Isnin, 5 Mei 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Tonto punca operasi gagal

Posted: 05 May 2014 12:18 PM PDT

Oleh MASZUREEN HADZMAN
pengarang@utusan.com.my

Anggota polis Unit D7 Balai Dang Wangi dan IPK Kuala Lumpur mengumpil pintu masuk sebuah unit pangsapuri ketika serbuan pelacur asing yang dijalankan tengah malam semalam di Jalan Gelang, Pudu, Kuala Lumpur. Operasi yang berakhir pada pukul 2 pagi itu hanya berjaya menahan seorang pelacur kerana para pengendali rumah pelacuran telah dimaklumkan mengenai kehadiran pihak berkuasa oleh tonto-tonto yang diupah mereka. - UTUSAN/DJOHAN SHAHRIN SHAH

KUALA LUMPUR 5 Mei - Lokasi sarang pelacuran di Jalan Gelang, Pudu di sini, sukar dibanteras kerana dilindungi lebih 20 tonto yang berkeliaran di kawasan itu, pada setiap malam.

Malah dalam operasi sepasukan anggota dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, kira-kira pukul 12.30 tengah malam tadi, turut gagal apabila maklumat serbuan berjaya dihidu tonto lebih awal.

Walaupun pergerakan pasukan polis dipecahkan kepada beberapa buah kumpulan namun tetap gagal kerana terdapat puluhan tonto berkeliaran di gerai-gerai makan, kaki lima premis dan tempat letak kenderaan.

Utusan Malaysia yang turut mengikuti serbuan itu mendapati kumpulan tonto berkenaan bertindak pantas menghubungi seseorang sebaik sahaja menghidu kehadiran pihak berkuasa.

Menurut jurucakap polis, pihaknya telah beberapa kali melakukan serbuan di kawasan terbabit tetapi lokasi itu masih menjadi sarang pelacuran.

Katanya, polis akan terus menyerbu lokasi terbabit dan memastikan kawasan tersebut bebas daripada sarang maksiat.

Mingguan Malaysia semalam menerusi ruangan pojok, Awang Selamat mendedahkan Jalan Gelang, Pudu di ibu negara yang suatu ketika dahulu kelihatan tenteram dan bersih kini menjadi kawasan hitam dengan aktiviti pelacuran.

Menurut Awang Selamat, maklumat tersebut diterima daripada sekumpulan aktivis sosial yang mendakwa hampir 400 pelacur kebanyakannya dipercayai warga China dan Vietnam berlegar-legar mencari pelanggan di kawasan tersebut.

11 pelacur, tiga bapa ayam ditahan

Posted: 05 May 2014 12:18 PM PDT

Abu Bakar Sidek (kiri) melakukan pemeriksaan dan soal siasat ke atas sebahagian daripada 11 pelacur warga Indonesia yang ditahan di Pejabat Imigresen Ayer Keroh, Melaka, semalam.

MELAKA 5 Mei - Sebanyak 11 wanita warga Indonesia serta tiga lelaki tempatan dipercayai terlibat dalam kegiatan pelacuran ditahan dalam serbuan Jabatan Imigresen negeri di sebuah hotel bajet di Jalan Tun Ali, di sini semalam.

Dalam serbuan kira-kira pukul 11.45 pagi itu, kesemua 11 wanita berumur antara 18 dan 30 tahun tersebut ditahan semasa sedang melayan pelanggan di beberapa buah bilik hotel tersebut.

Pemangku Pengarah Imigresen negeri, Abu Bakar Sidek Hasan berkata, kesemua mereka tidak sempat melarikan diri kerana dikepung dan berjaya ditahan pihak berkuasa.

"Siasatan terhadap kesemua wanita berkenaan mendapati 10 daripadanya melanggar syarat permit manakala seorang lagi didapati telah masuk dan tinggal di negara ini tanpa pas atau permit sah," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Imigresen negeri, Ayer Keroh, di sini hari ini.

Yang hadir sama, Ketua Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Imigresen negeri, Mohd. Sabri Ismail.

Jelas Abu Bakar, siasatan awal mendapati, kesemua pelacur itu menawarkan perkhidmatan seks dengan harga serendah RM30 untuk satu sesi.

"Kebanyakan pelanggan mereka merupakan lelaki warga asing yang menjadikan cuti hujung minggu terutamanya Ahad, untuk memuaskan nafsu," ujarnya.

Sementara itu, kata beliau, tiga lelaki warga tempatan berumur 30 hingga 60 tahun dipercayai pelindung wanita berkenaan turut ditahan di bawah Seksyen 56(1)(d) Akta Imigresen 1959/63 kerana melindungi warga asing tanpa permit sah.

"Lelaki tempatan berumur 60 tahun itu sebelum ini pernah ditahan beberapa kali atas kesalahan sama, bertindak sebagai pengawal bilik manakala dua lagi lelaki mengawasi kawasan sekitar hotel daripada diserbu pihak berkuasa," katanya.

Dalam operasi sama, Jabatan Imigresen negeri turut menahan sebanyak 27 warga asing di sekitar Melaka Sentral, pukul 12.30 tengah hari.

Mereka yang ditahan terdiri daripada 10 warga Indonesia termasuk seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun, Sri Lanka (5), Bangladesh (4), Nepal (4), serta masing-masing dua warga Pakistan dan Myanmar.

Jelasnya, kesemua yang ditahan itu disiasat mengikut Peraturan 39b Peraturan Imigresen 1963 kerana melanggar syarat pas serta Seksyen 6 (1)(c) dan Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63.

"Mereka akan dihantar ke Depot Tahanan Imigresen Machap Umboo di Alor Gajah untuk siasatan lanjut," tambah beliau.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved