Ahad, 16 Mac 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Tahu batas diri

Posted: 16 Mar 2014 06:51 AM PDT

Oleh RASDAN AHMAD
rasdan_utusan@yahoo.com

NAMANYA kini meledak gara-gara drama bersiri Bukan Kerana Aku Tak Cinta. Ternyata lakonan mantap dengan gandingannya, Sharnaaz Ahmad mendapat perhatian.

Bagaimanapun dalam pujian khalayak terhadap gandingan watak Mastura dan Jebat yang dilakonkan, ada juga yang mengaggap lakonan kemesraan itu begitu keterlaluan.

Namun si empunya diri, Nelydia Senrose atau nama sebenarnya Nik Zaris Nelydia Senrose Nik Sen mempunyai alasan sendiri.

Sebagai pelakon kata Nelydia lakonan dalam drama tersebut merupakan tanggungjawabnya sebagai seorang pelakon malah memenuhi tuntutan skrip yang diadaptasi daripada novel menggunakan judul yang sama.

Saya kaji watak Mastura bukan sahaja melalui skrip tetapi juga naskah novelnya. Ternyata watak tersebut sememangnya begitu.

Sekiranya ada yang kurang senang dengan apa yang saya lakukan melalui watak tersebut, ternyata saya sudah membawa watak Mastura dengan berjaya," katanya.

Memulakan langkah ke dalam industri seni tempatan pada usia 13 tahun, ketika itu dia memainkan peranan sebagai Melissa dalam siri drama popular, Spa Q.

Sejak itu nama Nelydia mula dikenali dan menjadi pilihan penerbit dan muncul dengan beberapa drama antaranya Chef Cinta, Datin Wannabe dan Setia Hujung Nyawa.

Dan akui Nelydia, watak Mastura dalam Bukan Kerana Aku Tak Cinta itu berlainan daripada watak-watak yang pernah didukungnya selama ini.

Watak ini agak sukar kerana menjadi wanita yang ingin mendapatkan perhatian seorang jejaka. Sekiranya saya tidak menampakkan kemesraan itu maka saya gagal membawakan watak tersebut.

Saya harap penonton akan faham keadaan itu. Biarpun keserasian saya dengan Sharnaaz memang cukup ketara, saya juga tahu batas-batasnya," ujar anak kacukan Melayu-Siam ini.

Sudah biasa membawakan watak gadis yang lurus bendul, Nelydia yang bakal menginjak usia 20 tahun Julai nanti memberitahu:

Saya sebenarnya inginkan watak wanita lasak atau aksi. Bagi saya watak seumpama ini memang jarang boleh dilakukan oleh pelakon wanita lain.

Jika diberi peluang saya akan kaji dan mempelajari apa yang sepatutnya seperti ilmu mempertahankan diri bagi menjayakan watak seumpama itu."

Kami masih bersama

Mengubah bicara kepada hal berkaitan hubungannya dengan Qi Razali yang dikatakan sedikit berantakan ekoran lakonan mesranya dengan Sharnaaz, Nelydia mengakui hubungan mereka tidak terjejas seperti yang disangkakan.

Hubungan kami seperti biasa, tiada yang lebih dan tiada yang kurang ketika ini namun buat masa ini saya tidak mahu bercakap lebih mengenai hal ini.

Kami berdua mahu menumpukan perhatian dan berjaya dengan kerjaya masing-masing dulu. Kalau semua sudah stabil dan sudah dapat apa yang diingini dalam industri, barulah kami fikir tentang fasa seterusnya.

Buat masa ini ikhlas saya katakan yang kami berdua tidak pernah terfikir bila kami ingin menamatkan zaman bujang. Bagi saya ini luar bidang kuasa saya," jelasnya.

Malah Nelydia bersyukur kerana buah hatinya itu memahami kerjayanya dan dia sendiri faham terhadap apa yang sepatut dan tidak sepatutnya dilakukan ketika menjayakan watak yang dipertanggungjawabkan kepadanya.

Walaupun ada yang kata lakonan saya dengan pelakon lelaki lain agak mesra tapi kena faham itu hanyalah lakonan sahaja. Apa yang penting bagi saya adalah niat kita sendiri.

Kalau kita berniat baik maka baiklah jadinya dan sekiranya ada niat lain atau niat yang tidak elok maka tidak eloklah jadinya," katanya lagi.

Tidak mesra media

Ditanya mengenai sifatnya yang dilihat seolah-olah kurang mesra dengan pihak media Nelydia menolak dakwaan itu dan menganggap itu sekadar salah faham.

Memang saya ada juga terdengar benda ini, saya minta maaf kepada wartawan-wartawan sekiranya saya tidak dapat memenuhi permintaan kalian semua.

Saya cukup sibuk dengan penggambaran beberapa drama sebelum ini malah untuk menghabiskan tempoh penggambaran drama Bukan Aku Tak Cinta pun saya ambil masa selama empat bulan.

Saya harap janganlah perbesarkan lagi isu-isu seumpama ini. Bagi saya wartawan dan artis saling memerlukan, tanpa wartawan artis juga tak ke mana-mana," ujar anak jati Kelantan ini.

Dia yang kini berehat buat sementara waktu daripada sebarang aktiviti penggambaran juga dalam persiapan untuk menghabiskan pengajiannya dalam bidang psikologi di sebuah kolej di ibu kota yang sebelum ini tertangguh dek kekangan masa.

Persediaan untuk masa depan kena ada. Saya tidak boleh mengharapkan lakonan semata-mata. Ketika ini ya, saya diminati dan mendapat banyak tawaran berlakon.

Tetapi nasib saya selepas ini masih lagi belum diketahui, jadi bidang pengajian juga menjadi keutamaan bagi saya ketika ini kerana itulah bekalan saya untuk masa depan," jelasnya lagi.

Doakan MH370

Dalam pada itu, isu mengenai kehilangan sebuah pesawat milik MAS, MH370 juga turut menarik perhatian Nelydia yang nyata terkejut dengan kejadian tersebut.

Sebenarnya pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid itu adalah kenalan saya. Saya kenal dia sebelum ini di Shah Alam, Selangor. Bagi saya kita semua sama-sama berdoa kepada Allah agar semua mangsa berada dalam keadaan selamat. Diharapkan segala keajaiban hadir tidak lama lagi.

Jangan berhenti berharap kerana Allah yang menentukan segala penyelesaiannya kerana Dia maha mengetahui. Doa adalah senjata kita," ujarnya.

Aweera kesempitan wang?

Posted: 16 Mar 2014 06:51 AM PDT

KALAU tengok gayanya memang tidak ada siapa yang dapat menduga apa yang sedang berlaku kepada vokalis kumpulan Mojo ini. Tak pasti pula Syed sama ada teruk sangat masalah Aweera terutama soal kewangan.

Bukan apa nak jadi artis ini bukan mudah. Kalau pelakon pun boleh tak ada job berbulan-bulan apatah lagi penyanyi. Bukan tentu ada show tiap-tiap minggu yang boleh dijadikan sumber pendapatan tetap.

Syed yang mendengar kisah Aweera ini pun rasa pelik. Bukan apa, khabarnya Aweera selalu meminta pertolongan daripada seorang VIP yang berpengaruh sejak akhir-akhir ini.

Mula-mula Syed sangsi juga kenapa Aweera kerap sangat menghantar SMS (khidmat pesanan ringkas) kepada VIP tersebut. Ingatkan nak minta bantuan apa, rupa-rupanya setelah disiasat khabarnya Aweera selalu minta bantuan wang ringgit daripada VIP tersebut.

Kenapa sampai macam itu sekali? Yang tukang sampai cerita ini pun bukan calang-calang orang tetapi berpengaruh di Malaysia. Khabar yang disampaikan pada Syed, penyanyi ini hidup susah.

Betul ke Aweera susah? Apabila Syed tengok balik apa yang berlaku tak mustahil juga Aweera kesempitan wang. Kalau ikutkan sebelum ini pun namanya pernah panas setelah diisytihar muflis.

Tak pasti pula muflis kerana apa sebab setahu Syed tak ada sesiapa pun yang mengetahui apa yang telah berlaku kepadanya sebelum ini.

Kata sumber Syed, VIP tersebut memang kurang senang dengan sikap meminta-minta Aweera kepada dirinya. Bukan beliau tak biasa tolong orang yang dalam kesempitan tapi biarlah betul dan elok caranya.

Jangan pula ada yang pandang negatif dan melabelkan mereka bukan-bukan sudahlah. Sebab Syed kenal sangat dengan VIP ini yang tak lokek membantu sesiapa sahaja yang memerlukan tanpa prejudis.

Mungkin Aweera patut berusaha mempelbagaikan kerja untuk tambah pendapatan. Tak semua artis hidup mewah dan beruntung. Kadang-kadang kena usaha dua kali ganda.

Syed: Meminta pada yang sudi.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved