Jumaat, 28 Mac 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Rakyat Malaysia antara yang terperangkap kepungan Taliban

Posted: 28 Mar 2014 12:15 PM PDT

KABUL 29 Mac - Seorang rakyat Malaysia bersama tiga rakyat asing terperangkap di dalam sebuah rumah tumpangan di kabul semalam selepas sekumpulan lelaki dari kumpulan militan Taliban bersenjata mengepung bangunan tersebut, kata polis.

Seorang saksi dari agensi berita Reuters yang menyaksikan kejadian mendapati terdapat kira-kira 20 orang individu yang didapati bukan rakyat Afghanistan telah dipindahkan dari rumah tumpangan di dalam sebuah kawasan kediaman mewah di ibu negara, kebanyakan mereka kelihatan takut dan terkejut.

Satu pertembungan bersenjata tercetus selepas seorang pengebum berani mati Taliban telah meletupkan dirinya di luar bangunan dan kumpulan militan itu meluru masuk ke dalam dan pertempuran bersenjata tercetus di dalam kawasan tersebut lebih daripada sejam selepas letupan awal berlaku. - REUTERS

UNGA tolak pungutan suara Crimea

Posted: 28 Mar 2014 12:28 PM PDT

NEW YORK 28 Mac - Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA), semalam menerima satu usul resolusi Ukraine yang mengisytiharkan pemisahan Crimea melalui pungutan suara sebagai tidak sah dan tidak mengiktiraf penggabungan wilayah autonomi itu dengan Rusia.

Resolusi yang tidak boleh dilaksanakan sebagai undang-undang itu, diluluskan selepas memperoleh 100 undi sokongan berbanding 11 undi menentang dan lebih 20 negara anggota mengambil pendekatan berkecuali.

Negara anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan negara-negara Barat menyatakan sokongan terhadap usul itu manakala negara yang menentang adalah Belarus, Bolivia, Cuba, Korea Utara, Rusia, Nicaragua, Sudan, Syria, Venezuela and Zimbabwe.

Kiev yang mengusulkan resolusi itu, mendesak masyarakat antarabangsa memberi sokongan terhadap usul berkenaan bagi menghalang pencerobohan Rusia ke atas wilayah Crimea yang terletak di timur Ukraine.

Rusia semalam dilaporkan menempatkan kira-kira 100,000 askar di sempadan Ukraine dan didakwa bakal melancarkan serangan pada bila-bila masa.

Menteri Luar Ukraine, Andriy Deshchytsya yakin sokongan yang diperoleh akan membantu menyekat sebarang tindakan agresif Moscow.

"Usul terbabit memberi mesej jelas kepada Rusia bahawa masyarakat dunia tidak akan membenarkan krisis yang berlaku di Crimea mencabar undang-undang antarabangsa," katanya di UNGA.

Resolusi itu mengulangi pendirian Ukraine yang tidak mengiktiraf pungutan suara di Crimea pada 16 Mac lalu dan meminta negara anggota lain mengambil pendirian sama.

Diplomat negara Barat yang lain mahu undi majoriti itu memberi tekanan kepada Rusia, namun kebimbangan timbul ekoran kemungkinan jumlah tinggi negara anggota mengambil pendekatan berkecuali.

Usul yang hampir sama pernah dikemukakan oleh Amerika Syarikat (AS) kepada Majlis Keselamatan PBB pada 19 Mac lalu, namun ditolak selepas Rusia menggunakan kuasa veto.

Bagaimanapun, Moscow mengkritik usul terbabit yang tidak mengiktiraf pungutan suara Crimea dan menuduh negara Barat menggunakan ugutan bagi mendapatkan sokongan.

- AFP/REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved