Jumaat, 28 Mac 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


500 buah CCTV pantau TBS

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

Oleh MASZUREEN HADZMAN
kota@utusangroup.com.my

KEMUDAHAN CCTV yang dipasang di TBS kini didaftarkan di bawah Program SafeCam yang memudahkan polis menjalankan siasatan berhubung sesuatu kejadian jenayah di terminal tersebut.- GAMBAR HIASAN

KUALA LUMPUR 27 Mac - Sebanyak 500 kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Cheras di sini hari ini didaftarkan di bawah Program Safe Camera (SafeCam) Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pendaftaran itu dimeterai dalam Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara Bahagian Pengurusan Hartanah TBS dengan PDRM di terminal itu di sini.

Bahagian Pengurusan Hartanah TBS diwakili oleh Setiausaha Bahagian Hartanah Jabatan Perdana Menteri, Norazman Othman manakala Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh mewakili PDRM.

Program SafeCam bertujuan meningkatkan tahap keselamatan awam dan mengurangkan jenayah.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohmad Salleh yang menyaksikan MoU itu berkata, perjanjian bersama itu menjadikan TBS sebagai agensi pertama yang mendaftar dengan Program SafeCam di ibu negara.

Beliau menjelaskan, pendaftaran itu membolehkan PDRM memperoleh akses rakaman kamera litar tertutup di TBS untuk tujuan pengambilan bukti serta siasatan sesuatu kes dengan segera.

PDRM berharap inisiatif yang dilakukan TBS dapat menjadi perangsang kepada syarikat swasta dan agensi kerajaan lain untuk menjalinkan kerjasama dengan mendaftar menjadi anggota Program SafeCam.

Kerjasama ini juga terbuka kepada orang ramai yang mempunyai kemudahan CCTV di premis mereka," katanya ketika ditemui di sini.

Yang turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Gan Kong Meng.

Kata Mohmad lagi, Program SafeCam selaras dengan perancangan Kementerian Dalam Negeri bagi menjayakan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam mengurangkan jenayah bagi fasa kedua.

Mereka yang berminat untuk menyertai Program SafeCam boleh berhubung dengan Ibu Pejabat Polis daerah yang berhampiran dengan mereka," ujarnya.

Polis buru empat suspek rompak kedai emas

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

Mohmad Salleh (dua dari kiri) melihat dua anggota polis menderma darah sempena Hari Polis Ke-207 di Kuala Lumpur semalam. - Utusan/JEFFRI IRAN

KUALA LUMPUR 27 Mac - Polis sedang memburu empat suspek yang dipercayai terlibat dalam rompakan bersenjata di sebuah kedai emas di Jalan Sentul, semalam.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, pihaknya sedang berusaha mengenal pasti suspek berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di kedai berkenaan.

Katanya, polis turut mengesan nombor pendaftaran kereta Proton Waja yang dipercayai digunakan dalam kejadian tersebut.

Selepas siasatan dibuat, kita kini sedang mengenal pasti nombor pendaftaran kereta yang dinaiki suspek dan kita masih giat memburu kesemua suspek," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan Program Kempen Derma Darah Sempena Hari Polis Ke-207 di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Cheras di sini, hari ini.

Sementara itu, Mohmad memberitahu, pihaknya turut menyiasat sama ada kes tersebut melibatkan kumpulan kongsi gelap atau penjenayah yang sama dengan kes-kes rompakan kedai emas sebelum ini.

Dalam kejadian tersebut, empat suspek bertopeng dan bersenjatakan dua pucuk pistol mengambil masa dua minit untuk melarikan enam dulang barang kemas yang dianggarkan bernilai hampir RM1 juta.

Keempat-empat suspek dikatakan melarikan diri menaiki sebuah kereta Proton Waja sebelum salah seorang suspek melepaskan satu das tembakan ke udara.

Orang ramai tidak setuju kemungkinan pelan catuan bekalan air diteruskan

Posted: 27 Mar 2014 12:20 PM PDT

KUALA LUMPUR 27 Mac - Orang ramai tidak bersetuju dengan kemungkinan pelan catuan air ketika ini dilanjutkan atau dilaksanakan secara menyeluruh.

Rata-rata daripada mereka berharap agar pengumuman tersebut tidak menjadi kenyataan kerana tidak sanggup lagi menanggung derita ekoran krisis air yang melanda Lembah Klang sejak dua bulan lalu.

Baru-baru ini, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) mengumumkan pelan catuan bekalan air tetap diteruskan mengikut jadual yang ditetapkan hingga 31 Mac ini.

Jika fenomena cuaca panas berterusan, berkemungkinan pelan catuan akan dilanjutkan atau dilaksanakan secara menyeluruh dan ia bergantung kepada keputusan Kerajaan negeri Selangor.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di sekitar Bandar Permaisuri, Cheras dekat sini hari, ini mendapati, kawasan tersebut tersenarai dalam Pelan Catuan Peringkat Ketiga dan masih terlibat dengan catuan sehingga kini.

Seorang penduduk di Pangsapuri Sri Penara, Muhammad Faiz Norfeman, 22, berkata, dia tidak bersetuju dengan cadangan agar catuan itu diteruskan.

Keadaan ini telah berlarutan sejak sebulan lalu. Kami tidak sanggup lagi menghadapi pelan catuan ini kerana ia menjejaskan aktiviti harian kami," katanya.

Peniaga kedai runcit, Norhanita Kahar, 47, pula berharap supaya isu bekalan air dapat diselesaikan dengan segera kerana tidak lagi sanggup menanggung derita ekoran masalah itu.

Memang pelan ini bagus bagi menjimatkan penggunaan bekalan air. Tetapi ia tidak perlu terlalu lama kerana menyukarkan kami untuk mandi, membasuh kain selain anak-anak masih bersekolah," jelasnya.

Bagi Seri Kastam, 43, dia berharap pelan catuan berakhir mengikut jadual yang telah ditetapkan iaitu pada 31 Mac ini.

Tidak perlu untuk melanjutkan pelan catuan kerana tempoh tersebut telah terlalu lama dan kami berharap keadaan ini tidak akan berulang kembali," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved