Jumaat, 9 Mei 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Sikap peniaga tempatan sendiri jadi punca?

Posted: 08 May 2014 11:41 AM PDT

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup.com.my

Beberapa warga asing sibuk melayan pelanggan di Pasar Pudu, Kuala Lumpur sekaligus menimbulkan persoalan adakah mereka berstatus pekerja atau pemilik gerai yang disewakan daripada peniaga tempatan. - UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

KUALA LUMPUR 8 Mei - Isu kebanjiran penjaja asing di pasar-pasar borong dan pasar basah di ibu kota bukanlah baharu.

Selain memasang khemah di tepi-tepi jalan, mereka juga menjadi `pemilik kepada gerai yang disewa daripada peniaga tempatan yang seolah-olah menggalakkan aktiviti penjaja terlibat.

Lihat sahaja di kawasan Pasar Borong Selayang, penjaja warga asing yang menggunakan bahu-bahu jalan sebagai tempat berniaga bukan lagi pemandangan luar biasa. Mereka bebas menjalankan urusan jual beli bahan-bahan mentah seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kitar semula.

Lagak mereka seolah-olah kebal daripada tindakan undang-undang itu bukan sahaja menimbulkan rasa kurang senang, bahkan memberi tekanan kepada penduduk tempatan.

Tinjauan Utusan Malaysia hari ini mendapati, kegiatan penjaja warga asing itu turut dikesan di Pasar Pudu.

Berdasarkan pemerhatian, pasar berkenaan dibanjiri warga asing terutama warga Bangladesh.

Agak mengejutkan lebih 50 peratus gerai di pasar berkenaan urusan jual beli dilakukan oleh warga asing. Timbul persoalan dihati penulis, apakah mereka ini berstatus pekerja atau pemilik gerai yang disewa daripada peniaga tempatan.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak dinafikan sentiasa berusaha mengekang kebanjiran penjaja asing ini, termasuk bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Imigresen.Selain pemantauan dan tindakan tegas turut diambil termasuk menggantung lesen peniaga tempatan yang dikesan menyewa gerai mereka kepada warga asing.

Namun entah dimana silapnya, masalah itu sehingga kini masih berlarutan.

Adakah ia berpunca daripada sikap peniaga tempatan sendiri yang mahu meraih pendapatan mudah atau kurangnya pemantauan dan penguatkuasaan pihak bertanggungjawab? Selain masalah kebanjiran penjaja warga asing, tahap kebersihan pasar berkenaan juga tidak memuaskan.

Selepas operasi penutupan dan pembersihan secara besar-besaran dilakukan di pasar berkenaan pada 16 dan 17 Disember tahun lalu, persekitaran pasar berkenaan tidak jauh berubah.

Timbul persoalan apakah kebanjiran warga asing di situ turut mempengaruhi tahap kebersihan di pasar berkenaan.

Penulis percaya, usaha DBKL memastikan pasar pasar itu bersih dan bebas tikus sia-sia sahaja, selagi kesedaran mengenai kebersihan masih rendah.

Tindakan lebih agresif perlu diambil - Pengunjung

Posted: 08 May 2014 11:41 AM PDT

TONG sampah yang disediakan tidak dapat menampung jumlah sampah di Pasar Pudu, Kuala Lumpur sehingga sampah melimpah keluar. - UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

KUALA LUMPUR 8 Mei - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) digesa mengambil tindakan lebih agresif mengesan penjaja warga asing di pasar berkenaan.

Presiden Persatuan Penjaja-Penjaja dan Peniaga Kecil Pudu, Jeff Tan berkata, ini terutamanya terhadap peniaga tempatan yang menyewakan gerai mereka kepada warga asing demi mengaut keuntungan berlipat ganda.

Menurutnya, tindakan tidak beretika itu sudah beberapa kali sampai kepada pengetahuan persatuan, tetapi ia di luar bidang kuasa mereka.

"Penjaja asing yang menjual sayur-sayuran kitar semula ini kebanyakannya merupakan pekerja di pasar ini.

"Ada antara mereka mengambil kesempatan menjual semula bahan-bahan mentah ini kepada pengunjung.

"Sayur yang dijual jauh lebih murah dan sasaran mereka tentunya pengunjung yang mahu membeli sayur-sayuran yang lebih murah tanpa memikirkan soal kebersihan atau kualiti," katanya.

Mengulas mengenai tahap kebersihan yang belum memuaskan di pasar berkenaan, beliau mengakui perkara itu.

Katanya, sebagai menyokong usaha DBKL memastikan kebersihan pasar itu, persatuan turut menganjurkan program gotong-royong sekali sebulan.

"Peniaga dan penjaja seharusnya lebih bertanggungjawab terhadap keadaan sekeliling mereka dan bukannya mengharapkan pihak berkuasa tempatan sahaja," katanya.

Seorang pengunjung, Amran Ibrahim, 57, berkata pengalaman yang tidak dilupakan apabila menyaksikan sendiri penjaja warga asing menjalankan urusan jual beli sayur-sayuran kitar semula di depan matanya.

Katanya, selepas insiden itu dia tidak lagi membeli bahan mentah itu di pasar berkenaan.

"Kunjungan ke pasar ini hanya untuk membeli barangan basah dan kering kerana harga yang ditawarkan jauh lebih murah berbanding kedai runcit mahupun pasaraya.

"Saya berharap cadangan naik taraf pasar ini dapat disegerakan. Ini kerana keadaan kotor dan gerai tidak tersusun membuatkan pengunjung berasa tidak selesa," katanya.

Pandangan Amran turut dipersetujui Ruziah Mansor, 42,.

Katanya, kerja-kerja naik taraf pasar berkenaan bukan sahaja untuk tujuan keselesaan peniaga, tetapi juga pengunjung.

DBKL teruskan operasi bersepadu kekang penjaja asing

Posted: 08 May 2014 11:41 AM PDT

KUALA LUMPUR 8 Mei - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan meneruskan operasi bersepadu bersama Jabatan Imigresen dalam usaha mengekang penjaja warga asing di pasar-pasar borong dan basah sekitar ibu kota.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mhd. Amin Nordin Abd. Aziz berkata, selain Jabatan Keselamatan dan Penguatkuasaan, Jabatan Pelesenan dan Pengurusan Penjaja di bawah pihak berkuasa tempatan itu akan digerakkan bagi menangani masalah berkaitan.

"Tindakan lebih tegas akan diambil DBKL termasuk membatalkan lesen peniaga tempatan yang didapati menyewakan gerai kepada warga asing, manakala pemeriksaan dan penahanan dilakukan pihak Imigresen jika mereka didapati bersalah mempunyai dokumen perjalanan tidak sah atau tamat tempoh," katanya ketika dihubungi bagi mengulas mengenai isu kebanjiran penjaja asing di Pasar Pudu di sini hari ini.

Ditanya mengenai tahap kebersihan pasar Pudu yang masih tidak memuaskan, beliau berkata, operasi penutupan dan pembersihan pasar berkenaan dengan kerjasama Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) dan peniaga akan diteruskan.

Tambahnya, keadaan struktur pembinaan, lokasi dan jumlah peniaga turut menjadi punca pasar berkenaan masih kotor.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved