Ahad, 6 April 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


YPC sumbang RM50,000 untuk tabung Alumni UiTM

Posted: 05 Apr 2014 11:53 AM PDT

Idris Jusoh (tengah, berdiri ) menunjukkan tanda bagus semasa bergambar bersama sebahagian daripada pelajar cemerlang selepas merasmikan Program Festival Rakyat Parlimen Cheras di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan, Syed Ali Alhabshee (tengah, barisan belakang). - MINGGUAN/ZAKARIA IDRIS

KUALA LUMPUR 5 April - Kementerian Pendidikan menggalakkan institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta menawarkan kursus 2+2 bagi meningkatkan kualiti mahasiswa dalam pasaran pekerjaan.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, kursus itu meliputi masing-masing dua tahun pembelajaran dan bidang pekerjaan atau praktikal sekali gus meningkatkan pengalaman mahasiswa.

Katanya, kaedah itu dapat memastikan semua mahasiswa IPT mempunyai pengalaman bekerja secukupnya yang akan memudahkan mereka mendapat pekerjaan selepas tamat pengajian.

Ini satu pendekatan baharu yang harus diambil perhatian bukan sahaja untuk IPT swasta bahkan awam agar tidak berlaku masalah pengangguran kepada siswazah pada masa akan datang.

Melalui kaedah ini, jika mahasiswa tersebut menjalani latihan dalam sektor perniagaan, mereka boleh menjalankan perniagaan selepas tamat belajar disebabkan mereka mempunyai pengalaman. Jadi, saya menggalakkan IPT awam dan swasta membuat kurikulum tersebut dengan berjumpa pihak Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) untuk dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas melancarkan Program Festival Rakyat Parlimen Cheras yang turut dihadiri Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee, di sini hari ini.

Dalam majlis itu juga, Yayasan Pendidikan Cheras (YPC) menyalurkan sumbangan RM50,000 kepada Persatuan Alumni Universiti Teknologi Mara (UiTM).

UPM anjur Karnival Pengajian Tinggi Negara 2014

Posted: 05 Apr 2014 11:53 AM PDT

Orang ramai terutama pelajar-pelajar mengunjungi Karnival Pengajian Tinggi Negara Ke-10 di Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, semalam.

KUALA LUMPUR 5 April - Semua pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dijemput hadir ke Karnival Pengajian Tinggi Negara 2014 anjuran Kementerian Pendidikan yang berlangsung di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang selama dua hari bermula hari ini.

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UPM, Prof. Datuk Dr. Mad Nasir Shamsudin berkata, golongan itu dinasihatkan datang ke karnival berkenaan kerana kebanyakan daripada mereka masih belum membuat keputusan mengenai program pengajian yang ingin diikuti.

Selain mengetahui syarat-syarat kemasukan, mereka boleh mendapatkan khidmat nasihat daripada pihak universiti mengenai program yang diminati dan sesuai dengan keputusan SPM.

Pelajar tingkatan empat dan lima juga disarankan hadir bagi mendapatkan pendedahan awal mengenai program pengajian yang ditawarkan oleh pihak universiti," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Nasir, ibu bapa dan guru kaunselor turut digalakkan hadir supaya mereka dapat mengetahui maklumat yang tepat untuk disampaikan kepada anak-anak atau pelajar mereka dalam menentukan masa hadapan.

Sementara itu, Ketua Pentadbiran (Akademik dan Antarabangsa) UPM, Rosdi Wah berkata, kelab dan persatuan pelajar universiti itu turut membuat pameran di dalam karnival berkenaan.

Melalui pameran tersebut, pengunjung berpeluang mendapat gambaran awal corak kehidupan mahasiswa universiti yang bukan sahaja menuntut ilmu bahkan menyertai kelab dan persatuan bagi mencungkil bakat kepimpinan dan kemahiran insaniah.

Sebagai tanda sokongan, Naib Canselor UPM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Fauzi Ramlan dijangka hadir ke karnival ini pada petang esok," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved