pertuduhan menyembunyikan bayi yang baru dilahirkannya ke dalam mangkuk tandas, minggu lalu.

Gadis yang berusia 18 tahun itu didakwa membuang mayat bayi itu secara sulit di tandas Guardian Retail Vision GCH (M) Sdn. Bhd., Taman Melawati, Ampang dekat sini, kira-kira pukul 4 petang, 2 Mei lalu.

Timbalan Pendakwa Raya,

S. Purnima mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Majistret Noor Farah Hazwani Osman menetapkan sebutan semula kes pada 16 Julai ini sementara menunggu laporan akhlak tertuduh.

"Mahkamah perlu mendengar laporan daripada pegawai akhlak, Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mengetahui latar belakang kamu dan keluarga," kata beliau.

Tertuduh juga dilihat menitiskan air mata ketika mahkamah mengemukakan beberapa keping gambar mayat bayi itu kepada tertuduh sebagai bahan bukti.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin serta memerintahnya melaporkan diri di balai polis berhampiran seminggu sekali.

Mengikut fakta kes, rakan sekerja tertuduh yang mengesyaki sesuatu selepas tertuduh tidak keluar dari tandas untuk satu tempoh masa yang lama, bertindak masuk ke dalam bilik tandas itu.

Rakannya itu terkejut melihat tertuduh sedang memasukkan bayi ke dalam mangkuk tandas dan ketika itu bayi itu sudah tidak bergerak lagi.

Bertindak atas laporan, polis menahan tertuduh di wad bersalin Hospital Ampang, dekat sini pada keesokannya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved