Jumaat, 28 Mac 2014

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


12 beranak tinggal dalam 'kolam'

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

Oleh ASLIZA MUSA
pengarang@utusan.com.my

M. Saroginee bersama keluarganya terpaksa membersihkan lantai setiap kali rumah mereka kerap dimasuki air di Taman Perpaduan Ria, Bercham, Ipoh, Perak, semalam.

IPOH 27 Mac - Sebuah keluarga 12 beranak di Taman Perpaduan Ria, Bercham di sini seperti tinggal di dalam kolam apabila rumah yang didiami mereka sejak lima tahun lalu dipenuhi air.

M. Saroginee, 55, memberitahu, keadaan itu berlaku beberapa bulan lalu apabila rumah teres dua tingkat itu dibanjiri air yang keluar dari bahagian lantai di aras bawah rumah berkenaan.

Katanya, keadaan itu menyebabkan mereka sekeluarga terpaksa berpindah ke tingkat atas rumah berkenaan berikutan usaha membaiki sistem perpaipan menemui jalan buntu.

Kejadian ini disedari pada perayaan Deepavali tahun lalu apabila kami mendapati terdapat air mengalir keluar dari lantai aras bawah rumah ini. Pada mulanya kami menyangka keadaan ini disebabkan hujan lebat.

Bagaimanapun, selepas beberapa hari kami dapati keadaan bertambah buruk sehinggalah tukang paip dipanggil untuk membaiki kerosakan yang disangka berpunca daripada kebocoran saluran paip," katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini hari ini.

Saroginee berkata, selain rumahnya, dua buah rumah lain di situ turut menghadapi masalah sama, namun tidak seteruk dialami keluarganya.

Katanya, akibat masalah tersebut, banyak perabot dan perkakasan rumahnya rosak selain mereka sekeluarga terpaksa membelanjakan lebih RM1,500 bagi menampung kos pembaikan saluran paip.

Setiap hari sekurang-kurangnya 10 kali kami terpaksa membersihkan air di aras bawah ini. Jika masalah ini terus berlarutan, kami bimbang lantai rumah ini akan mendap sekali gus membahayakan keselamatan kami sekeluarga.

Kami sudah puas mengadu dengan pelbagai pihak termasuk Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), peguam dan pemaju perumahan namun jawapan yang diterima sangat mengecewakan," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Urus Setia Pusat Khidmat Aduan Barisan Nasional (BN) Perak, Mohd. Rawi Abdullah berkata, pihaknya akan menghubungi Lembaga Air Perak (LAP) untuk memaklumkan masalah tersebut bagi melakukan siasatan.

Syor mansuh bayaran letak kereta Tanjung Dawai

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

SUNGAI PETANI 27 Mac - Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya negeri, Datuk Tajul Urus Md. Zain mencadangkan agar kutipan meletakkan kereta yang dibuat terhadap pengunjung di kawasan pelancongan Tanjung Dawai, dekat sini dimansuhkan.

Beliau berkata, tindakan mengenakan bayaran letak kereta dianggap kurang wajar kerana dikhuatiri menjejaskan kedatangan pelancong ke lokasi itu pada masa akan datang.

Kawasan Tanjung Dawai memang menjadi tumpuan pelancong. Kalau boleh, tak perlulah nak kutip pelbagai caj termasuk letak kereta. Ada pelbagai lagi cara untuk mendapatkan hasil. Tambahan pula, kita sedang mengukuhkan usaha untuk menarik pelancong ke negeri Kedah ini.

Walaupun bukanlah jumlah yang banyak (kadar letak kereta), namun ia sedikit sebanyak menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pelancong," katanya ketika ditemui pemberita, di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan orang ramai yang melahirkan rasa tidak puas hati dan meminta pihak berkuasa menyiasat kegiatan pemungut bayaran tempat letak kereta di sekitar pekan kecil itu.

Berdasarkan aduan, para pengunjung mempertikaikan status kutipan bayaran letak kereta sebanyak RM1 yang dikenakan termasuk di bahu jalan sepanjang kawasan niaga pekan Tanjung Dawai.

Tajul Urus yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Dawai berkata, kerajaan negeri sememangnya mengambil perhatian serius dengan menjadikan Tanjung Dawai sebagai satu destinasi pelancongan utama di Kedah.

Banyak usaha yang telah dan sedang diusahakan. Pada masa sama, kita memerlukan kerjasama daripada pemimpin setempat, para peniaga dan penduduk Tanjung Dawai sendiri bagi memastikan kawasan tersebut berdaya maju," jelasnya.

Raja Nazrin rasmi Tenby Schools

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

IPOH 27 Mac - Pemangku Sultan Perak, Raja Dr. Nazrin Shah berke-nan mencemar duli merasmikan pembukaan kampus baharu Tenby Schools di Bandar Meru Raya, di sini hari ini.

Baginda turut meluangkan masa melawat sekitar kampus serta meninjau kemudahan ditawarkan oleh sekolah antarabangsa itu yang sebelum ini beroperasi di Jalan Watson.

Yang turut mengiringi baginda, Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Seri S.K. Devamany serta barisan Exco kerajaan negeri.

Pengerusi Tenby Schools Malaysia, Datuk Seri Dr. Abdullah Fadzil Che Wan; Pengarah, Datuk Lim Si Boon dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Alister Bartholomew turut mengiringi baginda.

Tenby Schools di Bandar Meru Raya merupakan kampus ca-wangan kelima dibuka selepas Pulau Pinang; Shah Alam, Selangor; Johor Bahru, Johor dan Miri, Sarawak.

Bermula pada 2004 dengan ha-nya 400 pelajar, kini Tenby Schools di sini mempunyai 1,200 murid dan pelajar berusia seawal tiga sehinggalah 19 tahun yang diuruskan oleh 200 guru serta staf.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved